Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Immunologia zwierząt hodowlanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunologia zwierząt hodowlanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.3
T-L-2Wykonanie leukogramów.2
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.2
T-L-4Ocena odporności komórkowej.2
T-L-5Testy fagocytarne.2
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.2
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.2
15
wykłady
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.2
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.2
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.2
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.2
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.2
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.2
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.2
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.2
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.2
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.1
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.2
T-W-12Nadwrażliwość.2
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.2
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.2
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.2
T-W-16Pisemne zaliczenie wykładów.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-2_W02
Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
MS_2A_W02R2A_W04C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-15, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-2_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
MS_2A_U03, MS_2A_U07R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-15, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-2_K02
Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
MS_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-15, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-2_W02
Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
2,0Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami
3,0Student w stopniu podstawowym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student w stopniu zadowalającym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w sposób dogłębny; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-2_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
2,0Student nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-2_K02
Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
2,0Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.3
T-L-2Wykonanie leukogramów.2
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.2
T-L-4Ocena odporności komórkowej.2
T-L-5Testy fagocytarne.2
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.2
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.2
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.2
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.2
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.2
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.2
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.2
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.2
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.2
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.2
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.1
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.2
T-W-12Nadwrażliwość.2
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.2
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.2
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.2
T-W-16Pisemne zaliczenie wykładów.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO5-2_W02Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W02Ma wiedzę w zakresie uwarunkowań pomiędzy fizjologią organizmów żywych a genotypem oraz zkresu znaczenia immunologii i immunoprofilaktyki w hodowli zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
Treści programoweT-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
T-L-5Testy fagocytarne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami
3,0Student w stopniu podstawowym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student w stopniu zadowalającym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w sposób dogłębny; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO5-2_U01Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
MS_2A_U07Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą zależności stanu immunologicznego zwierząt i ludzi w powiązaniu z ich dobrostanem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
Treści programoweT-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
T-L-5Testy fagocytarne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO5-2_K02Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
Treści programoweT-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
T-L-5Testy fagocytarne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt