Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Procesy membranowe w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy membranowe w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z chemii, matematyki i fizyki oraz ekologii w zakresie obowiazującym na studiowanym kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej4
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń5
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej6
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)1
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych3
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych3
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe3
T-W-5Moduły membranowe2
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajaeciach laboratoryjnych15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i pracowanie wyników badań w formie sprawozdania25
A-L-3Przygotowanie go kolokwium zaliczeniowego20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium pisemnego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: manualne wykonanie zadań w czasie laboratorium
M-3Metody podające: opis i objaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO13-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran.
MS_2A_W04, MS_2A_W12R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO13-1_U01
Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków,
MS_2A_U01, MS_2A_U02, MS_2A_U03R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO13-1_K01
Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
MS_2A_K01, MS_2A_K02, MS_2A_K03, MS_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO13-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran.
2,0
3,0Student zaliczył wszsytkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakres materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwiów zaliczeniowych z wykładów i laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO13-1_U01
Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków,
2,0
3,0Student potrafi przewprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem separacji membranowej w procesie oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO13-1_K01
Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
2,0
3,0Student potrafi wspólpracować w grupie. Stosuje zasady BPH i rozumie konieczność ochrony środowiska narturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rytenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
  2. Bodzek M., Bohdziewicz J., Konieczny K., Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  3. Bodzek M., Konieczny K., Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze srodowiska wodnego metodami membranowymi, Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej4
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń5
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)1
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych3
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych3
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe3
T-W-5Moduły membranowe2
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajaeciach laboratoryjnych15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i pracowanie wyników badań w formie sprawozdania25
A-L-3Przygotowanie go kolokwium zaliczeniowego20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium pisemnego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO13-1_W01Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzacych w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o szkodliwych związkach w środowisku, procesach skażenia oraz metodach ich oznaczania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi
Treści programoweT-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych
T-W-5Moduły membranowe
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: manualne wykonanie zadań w czasie laboratorium
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-3Metody podające: opis i objaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaliczył wszsytkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakres materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwiów zaliczeniowych z wykładów i laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO13-1_U01Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
MS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi
Treści programoweT-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych
T-W-5Moduły membranowe
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: manualne wykonanie zadań w czasie laboratorium
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-3Metody podające: opis i objaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium
S-2Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przewprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem separacji membranowej w procesie oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO13-1_K01Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi
Treści programoweT-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych
T-W-5Moduły membranowe
Metody nauczaniaM-3Metody podające: opis i objaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wspólpracować w grupie. Stosuje zasady BPH i rozumie konieczność ochrony środowiska narturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0