Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna na terenach chronionych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodna na terenach chronionych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Mariusz Raczyński <Mariusz.Raczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ochrony środowiska na poziomie szkoły średniej, podstaw biologii i geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z koncepcją sieci obszarów chronionych o różnej randze w Polsce i w Europie. Przedstawienie wymagań formalnoprawnych w zakresie stanowienia obszarów chronionych oraz prowadzenie na ich terenie działalności gospodarczej, głównie gospodarki wodnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obszary chronione w Europie i Polsce- Historia, teraźniejszość i perspektywy | 5 |
T-A-2 | Prawodawstwo Unijne i Polskie w zakresie tworzenia, oraz gospodarowania na obszarach chronionych | 5 |
T-A-3 | Procedury inwestycyjne na obszarach chronionych | 3 |
T-A-4 | Ocena oddziaływania inwestycji na środowisko na terenach Natura 2000 | 5 |
T-A-5 | Turystyka wodna na obszarach Natura 2000 | 2 |
T-A-6 | Ciągłość ekologiczna- river continuum. Budowle hydrotechniczne a utrata ciągłości ekologicznej rzek na obszarach chronionych. | 3 |
T-A-7 | Eksploatacja rybacka w wodach na obszarach chronionych- zagrożenia, zalecenia i orgraniczenia | 3 |
T-A-8 | Ramowa dyrektywa wodna. Cele środowiskowe dla jednolitych części wód powierzchniowych oraz na terenach chronionych | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja, rodzaje i położenie terenów chronionych. | 4 |
T-W-2 | Podstawy prawne tworzenia i zarządzania terenami chronionymi | 2 |
T-W-3 | Koncepcja tworzenia sieci obszarów chronionych Natura 2000 | 2 |
T-W-4 | Wymagania formalno-prawne w gospodarowaniu i zarzadzaniu terenami położonymi w obszarach Natura 2000 | 4 |
T-W-5 | Gospodarowanie wodami na terenach chronionych o różnej randze | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie dostępnego piśmiennictwa | 10 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zajęć | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne, problemowy, dyskusja dydaktyczna, film, prelekcje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne i ustne sprawdziany wiedzy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO7-1_W01 Student zna ograniczenia związane gospodarowaniem wodą na obszarach prawnie chronionych. Ma wiedzę dotyczacą aktów prawnych związanych z działalnoscią na obszarach chronionych. Właściwie definiuje i klasyfikuje obszray chronione. Zna podstawowe pojęcia dotyczące gospodarowania wodą na terenach chronionych | GW_1A_W06, GW_1A_W09, GW_1A_W13 | R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08 | InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO7-1_U01 Student nabywa zdolnośc do stosowania zdobytej wiedzy na zajęciach i rozwiązywania problemów związanych z gospodarką wodną na terenach chronionych | GW_1A_U16, GW_1A_U17 | R1A_U05, R1A_U08 | InzA_U04, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO7-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie następujące postawy: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe wyzwania, zdolny do rozwiązywania problemów, zdolny do samokształcenia | GW_1A_K01, GW_1A_K03, GW_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO7-1_W01 Student zna ograniczenia związane gospodarowaniem wodą na obszarach prawnie chronionych. Ma wiedzę dotyczacą aktów prawnych związanych z działalnoscią na obszarach chronionych. Właściwie definiuje i klasyfikuje obszray chronione. Zna podstawowe pojęcia dotyczące gospodarowania wodą na terenach chronionych | 2,0 | Student nie zna ograniczen związanych z gospodarowaniem wodą na obszarach prawnie chronionych. Nie ma wiedzy dotyczacej aktów prawnych związanych z działalnoscią na obszarach chronionych. Nie potrafi definiować i klasyfikować obszarów chronionych. Nie zna podstawowych pojęc dotyczących gospodarowania wodą na terenach chronionych |
3,0 | Student zna podstawowe ograniczenia związane gospodarowaniem wodą na obszarach prawnie chronionych. Ma niewielką wiedzę dotyczacą aktów prawnych związanych z działalnoscią na obszarach chronionych. Właściwie w stopniu podstawowym definiuje i klasyfikuje wybrane obszary chronione. Zna podstawowe pojęcia dotyczące gospodarowania wodą na terenach chronionych | |
3,5 | Student zna ograniczenia związane gospodarowaniem wodą na obszarach prawnie chronionych. Ma wiedzę dotyczacą aktów prawnych związanych z działalnoscią na obszarach chronionych. Właściwie definiuje i klasyfikuje wybrane obszary chronione. Zna podstawowe pojęcia dotyczące gospodarowania wodą na terenach chronionych | |
4,0 | Student zna ograniczenia związane gospodarowaniem wodą na obszarach prawnie chronionych. Ma wiedzę dotyczacą aktów prawnych związanych z działalnoscią na obszarach chronionych. Właściwie definiuje i klasyfikuje obszary chronione. Zna podstawowe pojęcia dotyczące gospodarowania wodą na terenach chronionych | |
4,5 | Student zna ograniczenia związane gospodarowaniem wodą na obszarach prawnie chronionych oraz potrafi je zastosować . Ma wiedzę dotyczacą aktów prawnych związanych z działalnoscią na obszarach chronionych, oraz potrafi posługiwać się włąsciwymi aktami prawnymi. Prawidłowo definiuje, opisuje i klasyfikuje obszary chronione. Zna podstawowe pojęcia dotyczące gospodarowania wodą na terenach chronionych | |
5,0 | Student zna ograniczenia, zakazy, nakazy związane gospodarowaniem wodą na obszarach prawnie chronionych oraz potrafi je zastosować . Ma wiedzę dotyczacą aktów prawnych związanych z działalnoscią na obszarach chronionych, oraz potrafi zastosować je przy rozwiązywaniu problemów. Prawidłowo definiuje, opisuje i klasyfikuje obszary chronione. Zna podstawowe pojęcia dotyczące gospodarowania wodą na terenach chronionych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO7-1_U01 Student nabywa zdolnośc do stosowania zdobytej wiedzy na zajęciach i rozwiązywania problemów związanych z gospodarką wodną na terenach chronionych | 2,0 | Student nie nabył umiejętności do stosowania zdobytej wiedzy na zajęciach i rozwiązywania problemów związanych z gospodarką wodną na terenach chronionych |
3,0 | Student nabył podstawowe umiejętności do stosowania zdobytej wiedzy na zajęciach i rozwiązywania problemów związanych z gospodarką wodną na terenach chronionych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student nabył umiejętności do stosowania zdobytej wiedzy na zajęciach i rozwiązywania problemów związanych z gospodarką wodną na terenach chronionych w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student nabył umiejętności do stosowania zdobytej wiedzy na zajęciach i rozwiązywania problemów związanych z gospodarką wodną na terenach chronionych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student nabył umiejętności do stosowania zdobytej wiedzy na zajęciach i rozwiązywania problemów związanych z gospodarką wodną na terenach chronionych w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student nabył umiejętności do stosowania zdobytej wiedzy na zajęciach i rozwiązywania problemów związanych z gospodarką wodną na terenach chronionych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO7-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie następujące postawy: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe wyzwania, zdolny do rozwiązywania problemów, zdolny do samokształcenia | 2,0 | Student nie nabył następujących postaw: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe wyzwania, zdolny do rozwiązywania problemów |
3,0 | student jest chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe wyzwania, zdolny do rozwiązywania problemów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student jest chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe wyzwania, zdolny do rozwiązywania problemów w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | student jest chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe wyzwania, zdolny do rozwiązywania problemów w stopniu dobrym | |
4,5 | student jest chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe wyzwania, zdolny do rozwiązywania problemów w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | student jest chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe wyzwania, zdolny do rozwiązywania problemów w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Kowalczyk P., Nieznański P., Stańko R., Mas F.M., Sanz M.B., Natura 2000 a gospodarka wodna, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
- Engel J., Natura 2000 w ocenach oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
- Partyka J., Pociask-Karteczka J, Wody na obszarach chronionych, IGiGP UJ, Kraków, 2008
- Kędziora A., Przyrodnicze podstawy gospodarowania woda w Polsce. W: Ochrona środowiska w gospodarce przestrzennej, ZBŚRiL, PAN Poznań, Poznan, 2005
Literatura dodatkowa
- Kistowski M., Pchałek M, Natura 2000 w planowaniu przestrzennym – rola korytarzy ekologicznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
- Mosiej, J. Pierzgalski E., Jeznach J., Współczesne uwarunkowania gospodarowania wodą na obszarach wiejskich, Postępy Nauk Rolniczych 2011, R. 63, nr 1, s. 25-36, 2011