Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Biokorozja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biokorozja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia ogólna
W-2Mikrobiologia szczegółowa
W-3Mikologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką korozji mikrobiologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykrywanie i identyfikacja bakterii uczestniczących w procesach korozji10
T-L-2Wykrywanie i identyfikacja grzybów odpowiedzlnych za korozję5
15
wykłady
T-W-1Rodzaje korozji3
T-W-2Mechanizm korozji mikrobiologicznej materiałów3
T-W-3Korozja mikrobilologiczna metali, drewna, materiałów budowalnch3
T-W-4Drobnoustroje niszczące zabytki i archiwalia3
T-W-5Zwalcznie korozji mikrobiologicznej3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotawywanie sprawozdań5
A-L-3Przygotowanie do zalicznia10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia cześci teoretycznej5
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B4_W01
Student posiądzie widzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznej korozji materiałów, metod ich wykrywania i zwalcznia
MS_2A_W04, MS_2A_W05R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B4_U01
W efekcie kształcenia student umieć analizować oraz dobrać właściwe metody oceny zagrożenia korozją
MS_2A_U01, MS_2A_U02R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B4_K01
Student rozumie i ma kompetencje do stosowania nabytej wiedzy
MS_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B4_W01
Student posiądzie widzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznej korozji materiałów, metod ich wykrywania i zwalcznia
2,0
3,0Student ma podstawową więdzę dotyczącą korozji mikrobiologicznej oraz podstawowe umiejętności jej wykrywania i zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B4_U01
W efekcie kształcenia student umieć analizować oraz dobrać właściwe metody oceny zagrożenia korozją
2,0
3,0Student zna podstawowe metody wykrywania o oceny korozji mikrobiologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B4_K01
Student rozumie i ma kompetencje do stosowania nabytej wiedzy
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę i umiejętność wykorzystania kilku narzędzi badawczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Strzelczyk A.B., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2004
  2. Syska B., Katastrofy, awarie i zagrożenia mikrobiologiczne w przemyśle i budownictwie, Wydwanictwo politechniki Łódzkiej, Łódź, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykrywanie i identyfikacja bakterii uczestniczących w procesach korozji10
T-L-2Wykrywanie i identyfikacja grzybów odpowiedzlnych za korozję5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje korozji3
T-W-2Mechanizm korozji mikrobiologicznej materiałów3
T-W-3Korozja mikrobilologiczna metali, drewna, materiałów budowalnch3
T-W-4Drobnoustroje niszczące zabytki i archiwalia3
T-W-5Zwalcznie korozji mikrobiologicznej3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotawywanie sprawozdań5
A-L-3Przygotowanie do zalicznia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia cześci teoretycznej5
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B4_W01Student posiądzie widzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznej korozji materiałów, metod ich wykrywania i zwalcznia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzacych w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką korozji mikrobiologicznej
Treści programoweT-W-1Rodzaje korozji
T-W-2Mechanizm korozji mikrobiologicznej materiałów
T-W-3Korozja mikrobilologiczna metali, drewna, materiałów budowalnch
T-W-4Drobnoustroje niszczące zabytki i archiwalia
T-W-5Zwalcznie korozji mikrobiologicznej
T-L-1Wykrywanie i identyfikacja bakterii uczestniczących w procesach korozji
T-L-2Wykrywanie i identyfikacja grzybów odpowiedzlnych za korozję
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową więdzę dotyczącą korozji mikrobiologicznej oraz podstawowe umiejętności jej wykrywania i zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B4_U01W efekcie kształcenia student umieć analizować oraz dobrać właściwe metody oceny zagrożenia korozją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką korozji mikrobiologicznej
Treści programoweT-W-2Mechanizm korozji mikrobiologicznej materiałów
T-W-3Korozja mikrobilologiczna metali, drewna, materiałów budowalnch
T-W-4Drobnoustroje niszczące zabytki i archiwalia
T-W-5Zwalcznie korozji mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody wykrywania o oceny korozji mikrobiologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B4_K01Student rozumie i ma kompetencje do stosowania nabytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką korozji mikrobiologicznej
Treści programoweT-W-1Rodzaje korozji
T-W-2Mechanizm korozji mikrobiologicznej materiałów
T-W-3Korozja mikrobilologiczna metali, drewna, materiałów budowalnch
T-W-4Drobnoustroje niszczące zabytki i archiwalia
T-W-5Zwalcznie korozji mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę i umiejętność wykorzystania kilku narzędzi badawczych
3,5
4,0
4,5
5,0