Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy przedsiębiorczości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu przedsiębiorczości.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią przedsiębiorczości.
C-2Zgłębienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
C-3Kreowanie wśród studentów postawy przesiębiorczej.
C-4Zbudowanie modelu biznesowego własnego przedsiębiostwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość w teorii ekonomii2
T-A-2Przedsiębiorca w gospodarce rynkowej2
T-A-3Role przedsiębiorcze w gospodarce. Przedsiębiorca jako założyciel firmy i innowator2
T-A-4Podmioty przedsiębiorstwa.2
T-A-5Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Tajemnice sukcesów słynnych przedsiębiorców XX i XXi wieku.2
T-A-6Rodzaje przedsiębiorstw.2
T-A-7Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.2
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.2
T-A-9Strategie rynkowe przedsiębiorstw.2
T-A-10Zasoby ludzkie jako kluczowy element przedsiębiorstwa.2
T-A-11Budowa modelu biznesowego.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć.13
A-A-3Udział w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Case study.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z poszczególnych zajęć. Prace cząstkowe.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie modelu biznesowego własnej firmy wraz z prezentacją na forum grupy.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu przedsiębiorczości

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości.
MS_1A_W02R1A_W02, R1A_W08InzA_W03, InzA_W04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1S-3
MS_1A_A10_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wyjaśnić istotę i funkcje przedsiębiorczości.
MS_1A_W02R1A_W02, R1A_W08InzA_W03, InzA_W04C-1T-A-1, T-A-8, T-A-9M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować wyniki zrealizowanych zadań na poszczególnych zajęciach.
MS_1A_U01, MS_1A_U10R1A_U01, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04C-3, C-2T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-2, M-3S-1
MS_1A_A10_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zastosować poznane rozwiązania do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw.
MS_1A_U01, MS_1A_U10R1A_U01, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-2, M-3S-1
MS_1A_A10_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zbudować model biznesowy własnego przedsiębiorstwa.
MS_1A_U01, MS_1A_U10R1A_U01, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04C-4T-A-11M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do pracy w grupie, formułuje własne wnioski oraz przestrzega zasady etyki przedsiebiorczości.
MS_1A_K02, MS_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować żadnego z podstawowych pojęć dotyczących przedsiębiorczości.
3,0Student potrafi w sposób powierzchowny omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości.
3,5Student w sposób ogólny potrafi omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości.
4,0Student dokładnie potrafi omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości.
4,5Student dokładnie potrafi omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości i odnieść je do otoczenia.
5,0Student bardzo dobrze i wszechstonnie potrafi omówić pojęcia dotyczące przedsiębiorczości i odnieść je do otoczenia.
MS_1A_A10_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wyjaśnić istotę i funkcje przedsiębiorczości.
2,0Student nie potrafi zdefiniować istoty i funkcji przedsiębiorczości.
3,0Student powierzchownie definiuje istotę i funkcję przedsiębiorczości.
3,5Student definiuje istotę przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać kilka funkcji przedsiębiorczości.
4,0Student szczegółowo definiuje istotę przedsiębiorczosci.
4,5Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcje przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać powiązania między nimi.
5,0Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcję przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać powiazania między nimi. Student potrafi wytypować funkcje przedsiebiorczości w najbliższym otoczeniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować wyniki zrealizowanych zadań na poszczególnych zajęciach.
2,0Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego.
3,0Student potrafi dokonać pobieżnej prezentacji otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych.
3,5Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników.
4,0Student umie wszechstronnie zaprezentować wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz dokonać odniesienia otrzymanych wyników do treści literatury przedmiotu.
4,5Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia.
5,0Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazać wady i zalety wybranych rozwiązań.
MS_1A_A10_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zastosować poznane rozwiązania do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw.
2,0Student nie potrafi dobrać poznanych rozwiązań do potrzeb różnego rodzaju przedsiębiorstw.
3,0Student potrafi zastosować tylko kilka z poznanych rozwiązań z obszaru przedsiębiorczości.
3,5Student potrafi zastosować wszystkie poznane rozwiązania dotyczące przedsiębiorczości.
4,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane rozwiązania z obszaru przedsiębiorczości oraz potrafi uzasadnić ich przydatność.
4,5Student umie dokładnie uzasadnić wybór określonych rozwiązań dla danego przedsiębiorstwa oraz potrafi wskazać na wady i zalety przyjętych rozwiązań.
5,0Student potrafi zastosować poznane rozwiązania w obszarze przedsiębiorczości na przykładzie konkretnej organizacji, potrafi wskaząć na ich wady i zalety oraz zaproponować własne modyfikacje.
MS_1A_A10_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zbudować model biznesowy własnego przedsiębiorstwa.
2,0Student przygotował niepełny model biznesowy.
3,0Student przygotował prosty model bznesowy.
3,5Student przygotował prosty model biznesowy, w którym opisy składowych elementów są powierzchowne.
4,0Student przygotował pełny model biznesowy, w którym zawarł opisy poszczególnych elementów składowych.
4,5Student przygotował pełny model biznesowy, w którym zawarł szczegółowe opisy poszczególnych elementów składowych.
5,0Student przygotował profesjonalny model biznesowy wyczerpujący temat. Student potrafił z pasją i zaciekawieniem zaprezentować swój pomysł na formum grupy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do pracy w grupie, formułuje własne wnioski oraz przestrzega zasady etyki przedsiebiorczości.
2,0Student nie uczestniczy w pracy grupy i nie przestrzega zasad etyki
3,0Student uczestniczy w pracy grupy, formułuje podstawowe wnioski i przestrzega zasady etyki.
3,5Student chętnie angażuje się w pracę grupy, formułuje szczegółowe wnioski i przestrzega zasad etyki.
4,0Student chętnie angażuje się w pracę grupy, formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami. Student przestrzega zasad etyki.
4,5Student chętnie angażuje się w pracę grupy, analizuje i formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami. Student przestrzega zasad etyki.
5,0Student chętnie angażuje się w pracę grupy, analizuje i formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami odnoszącymi się do literatury przedmiotu. Student przestrzega zasad etyki.

Literatura podstawowa

  1. Brzeziński M., Wprowadzenie do nauki o przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa, 2007
  2. Torgalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, C.H. Beck, Warszawa, 2003
  3. Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznasowych. Podręcznik wizjonera, Helian, http:/onepress.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość w teorii ekonomii2
T-A-2Przedsiębiorca w gospodarce rynkowej2
T-A-3Role przedsiębiorcze w gospodarce. Przedsiębiorca jako założyciel firmy i innowator2
T-A-4Podmioty przedsiębiorstwa.2
T-A-5Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Tajemnice sukcesów słynnych przedsiębiorców XX i XXi wieku.2
T-A-6Rodzaje przedsiębiorstw.2
T-A-7Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.2
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.2
T-A-9Strategie rynkowe przedsiębiorstw.2
T-A-10Zasoby ludzkie jako kluczowy element przedsiębiorstwa.2
T-A-11Budowa modelu biznesowego.10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć.13
A-A-3Udział w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, prawa i zarządzania przedsiębiorstwem oraz ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią przedsiębiorczości.
Treści programoweT-A-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość w teorii ekonomii
T-A-2Przedsiębiorca w gospodarce rynkowej
T-A-3Role przedsiębiorcze w gospodarce. Przedsiębiorca jako założyciel firmy i innowator
T-A-4Podmioty przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu przedsiębiorczości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować żadnego z podstawowych pojęć dotyczących przedsiębiorczości.
3,0Student potrafi w sposób powierzchowny omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości.
3,5Student w sposób ogólny potrafi omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości.
4,0Student dokładnie potrafi omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości.
4,5Student dokładnie potrafi omówić podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości i odnieść je do otoczenia.
5,0Student bardzo dobrze i wszechstonnie potrafi omówić pojęcia dotyczące przedsiębiorczości i odnieść je do otoczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A10_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wyjaśnić istotę i funkcje przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, prawa i zarządzania przedsiębiorstwem oraz ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią przedsiębiorczości.
Treści programoweT-A-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość w teorii ekonomii
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.
T-A-9Strategie rynkowe przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu przedsiębiorczości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować istoty i funkcji przedsiębiorczości.
3,0Student powierzchownie definiuje istotę i funkcję przedsiębiorczości.
3,5Student definiuje istotę przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać kilka funkcji przedsiębiorczości.
4,0Student szczegółowo definiuje istotę przedsiębiorczosci.
4,5Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcje przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać powiązania między nimi.
5,0Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcję przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać powiazania między nimi. Student potrafi wytypować funkcje przedsiebiorczości w najbliższym otoczeniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować wyniki zrealizowanych zadań na poszczególnych zajęciach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U10Posiada umiejętność przeprowadzenia podstawowej analizy ekonomicznej procesu technologicznego oraz wprowadzenia właściwego systemu zarządzania bezpieczeństwem produkcji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Kreowanie wśród studentów postawy przesiębiorczej.
C-2Zgłębienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-4Podmioty przedsiębiorstwa.
T-A-6Rodzaje przedsiębiorstw.
T-A-7Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.
T-A-9Strategie rynkowe przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Case study.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z poszczególnych zajęć. Prace cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego.
3,0Student potrafi dokonać pobieżnej prezentacji otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych.
3,5Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników.
4,0Student umie wszechstronnie zaprezentować wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz dokonać odniesienia otrzymanych wyników do treści literatury przedmiotu.
4,5Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia.
5,0Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazać wady i zalety wybranych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A10_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zastosować poznane rozwiązania do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U10Posiada umiejętność przeprowadzenia podstawowej analizy ekonomicznej procesu technologicznego oraz wprowadzenia właściwego systemu zarządzania bezpieczeństwem produkcji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią przedsiębiorczości.
C-2Zgłębienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość w teorii ekonomii
T-A-2Przedsiębiorca w gospodarce rynkowej
T-A-3Role przedsiębiorcze w gospodarce. Przedsiębiorca jako założyciel firmy i innowator
T-A-4Podmioty przedsiębiorstwa.
T-A-5Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Tajemnice sukcesów słynnych przedsiębiorców XX i XXi wieku.
T-A-6Rodzaje przedsiębiorstw.
T-A-7Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.
T-A-9Strategie rynkowe przedsiębiorstw.
T-A-10Zasoby ludzkie jako kluczowy element przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Case study.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z poszczególnych zajęć. Prace cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać poznanych rozwiązań do potrzeb różnego rodzaju przedsiębiorstw.
3,0Student potrafi zastosować tylko kilka z poznanych rozwiązań z obszaru przedsiębiorczości.
3,5Student potrafi zastosować wszystkie poznane rozwiązania dotyczące przedsiębiorczości.
4,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane rozwiązania z obszaru przedsiębiorczości oraz potrafi uzasadnić ich przydatność.
4,5Student umie dokładnie uzasadnić wybór określonych rozwiązań dla danego przedsiębiorstwa oraz potrafi wskazać na wady i zalety przyjętych rozwiązań.
5,0Student potrafi zastosować poznane rozwiązania w obszarze przedsiębiorczości na przykładzie konkretnej organizacji, potrafi wskaząć na ich wady i zalety oraz zaproponować własne modyfikacje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A10_U03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zbudować model biznesowy własnego przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U10Posiada umiejętność przeprowadzenia podstawowej analizy ekonomicznej procesu technologicznego oraz wprowadzenia właściwego systemu zarządzania bezpieczeństwem produkcji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-4Zbudowanie modelu biznesowego własnego przedsiębiostwa.
Treści programoweT-A-11Budowa modelu biznesowego.
Metody nauczaniaM-3Case study.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie modelu biznesowego własnej firmy wraz z prezentacją na forum grupy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przygotował niepełny model biznesowy.
3,0Student przygotował prosty model bznesowy.
3,5Student przygotował prosty model biznesowy, w którym opisy składowych elementów są powierzchowne.
4,0Student przygotował pełny model biznesowy, w którym zawarł opisy poszczególnych elementów składowych.
4,5Student przygotował pełny model biznesowy, w którym zawarł szczegółowe opisy poszczególnych elementów składowych.
5,0Student przygotował profesjonalny model biznesowy wyczerpujący temat. Student potrafił z pasją i zaciekawieniem zaprezentować swój pomysł na formum grupy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A10_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do pracy w grupie, formułuje własne wnioski oraz przestrzega zasady etyki przedsiebiorczości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kreowanie wśród studentów postawy przesiębiorczej.
C-2Zgłębienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-4Podmioty przedsiębiorstwa.
T-A-6Rodzaje przedsiębiorstw.
T-A-7Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.
T-A-10Zasoby ludzkie jako kluczowy element przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z poszczególnych zajęć. Prace cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w pracy grupy i nie przestrzega zasad etyki
3,0Student uczestniczy w pracy grupy, formułuje podstawowe wnioski i przestrzega zasady etyki.
3,5Student chętnie angażuje się w pracę grupy, formułuje szczegółowe wnioski i przestrzega zasad etyki.
4,0Student chętnie angażuje się w pracę grupy, formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami. Student przestrzega zasad etyki.
4,5Student chętnie angażuje się w pracę grupy, analizuje i formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami. Student przestrzega zasad etyki.
5,0Student chętnie angażuje się w pracę grupy, analizuje i formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami odnoszącymi się do literatury przedmiotu. Student przestrzega zasad etyki.