Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Biologiczne metody w ocenie toksyczności skażenia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne metody w ocenie toksyczności skażenia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę w zakresie:Toksykologii ogólnej i Podstaw ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metodologii badań toksyczności materiałów i środowiska, studenci uzyskają umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w życiu zawodowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki4
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali)4
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód4
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów3
15
wykłady
T-W-1Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska.4
T-W-2Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.4
T-W-3Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka.3
T-W-4Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć5
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury25
A-W-3konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO2-1_W01
Student jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia w zakresie przedmiotu, opisać zagrożenia występujące w środowisku, wybrać testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska, okreslić niezbędne wyposażenie laboratoriów do wykonania tych testów, objaśniśnić wyniki badań i rozpoznać stopień zagrożenia ekosystemów przez substancje toksyczne
MS_2A_W13, MS_2A_W12R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO2-1_U01
Sudent umie wyszukiwać, analizować i interpretować informacje, potrafi zorganizować i przeprowadzić badania laboratoryjne, a ich wyniki umie opracować z zastosowaniem metod statystycznych i przedstawić dokumentację w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Na podstawie badań z zastosowaniem metod biologicznych potrafi ocenić zagrożenia toksyczność materiałów i zagrożenie dla środowiska i człowieka
MS_2A_U01, MS_2A_U03R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO2-1_K01
Studemt wykazuje dbałość o podnoszenie swoich kompetencji zawodowych, jest kreatywny, zdeterminowany do przestrzegania zasad etyki zawodowej, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, ma świadomość swojej roli i jest chętny do popularyzacji nabytej wiedzy
MS_2A_K02R2A_K05InzA2_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO2-1_W01
Student jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia w zakresie przedmiotu, opisać zagrożenia występujące w środowisku, wybrać testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska, okreslić niezbędne wyposażenie laboratoriów do wykonania tych testów, objaśniśnić wyniki badań i rozpoznać stopień zagrożenia ekosystemów przez substancje toksyczne
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o biologicznych metodach w ocenie materiałów i toksyczności środowiska
3,0Student posiada ogólną wiedzę o biologicznych metodach w ocenie materiałów i toksyczności środowiska
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania, zna typowe rodzaje zagrożeń
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania i na ich podstawie oszacować zagrożenie oraz wskazać sposoby jego likwidacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO2-1_U01
Sudent umie wyszukiwać, analizować i interpretować informacje, potrafi zorganizować i przeprowadzić badania laboratoryjne, a ich wyniki umie opracować z zastosowaniem metod statystycznych i przedstawić dokumentację w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Na podstawie badań z zastosowaniem metod biologicznych potrafi ocenić zagrożenia toksyczność materiałów i zagrożenie dla środowiska i człowieka
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań oraz posiada umiejętność ich efektywnej analizy
4,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie także dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach, oszacować zagrożenia oraz zaproponować metody ich likwidacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO2-1_K01
Studemt wykazuje dbałość o podnoszenie swoich kompetencji zawodowych, jest kreatywny, zdeterminowany do przestrzegania zasad etyki zawodowej, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, ma świadomość swojej roli i jest chętny do popularyzacji nabytej wiedzy
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze

Literatura podstawowa

  1. Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I

Literatura dodatkowa

  1. Letachowicz B., Klink A., Krawczyk J., Możliwość wykorzystania makrohydrofitów w bioindykacji skażeń środowiska metalami ciężkimi, Zesz. Prob.. Post. Nauk Rol. 501: 203-209, 2004
  2. Dzienniki Ustaw z aktualnymi Normami Unii Europejskiej dotyczącymi interpretacji poziomu skażeń przy wykorzystaniu w/w testów biologicznych
  3. Czasopisma: Aura; Aquatic Toxicology; Ecotoxicology; Environmental and Health Perspectives; Environmental Toxicology and Chemistry; Marine Pollution Bulletin.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki4
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali)4
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód4
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska.4
T-W-2Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.4
T-W-3Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka.3
T-W-4Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć5
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury25
A-W-3konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO2-1_W01Student jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia w zakresie przedmiotu, opisać zagrożenia występujące w środowisku, wybrać testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska, okreslić niezbędne wyposażenie laboratoriów do wykonania tych testów, objaśniśnić wyniki badań i rozpoznać stopień zagrożenia ekosystemów przez substancje toksyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W13Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania.
MS_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o szkodliwych związkach w środowisku, procesach skażenia oraz metodach ich oznaczania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodologii badań toksyczności materiałów i środowiska, studenci uzyskają umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w życiu zawodowym
Treści programoweT-W-3Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka.
T-W-4Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne.
T-W-2Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.
T-W-1Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska.
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o biologicznych metodach w ocenie materiałów i toksyczności środowiska
3,0Student posiada ogólną wiedzę o biologicznych metodach w ocenie materiałów i toksyczności środowiska
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania, zna typowe rodzaje zagrożeń
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania i na ich podstawie oszacować zagrożenie oraz wskazać sposoby jego likwidacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO2-1_U01Sudent umie wyszukiwać, analizować i interpretować informacje, potrafi zorganizować i przeprowadzić badania laboratoryjne, a ich wyniki umie opracować z zastosowaniem metod statystycznych i przedstawić dokumentację w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Na podstawie badań z zastosowaniem metod biologicznych potrafi ocenić zagrożenia toksyczność materiałów i zagrożenie dla środowiska i człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodologii badań toksyczności materiałów i środowiska, studenci uzyskają umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w życiu zawodowym
Treści programoweT-W-3Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka.
T-W-4Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne.
T-W-2Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.
T-W-1Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska.
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań oraz posiada umiejętność ich efektywnej analizy
4,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie także dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach, oszacować zagrożenia oraz zaproponować metody ich likwidacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO2-1_K01Studemt wykazuje dbałość o podnoszenie swoich kompetencji zawodowych, jest kreatywny, zdeterminowany do przestrzegania zasad etyki zawodowej, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, ma świadomość swojej roli i jest chętny do popularyzacji nabytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodologii badań toksyczności materiałów i środowiska, studenci uzyskają umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w życiu zawodowym
Treści programoweT-W-3Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka.
T-W-4Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne.
T-W-2Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.
T-W-1Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska.
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze