Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Fizyka środowiska wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka środowiska wodnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 9 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych praw i zjawisk z fizyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zwięzłe przedstawienie praw i zasad fizycznych do opisu zjawisk przebiegających w środowisku wodnym
C-2Zapoznanie studentów z zasadą działania i zastosowaniem wybranych przyrządów pomiarowych
C-3Wdrożenie do przeprowadzania rachunku niepewności
C-4Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zajecia prowadzające: zapoznanie z zasadami przeprowadzania pomiarów laboratoryjnych. Wdrożenie do przeprowadzania oceny jakości uzyskanych wyników - analiza rachunku niepewności3
T-A-2Ćwiczenia z mechaniki płynów i termodynamiki8
T-A-3Cwiczenia z elektryczności i optyki6
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń1
18
wykłady
T-W-1Woda jako ośrodek fizyczny: Struktura cząsteczki wody. Anomalne właściwości wody. Właściwości: wody morskiej. Termodynamiczne parametry stanu wody morskiej.2
T-W-2Hydrodynamika cieczy rzeczywistyc. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Transport molekularny - procesy przenoszenia masy, energi i pędu w morzu.3
T-W-3Prawo powszechnego ciążenia. Ruch ciał w polu grawitacyjnym - siła Coriolisa, przypływy i odpływy.2
T-W-4Podstawowe prawa optyki geometrycznej. Optyczna klasyfikacja wód. Powstawanie fal mechanicznych.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-A-2sporządzenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń10
A-A-3przygotowanie sie do przeprowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych18
A-A-4przygotowanie sie do zaliczenia kolokwium sprawdzającego8
A-A-5Konsultacje z nauczycielem prowadzącym6
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładiach9
A-W-2samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach18
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu16
A-W-4Egzamin pisemny2
A-W-5Konsultacje z wykładowca15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyuczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - praca w zaspołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiadomości zdobytych na ćwiczeniach laboratowyjnych - test sprawdzający
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-4Ocena formująca: Osena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B7_W01
Student zna wielkości i prawa ifzyczne oraz potrafi opisać wybrane zjawiska fizyczne przebiegające w środowisku wodnym
RYB_1A_W01R1A_W01C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B7_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
RYB_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B7_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
RYB_1A_K03, RYB_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01C-1, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B7_W01
Student zna wielkości i prawa ifzyczne oraz potrafi opisać wybrane zjawiska fizyczne przebiegające w środowisku wodnym
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne pozwalające definiować i opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. pozwalające definiować i opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B7_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania pomiarów i obliczeń podstawowych wielkości fizycznych. NIe opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej. Nie potrafi interpretować wyników i wyciągać płynących z nich wniosków.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B7_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów biofizycznych i fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,5
4,0
4,5
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. S. Dera, Fizyka morza, PWN, Warszawa
  2. E. Skórska, Cwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wyd. Zut w Szczecinie, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. H. Gurgul, Molekularna fizyka morza z elementami ochrony środowiska, Wyd. Uniw. Szczecińskiego, Szczecin
  2. S. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniw. Wrocławski, Wrocław

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zajecia prowadzające: zapoznanie z zasadami przeprowadzania pomiarów laboratoryjnych. Wdrożenie do przeprowadzania oceny jakości uzyskanych wyników - analiza rachunku niepewności3
T-A-2Ćwiczenia z mechaniki płynów i termodynamiki8
T-A-3Cwiczenia z elektryczności i optyki6
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Woda jako ośrodek fizyczny: Struktura cząsteczki wody. Anomalne właściwości wody. Właściwości: wody morskiej. Termodynamiczne parametry stanu wody morskiej.2
T-W-2Hydrodynamika cieczy rzeczywistyc. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Transport molekularny - procesy przenoszenia masy, energi i pędu w morzu.3
T-W-3Prawo powszechnego ciążenia. Ruch ciał w polu grawitacyjnym - siła Coriolisa, przypływy i odpływy.2
T-W-4Podstawowe prawa optyki geometrycznej. Optyczna klasyfikacja wód. Powstawanie fal mechanicznych.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-A-2sporządzenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń10
A-A-3przygotowanie sie do przeprowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych18
A-A-4przygotowanie sie do zaliczenia kolokwium sprawdzającego8
A-A-5Konsultacje z nauczycielem prowadzącym6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładiach9
A-W-2samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach18
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu16
A-W-4Egzamin pisemny2
A-W-5Konsultacje z wykładowca15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B7_W01Student zna wielkości i prawa ifzyczne oraz potrafi opisać wybrane zjawiska fizyczne przebiegające w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie praw i zasad fizycznych do opisu zjawisk przebiegających w środowisku wodnym
C-2Zapoznanie studentów z zasadą działania i zastosowaniem wybranych przyrządów pomiarowych
Treści programoweT-A-2Ćwiczenia z mechaniki płynów i termodynamiki
T-A-3Cwiczenia z elektryczności i optyki
T-W-1Woda jako ośrodek fizyczny: Struktura cząsteczki wody. Anomalne właściwości wody. Właściwości: wody morskiej. Termodynamiczne parametry stanu wody morskiej.
T-W-2Hydrodynamika cieczy rzeczywistyc. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Transport molekularny - procesy przenoszenia masy, energi i pędu w morzu.
T-W-3Prawo powszechnego ciążenia. Ruch ciał w polu grawitacyjnym - siła Coriolisa, przypływy i odpływy.
T-W-4Podstawowe prawa optyki geometrycznej. Optyczna klasyfikacja wód. Powstawanie fal mechanicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyuczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - praca w zaspołach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiadomości zdobytych na ćwiczeniach laboratowyjnych - test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne pozwalające definiować i opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. pozwalające definiować i opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B7_U01Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania pomiarów i obliczeń podstawowych wielkości fizycznych. NIe opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej. Nie potrafi interpretować wyników i wyciągać płynących z nich wniosków.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B7_K01Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie praw i zasad fizycznych do opisu zjawisk przebiegających w środowisku wodnym
C-4Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-A-2Ćwiczenia z mechaniki płynów i termodynamiki
T-A-3Cwiczenia z elektryczności i optyki
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Woda jako ośrodek fizyczny: Struktura cząsteczki wody. Anomalne właściwości wody. Właściwości: wody morskiej. Termodynamiczne parametry stanu wody morskiej.
T-W-2Hydrodynamika cieczy rzeczywistyc. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Transport molekularny - procesy przenoszenia masy, energi i pędu w morzu.
T-W-3Prawo powszechnego ciążenia. Ruch ciał w polu grawitacyjnym - siła Coriolisa, przypływy i odpływy.
T-W-4Podstawowe prawa optyki geometrycznej. Optyczna klasyfikacja wód. Powstawanie fal mechanicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyuczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - praca w zaspołach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiadomości zdobytych na ćwiczeniach laboratowyjnych - test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów biofizycznych i fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,5
4,0
4,5
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.