Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Chów skorupiaków i małży:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów skorupiaków i małży
Specjalność Akwakultura
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Kiełpiński <Maciej.Kielpinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 18 1,50,50zaliczenie
wykładyW3 18 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student przystępujący do zajęć powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii, fizjologii i systematyki organizmów wodnych, hydrochemii, matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami hodowli wybranych grup bezkręgowców wodnych, przedstawienie metod i technik wykorzystywanych zarówno w ekstensywnej oraz intensywnej metodzie chowu. Wyjaśnienie środowiskowych aspektów funkcjonowania hodowli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody hodowli ostryg2
T-A-2Metody hodowli omułków2
T-A-3Metody hodowli przegrzebków2
T-A-4Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis2
T-A-5Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae2
T-A-6Metody hodowli krewetek słonowodnych2
T-A-7Metody hodowli krewetek słodkowodnych2
T-A-8Metody hodowli raków2
T-A-9Metody hodowli homarów i langust2
18
wykłady
T-W-1Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli.2
T-W-2Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO2
T-W-3Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci.2
T-W-4Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe2
T-W-5Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe2
T-W-6Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów2
T-W-7Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska2
T-W-8Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture"2
T-W-9Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu27
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezntacji dotyczącej sposobu hodowli wybranej grupy organizmów wodnych.
S-3Ocena podsumowująca: Test pisemny po zakończonym cyklu zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-2_W01
Student zna metody hodowli bezkręgowców wodnych, wykorzystywane urządzenia oraz czynniki środowiskowe wpływające na proces chowu.
RYB_2A_W06, RYB_2A_W04, RYB_2A_W09, RYB_2A_W07R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-9, T-A-3, T-A-8, T-A-5, T-A-7, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-2_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią technikę hodowlaną dla poszczególnych grup organizmów wodnych. Potrafi opracować zasady funkcjonowania hodowli oraz sporządzić zapotrzebowanie na podstawowe elementy techniczne hodowli.
RYB_2A_U01, RYB_2A_U13, RYB_2A_U07, RYB_2A_U15, RYB_2A_U10R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-9, T-A-3, T-A-8, T-A-5, T-A-7, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-2_K01
Student ma świadomość znaczenia akwakultury bezkręgowców oraz docenia walory pokarmowe owoców morza
RYB_2A_K01R2A_K01, R2A_K06InzA2_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-9, T-A-3, T-A-8, T-A-5, T-A-7, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-2_W01
Student zna metody hodowli bezkręgowców wodnych, wykorzystywane urządzenia oraz czynniki środowiskowe wpływające na proces chowu.
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat systematyki organizmów wodnych, posługuje się właściwą nomenklaturą oraz wie o sposobach wykorzystania poszczególnych grup organizmów wodnych. Posiada znajomość podstawowych metod hodowli i wymagań technicznych oraz środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-2_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią technikę hodowlaną dla poszczególnych grup organizmów wodnych. Potrafi opracować zasady funkcjonowania hodowli oraz sporządzić zapotrzebowanie na podstawowe elementy techniczne hodowli.
2,0
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie urządzenia i zorganizować zaplecze do prowadzenia hodowli. Student potrafi zastosować wiedzę do przeprowadzenia pełnego cyklu hodowlanego najważniejszych grup organizmów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-2_K01
Student ma świadomość znaczenia akwakultury bezkręgowców oraz docenia walory pokarmowe owoców morza
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności ale nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. The State of World Fisheries and Aquaculture, FAO Fisheries and Aquaculture Department, Rzym, 2012
  2. J. F. Wickins, D. O'C. Lee, Crustacean farming, Blackwell science, 2002

Literatura dodatkowa

  1. FAO, Materiały statystyczne oraz opracowania tematyczne dotyczące ryb i owoców morza, www.fao.org, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody hodowli ostryg2
T-A-2Metody hodowli omułków2
T-A-3Metody hodowli przegrzebków2
T-A-4Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis2
T-A-5Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae2
T-A-6Metody hodowli krewetek słonowodnych2
T-A-7Metody hodowli krewetek słodkowodnych2
T-A-8Metody hodowli raków2
T-A-9Metody hodowli homarów i langust2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli.2
T-W-2Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO2
T-W-3Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci.2
T-W-4Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe2
T-W-5Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe2
T-W-6Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów2
T-W-7Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska2
T-W-8Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture"2
T-W-9Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu27
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-2_W01Student zna metody hodowli bezkręgowców wodnych, wykorzystywane urządzenia oraz czynniki środowiskowe wpływające na proces chowu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
RYB_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach zdrowotnych występujących w środowisku jak i w warunkach intensywnego chowu, zna nowoczesne metody diagnostyczne.
RYB_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów.
RYB_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych zwierząt wodnych, roli składników pokarmu, oraz zasad racjonalnego żywienia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami hodowli wybranych grup bezkręgowców wodnych, przedstawienie metod i technik wykorzystywanych zarówno w ekstensywnej oraz intensywnej metodzie chowu. Wyjaśnienie środowiskowych aspektów funkcjonowania hodowli.
Treści programoweT-A-1Metody hodowli ostryg
T-A-2Metody hodowli omułków
T-A-6Metody hodowli krewetek słonowodnych
T-A-4Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis
T-A-9Metody hodowli homarów i langust
T-A-3Metody hodowli przegrzebków
T-A-8Metody hodowli raków
T-A-5Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae
T-A-7Metody hodowli krewetek słodkowodnych
T-W-1Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli.
T-W-8Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture"
T-W-9Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne.
T-W-2Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO
T-W-3Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci.
T-W-4Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe
T-W-5Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe
T-W-6Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów
T-W-7Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test pisemny po zakończonym cyklu zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezntacji dotyczącej sposobu hodowli wybranej grupy organizmów wodnych.
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat systematyki organizmów wodnych, posługuje się właściwą nomenklaturą oraz wie o sposobach wykorzystania poszczególnych grup organizmów wodnych. Posiada znajomość podstawowych metod hodowli i wymagań technicznych oraz środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-2_U01Student potrafi dobrać odpowiednią technikę hodowlaną dla poszczególnych grup organizmów wodnych. Potrafi opracować zasady funkcjonowania hodowli oraz sporządzić zapotrzebowanie na podstawowe elementy techniczne hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U13Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces technologiczny chowu zwierząt wodnych w obrocie pełnym.
RYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
RYB_2A_U10Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami hodowli wybranych grup bezkręgowców wodnych, przedstawienie metod i technik wykorzystywanych zarówno w ekstensywnej oraz intensywnej metodzie chowu. Wyjaśnienie środowiskowych aspektów funkcjonowania hodowli.
Treści programoweT-A-1Metody hodowli ostryg
T-A-2Metody hodowli omułków
T-A-6Metody hodowli krewetek słonowodnych
T-A-4Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis
T-A-9Metody hodowli homarów i langust
T-A-3Metody hodowli przegrzebków
T-A-8Metody hodowli raków
T-A-5Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae
T-A-7Metody hodowli krewetek słodkowodnych
T-W-1Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli.
T-W-8Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture"
T-W-9Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne.
T-W-2Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO
T-W-3Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci.
T-W-4Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe
T-W-5Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe
T-W-6Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów
T-W-7Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test pisemny po zakończonym cyklu zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezntacji dotyczącej sposobu hodowli wybranej grupy organizmów wodnych.
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie urządzenia i zorganizować zaplecze do prowadzenia hodowli. Student potrafi zastosować wiedzę do przeprowadzenia pełnego cyklu hodowlanego najważniejszych grup organizmów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-2_K01Student ma świadomość znaczenia akwakultury bezkręgowców oraz docenia walory pokarmowe owoców morza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami hodowli wybranych grup bezkręgowców wodnych, przedstawienie metod i technik wykorzystywanych zarówno w ekstensywnej oraz intensywnej metodzie chowu. Wyjaśnienie środowiskowych aspektów funkcjonowania hodowli.
Treści programoweT-A-1Metody hodowli ostryg
T-A-2Metody hodowli omułków
T-A-6Metody hodowli krewetek słonowodnych
T-A-4Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis
T-A-9Metody hodowli homarów i langust
T-A-3Metody hodowli przegrzebków
T-A-8Metody hodowli raków
T-A-5Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae
T-A-7Metody hodowli krewetek słodkowodnych
T-W-1Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli.
T-W-8Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture"
T-W-9Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne.
T-W-2Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO
T-W-3Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci.
T-W-4Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe
T-W-5Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe
T-W-6Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów
T-W-7Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności ale nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0