Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)
Sylabus przedmiotu Parazytologia zwierząt hodowlanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytologia zwierząt hodowlanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pasożytami spotykanymi u zwierząt hodowlanych na terenie Polski |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wiadomości wstępne. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Siedliska pasożytów w organizmie żywiciela | 2 |
T-A-2 | Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty. Udział inwazji pasożytniczych w patologii narządów i tkanek | 4 |
T-A-3 | Reakcje obronne żywiciela na inwazje pasożytnicze. Mechanizmy regulacji dynamiki pasożytów | 2 |
T-A-4 | Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Wpływ behawioru zwierząt hodowlanych na rozprzestrzenianie się parazytoz | 3 |
T-A-5 | Choroby inwazyjne bydła | 4 |
T-A-6 | Choroby inwazyjne świń | 4 |
T-A-7 | Choroby inwazyjne koni | 4 |
T-A-8 | Choroby inwazyjne zwierząt domowych | 4 |
T-A-9 | Choroby pasożytnicze ryb hodowlanych | 3 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie wybranych gatunków pasożytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane | 10 |
T-L-2 | Stosowana diagnostyka inwazji, badania przyżyciowe bezpośrednie i pośrednie | 3 |
T-L-3 | Zapobieganie inwazjom | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie wskazanej iteratury | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia i egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacją multimedialną |
M-2 | Krótkie filmy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia praktycznwe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-2_W01 Student charakteryzuje pasożyty, które najczęściej występują u zwierząt hodowlanych. Zna ich drogi inwazji, patogenezę i epidemiologię, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania. | MS_2A_W05 | R2A_W05, R2A_W07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-2_U01 Student proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt. | MS_2A_U03 | R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-2_K01 Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się. | MS_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07 | — | C-2 | T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-2_W01 Student charakteryzuje pasożyty, które najczęściej występują u zwierząt hodowlanych. Zna ich drogi inwazji, patogenezę i epidemiologię, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje dostateczne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-2_U01 Student proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować, zinterpretować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi problemami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-2_K01 Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń wywołanych chorobami pasożytniczymi zwierząt hodowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gundłach J.L., Sadzikowski A.B., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Elsheikha H.M., Patterson J.S., Veterinary parasitology, Manson Publishing Ltd, 2013