Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Limnologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Limnologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pogłebiona wiedza z zakresu hydrochemii |
W-2 | Podstawowa wiedza z zkaresu geografii |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu hydrologii |
W-4 | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony wód |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie umiejetności poznania stanu i jakości biogeosystemu jeziornego |
C-2 | Uzyskanie wiedzy potrzebnej dla skutecznego sposobu ochrony jezior |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Warunki termiczne w jeziorach | 2 |
T-L-2 | Warunki tlenowe w wodach jeziornych | 2 |
T-L-3 | Biogeny w wodach jeziornych - fosfor | 2 |
T-L-4 | Biogeny w wodach jeziornych - azot | 2 |
T-L-5 | Mineralizacja wód jeziornych - system węglanowy | 2 |
T-L-6 | Mineralizacja wód jeziornych - główne makrojony | 2 |
T-L-7 | Charakterystyka morfometryczna jkezior i zlewni | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa cząsteczki wody; właściwosci fizyczne. naczenie qwody | 1 |
T-W-2 | Zasoby wody, znieczyszczenia wód oraz jeziora | 2 |
T-W-3 | Pochodzenie jezior i ich typologia | 2 |
T-W-4 | Morfomrtria jezior i ich zlewni | 2 |
T-W-5 | Światło, warunki termiczne jezior oraz prądy w jeziorach | 2 |
T-W-6 | Zasoelnie i główne jony wodach jeziornych i rzecznych | 2 |
T-W-7 | Warunki tlenowe w wodach jezirnych | 2 |
T-W-8 | Związki biogenne oraz mikroelementy w woadach jeziorach | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zjaęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 5 |
A-L-4 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studnipowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO10-1_W01 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania biogeosystemów jeziornych, konieczną dla skutecznego zarządzania ich zasobami oraz ich ochrony | GW_1A_W04 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO10-1_U01 Student potrafi ocenić sposób funkcjonowania biogeosystemu jeziornego, w celu skutecznego zarządzania jego zasobami oraz jego ochrony | GW_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO10-1_K01 Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w jeziorach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz. | GW_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO10-1_W01 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania biogeosystemów jeziornych, konieczną dla skutecznego zarządzania ich zasobami oraz ich ochrony | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w znacznej częsci wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO10-1_U01 Student potrafi ocenić sposób funkcjonowania biogeosystemu jeziornego, w celu skutecznego zarządzania jego zasobami oraz jego ochrony | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi z znqacznej części wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO10-1_K01 Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w jeziorach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w znacznej części wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kalff J., Limnologi, Printice Hall, New Jersey, 2002
- Wetzel R. G., Limnoilogy, Academic Press, New York, 2002
- Choiński A., Limnologia fizyczna Polski, UAM, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Choiński A., Jeziora kuli ziemskiej, PWN, Warszawa, 2007