Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka mikrobiologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka mikrobiologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 45 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: podstawy mikrobiologii, techniki mikrobiologiczne, mikrobiologia lekarska, żywności i przemysłowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki zakażeń mikrobiologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnostyka zakażeń górnych dróg oddechowych, wartość wymazów, BL- analiza przypadków6
T-L-2Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego, różnicowanie pałeczek G- - analiza przypdaków6
T-L-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych, analiza przypdaków.6
T-L-4Diagnostyka zakażeń ran i skóry, analiza przypadków.6
T-L-5Różnicowanie materiałów mikrobiologicznych metodami biologii molekularnej6
T-L-6Woda, ścieki i gleba jako źródło mikroorganizmów6
T-L-7Diagnostyka mikroroganzmów pochodzących z żywności6
T-L-8Interpretacja wyników badan laboratoryjnych3
45
wykłady
T-W-1Podstawowe testy diagnostyczne3
T-W-2Diagnostyka zakażeń układu oddechowego2
T-W-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych2
T-W-4Różnicowanie zakażeń dróg rodnych2
T-W-5Diagnostyka zakażeń ran2
T-W-6Diagnostyka zakażeń skóry2
T-W-7Różnicowanie zakażeń krwi2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych25
A-L-3Analiza wskazanej literatury.20
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C16_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą mikroorganizmów oraz metod ich wykrywania. Ma ogólną wiedzę dotyczącą metod diagnostycznych. Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
MS_1A_W07, MS_1A_W11, MS_1A_W12R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W02, InzA_W03C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C16_U01
Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod analitycznych. Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w diagnostyce mikrobiologicznej. Posiada umiejętność organizacji pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
MS_1A_U02, MS_1A_U06, MS_1A_U07R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U08C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C16_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomośc znaczenia zawodowej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracu własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C16_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą mikroorganizmów oraz metod ich wykrywania. Ma ogólną wiedzę dotyczącą metod diagnostycznych. Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C16_U01
Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod analitycznych. Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w diagnostyce mikrobiologicznej. Posiada umiejętność organizacji pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C16_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomośc znaczenia zawodowej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracu własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie

Literatura podstawowa

  1. Szewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, Warszawa, 2005
  2. Przondo-Mordarska A., Procedury diagnostyki mikrobiologicznej w wybranych zakażeniach układowych., Continuo, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Przondo-Mordarska A., Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej, PZWL, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka zakażeń górnych dróg oddechowych, wartość wymazów, BL- analiza przypadków6
T-L-2Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego, różnicowanie pałeczek G- - analiza przypdaków6
T-L-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych, analiza przypdaków.6
T-L-4Diagnostyka zakażeń ran i skóry, analiza przypadków.6
T-L-5Różnicowanie materiałów mikrobiologicznych metodami biologii molekularnej6
T-L-6Woda, ścieki i gleba jako źródło mikroorganizmów6
T-L-7Diagnostyka mikroroganzmów pochodzących z żywności6
T-L-8Interpretacja wyników badan laboratoryjnych3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe testy diagnostyczne3
T-W-2Diagnostyka zakażeń układu oddechowego2
T-W-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych2
T-W-4Różnicowanie zakażeń dróg rodnych2
T-W-5Diagnostyka zakażeń ran2
T-W-6Diagnostyka zakażeń skóry2
T-W-7Różnicowanie zakażeń krwi2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych25
A-L-3Analiza wskazanej literatury.20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C16_W01Ma podstawową wiedzę dotyczącą mikroorganizmów oraz metod ich wykrywania. Ma ogólną wiedzę dotyczącą metod diagnostycznych. Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
MS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
MS_1A_W12Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczegółności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki zakażeń mikrobiologicznych
Treści programoweT-L-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych, analiza przypdaków.
T-L-1Diagnostyka zakażeń górnych dróg oddechowych, wartość wymazów, BL- analiza przypadków
T-L-2Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego, różnicowanie pałeczek G- - analiza przypdaków
T-L-4Diagnostyka zakażeń ran i skóry, analiza przypadków.
T-L-5Różnicowanie materiałów mikrobiologicznych metodami biologii molekularnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C16_U01Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod analitycznych. Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w diagnostyce mikrobiologicznej. Posiada umiejętność organizacji pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
MS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki zakażeń mikrobiologicznych
Treści programoweT-L-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych, analiza przypdaków.
T-L-1Diagnostyka zakażeń górnych dróg oddechowych, wartość wymazów, BL- analiza przypadków
T-L-2Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego, różnicowanie pałeczek G- - analiza przypdaków
T-L-4Diagnostyka zakażeń ran i skóry, analiza przypadków.
T-L-5Różnicowanie materiałów mikrobiologicznych metodami biologii molekularnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C16_K01Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomośc znaczenia zawodowej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracu własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki zakażeń mikrobiologicznych
Treści programoweT-W-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych
T-W-4Różnicowanie zakażeń dróg rodnych
T-W-5Diagnostyka zakażeń ran
T-W-6Diagnostyka zakażeń skóry
T-W-7Różnicowanie zakażeń krwi
T-W-2Diagnostyka zakażeń układu oddechowego
T-W-1Podstawowe testy diagnostyczne
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie