Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mleczarskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii mleczarskiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii mleczarskiej powinien znać podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii żywności. |
W-2 | Student umie opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego mleka oraz technologii jego przetwarzania, zagospodarowania produktów ubocznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań opartych na procesach mikrobiologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu | 2 |
T-L-2 | Ocena mleka surowego i spożywczego oraz technologia produkcji mleka fermentowanego, masła, kazeiny podpuszczkowej | 20 |
T-L-3 | Oznaczenie kwasowości oraz zawartości wody i chlorku sodu w serach podpuszczkowych dojrzewajacych | 4 |
T-L-4 | Oznaczenie kwasowośći i zawartości wody w lodach | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Mleko jako środowisko rozwoju drobnoustrojów, rola mikroorganizmów w technologii produkcji fermentowanych produktów mleczarskich. | 10 |
T-W-3 | Wykorzystanie procesów mikrobiologicznych w zagospodarowaniu produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki) | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń poprzez studiowanie literatury | 23 |
A-L-3 | Konsultacje | 7 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury w celu poszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotu. | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test uzupełnień obejmujący cały materiał |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie średniej ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C21_W02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. | MS_1A_W14 | R1A_W04, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C21_U02 Student potrafi scharakteryzować i ocenić mleko. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. | MS_1A_U09, MS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C21_K01 Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta. | MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C21_W02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką mleka wybranych ssaków oraz podstawowymi metodami jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę na temat charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości. | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C21_U02 Student potrafi scharakteryzować i ocenić mleko. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić mleka. Nie potrafi także zaplanować procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką i oceną mleka, a także planowaniem procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu. | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z charakterystyką i oceną mleka. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych, a uzyskane wyniki opracować przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C21_K01 Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących na zajęciach. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie eksperymentów | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących na zajęciach zasad BHP. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpady powstających w trakcie eksperymentów |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa red. S. Ziajka, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t. 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
- Praca zbiorowa red. S. Ziajka, Mleczarstwo t.1, UWM, Olsztyn, 2008
- K. Kornacki, Ł. Łaniewska-Moroz, I. Warmińska-Radyko, Podstawy mikrobiologii mleczarskiej, Oficyna Wydawnicza"Hoża", Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Przegląd Mleczarski
- J. Molenda, Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010