Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy oceny stanu środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy oceny stanu środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>, Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zagadnienia dotyczące bioindykacji i biomonitoringu. |
W-2 | Podstawowe pojęciai z zakresu ekologii i ochrony środowiska dotyczące ekosystemów, biocenozy, bioróżnorodności. |
W-3 | Podstawowe zagadnienia z zakresu hydrochemii i zaneiczyszzcenia wód |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych (ćwiczenia praktyczne w terenie, metody obliczania i przedstawiania wyników) | 4 |
T-L-2 | Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie River Habitat Survey (RHS) (ćwiczenia praktyczne w terenie, przykłady opisu i analizy wyników) | 4 |
T-L-3 | Ocena stanu ekologicznego różnych typoów wód na podstawie badań wybranych grup organizmów wodnych (metodyka poboru, opracowania i analizy wyników, ćwiczenia praktyczne w terenie) | 7 |
T-L-4 | Ocena stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego w Polsce (organizacja, system pomiarowy, metody badań) | 5 |
T-W-2 | Monitoring przyrodniczy gatunków zwierząt w Polsce (podstawy prawne, założenia, procedury badawcze na stanowisku i na obszarach Natura 2000) | 2 |
T-W-3 | Monitoring przyrodniczy gatunków roslin w Polsce (podstawy prawne, założenia, procedury badawcze na stanowisku i na obszarach Natura 2000) | 2 |
T-W-4 | Wskaźniki biotyczne stosowane w monitoringu wód przed i od czasu implementacji w Polsce Ramowej Dyrektywy Wodnej | 2 |
T-W-5 | Monitorung chemiczny środowiska wodnego | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie wyników i napisanie sprawozdania z wykonywanych badań | 11 |
A-L-3 | Wyszukiwanie/ gromadzenie literatury przedmiotu | 5 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-L-5 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej lub ustnej | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji |
M-3 | Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów wodnych zgodnych z wytycznymi prowadzenia badań monitoringowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO1-2_W01 student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości oraz metody prowadzenia badań monitoringu biologicznego | GW_1A_W04, GW_1A_W13 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
GW_1A_PO1-2_W02 student potrafi opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań w ramach monitoringu przyrodniczego gatunków roślin i zwierząt | GW_1A_W04, GW_1A_W13 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO1-2_U01 Student wykonuje badania terenowe i laboratiryjne zgodnie ze standardową metodyką badań monitoringowych | GW_1A_U01, GW_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
GW_1A_PO1-2_U02 Student potrafi wyszukać i opisać systemy do oceny stanu ekologicznego środowiska przyrodniczego | GW_1A_U04, GW_1A_U12 | R1A_U03, R1A_U04 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO1-2_K01 student jest zdolny do podjęcia badań (terenowych i laboratoryjnych), opisu i interpretacji wyników badań stanu ekologicznego wód zgodnie z Ramową Dyrektywą Wodną | GW_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO1-2_W01 student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości oraz metody prowadzenia badań monitoringu biologicznego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i scharkteryzować metody wykorzystywane przy biomonitoringu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_PO1-2_W02 student potrafi opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań w ramach monitoringu przyrodniczego gatunków roślin i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić akty prawne związane z prowadzeniem monitoringu przyrodniczego i podać ich podstawowe założenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO1-2_U01 Student wykonuje badania terenowe i laboratiryjne zgodnie ze standardową metodyką badań monitoringowych | 2,0 | student nie potrafi wykonać badań w ramach biomonitoringu |
3,0 | Student wykonuje badania w ramach biomonitoringu: określa miejsce i czas poboru, wypełnia protokoły z badań terenowych, przeprowadza pobór prób, konserwuje i je opisuje. | |
3,5 | Student wykonuje badania w ramach biomonitoringu: określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla 1 typu wód | |
4,0 | Student wykonuje badania w ramach biomonitoringu: określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla 2 typów wód | |
4,5 | Student wykonuje badania w ramach biomonitoringu: określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla różnych typów wód | |
5,0 | Student wykonuje badania w ramach biomonitoringu: określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnia swój wybór co do metody | |
GW_1A_PO1-2_U02 Student potrafi wyszukać i opisać systemy do oceny stanu ekologicznego środowiska przyrodniczego | 2,0 | student nie dobiera prawidłowo systemów do oceny stanu ekologicznego środowiska przyrodniczego i i nie potrafi ich zinterpretować |
3,0 | student dobiera prawidłowo zaledwie kilka systemów do oceny stanu ekologicznego środowiska przyrodniczego i i potrafi je zinterpretować | |
3,5 | student dobiera w większości przypadków odpowiednie systemy do oceny stanu ekologicznego środowiska przyrodniczego i potrafi je zinterpretować | |
4,0 | student dobiera trafnie odpowiednie metody systemy do oceny stanu ekologicznego środowiska przyrodniczego i potrafi je zinterpretować | |
4,5 | student dobiera trafnie odpowiednie systemy do oceny stanu ekologicznego środowiska przyrodniczego i potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność | |
5,0 | student dobiera trafnie odpowiednie systemy do oceny stanu ekologicznego środowiska przyrodniczego i i potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu unikniecia błędów w przyszłości |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO1-2_K01 student jest zdolny do podjęcia badań (terenowych i laboratoryjnych), opisu i interpretacji wyników badań stanu ekologicznego wód zgodnie z Ramową Dyrektywą Wodną | 2,0 | student nie podejmuje badań, nie potrafi opisać i zinterpretować stanu ekologicznego wód zgodnie z Ramową Dyrektywą Wodną |
3,0 | student podejmuje badania różnych typów ekosystemów oraz proponuje możliwosci ich wykorzystania do opisu stanu ekologicznego wód zgodnie z RDW | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kalff J, Limnology, Printice Hall, New Jersej, 2002
- European Communities (Wspólnoty Europejskie), Ramowa Dyrektywea Wodna, UE, European Communities (Wspólnoty Europejskie), 2003-2004, http://europa.eu.int/eur-lex/lex, 2003
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, 1999
Literatura dodatkowa
- Drever J., The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Ptinticle Hall, New York, 2005