Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza zjawisk atmosferycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza zjawisk atmosferycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Mariusz Raczyński <Mariusz.Raczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstawowych wiadomości z geografii oraz elementarnych praw fizycznych w zakresie programu szkoły średniej. Podstawowa wiedza z matematyki, statystyki i kartografii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych czynników decydujących o pogodzie i klimacie, zrozumienie prawidłowości i warunków przebiegu procesów klimatotwórczych. |
C-2 | Poznanie podstawowych źródeł informacji w meteorologii i klimatologii. Poznanie głównych zasad i celów obserwacji meteorologicznych. |
C-3 | Umiejętność wstępnego opracowania danych meteorologicznych oraz analizy klimatologicznych szeregów czasowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Meteorologiczne i klimatologiczne materiały źródłowe. Organizacja służby meteorologicznej. Zapoznanie z wyposażeniem stacji meteorologicznych w instrumentarium pomiarowe oraz wykonywaniem standardowych i automatycznych pomiarów głównych elementów meteorologicznych: ciśnienia atmosferycznego, temperatury i wilgotności powietrza, zachmurzenia i usłonecznienia, opadów atmosferycznych, stanu powierzchni gruntu i pokrywy śnieżnej, parametrów wiatru, zjawisk atmosferycznych i widzialności poziomej. | 5 |
T-A-2 | Wstępne opracowanie wyników obserwacji. Podstawowe statystyczne i graficzne metody opracowań klimatologicznych. Analiza mapy synoptycznej. | 5 |
T-A-3 | Prognozowanie pogody na podstawie obserwacji oznak lokalnych. | 2 |
T-A-4 | Wizyta w stacji IMGW. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z meteorologii i klimatologii. Elementy meteorologiczne. Czynniki i procesy klimatotwórcze. Skład i budowa atmosfery Ziemi. Procesy cieplne układu ziemia - atmosfera. Ciśnienie atmosferyczne. Ogólna cyrkulacja atmosfery. Woda w atmosferze. Chmury i procesy rozwojowe chmur. Powstawanie opadów atmosferycznych. Izobary i układy baryczne. | 5 |
T-W-2 | Naturalne i antropogeniczne zanieczyszczenia atmosfery w skali globalnej – efekt cieplarniany, dziura ozonowa. Meteorologia synoptyczna. Podstawowe metody weryfikacji, korekcji, i analizy danych obserwacyjno-pomiarowych oraz tworzenia na tej podstawie syntetycznych obrazów zjawisk atmosferycznych w różnych skalach. Międzynarodowe symbole dotyczące stanu pogody na podstawie obserwacji lokalnych. | 5 |
T-W-3 | Czynniki kształtujące klimat Polski. Modyfikujący wpływ geograficznych i antropogenicznych czynników lokalnych na zróżnicowanie klimatu Polski. Antropogeniczne zmiany klimatu w skali lokalnej – miejska wyspa ciepła, smog fotochemiczny i siarczanowy, kwaśne deszcze. Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną. Regionalizacja Polski pod względem klimatycznym. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | opracowanie konspektów | 10 |
A-A-3 | opracowanie regionalnej prognozy pogody | 20 |
A-A-4 | przygotowanie się do zajęć z zakresu statystyki matematycznej. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do zajeć audytoryjnych | 2 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-4 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny, dyskusja dydaktyczna, interpretacja danych, zajęcia praktyczne, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Konspekty z zajęć, prezentacje. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, projekt końcowy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C13_W01 Student ma wiedzę o atmosferze i przebiegającej w niej procesach Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu meteorologii i klimatologii. | GW_1A_W01, GW_1A_W12, GW_1A_W17 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
GW_1A_C13_W02 Student ma wiedzę w zakresie zasad i celów obserwacji meteorologicznych Student potrafi scharakteryzować elementy meteorologiczne i zna zależności pomiędzy nimi. | GW_1A_W01, GW_1A_W12, GW_1A_W17 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-2 | T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
GW_1A_C13_W03 Student ma wiedzę na temat oddziaływania człowieka na mikroklimat i klimat lokalny. Definiuje pojęcia klimatu i jego czynników w skali lokalnej i regionalnej. Identyfikuje i charakteryzuje czynniki kształtujące klimat Polski. | GW_1A_W12 | R1A_W03 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C13_U01 Samodzielnie stosuje metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Zbiera dane empiryczne oraz dokonuje ich interpretacji; wykazuje umiejętność wyciągania wniosków oraz formułowania sądów na podstawie danych z różnych źródeł. | GW_1A_U01, GW_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-3 | T-A-4 | M-1 | S-1, S-2 |
GW_1A_C13_U02 Student ma umiejętność prowadzenia obserwacji podstawowych elementów meteorologicznych oraz opracowania danych klimatologicznych Student potrafi wykonać obliczenia oraz analizować dane niezbędne przy opracowaniach klimatycznych. | GW_1A_U01, GW_1A_U04, GW_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1, S-2 |
GW_1A_C13_U03 Potrafi dokonać oceny warunków pogodowych i klimatycznych z punktu widzenia działalności człowieka. | GW_1A_U06, GW_1A_U07 | R1A_U03, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-A-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C13_K01 Jest świadomy szczególnej roli warunków pogodowych i klimatycznych w środowisku oraz konieczności ochrony atmosfery ziemskiej. | GW_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
GW_1A_C13_K02 Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych. Student potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębianiu własnego zrozumienia danego tematu. Student rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych; postępuje etycznie. | GW_1A_K01, GW_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-A-2 | M-1 | S-1 |
GW_1A_C13_K03 Wykazuje dbałość o wysoką jakość wykonywanych zadań, potrafi pracować w grupie. | GW_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C13_W01 Student ma wiedzę o atmosferze i przebiegającej w niej procesach Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu meteorologii i klimatologii. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu meteorologii i klimatologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_C13_W02 Student ma wiedzę w zakresie zasad i celów obserwacji meteorologicznych Student potrafi scharakteryzować elementy meteorologiczne i zna zależności pomiędzy nimi. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować elementy meteorologiczne i zna zależności pomiędzy nimi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_C13_W03 Student ma wiedzę na temat oddziaływania człowieka na mikroklimat i klimat lokalny. Definiuje pojęcia klimatu i jego czynników w skali lokalnej i regionalnej. Identyfikuje i charakteryzuje czynniki kształtujące klimat Polski. | 2,0 | |
3,0 | Definiuje pojęcia klimatu i jego czynników w skali lokalnej i regionalnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C13_U01 Samodzielnie stosuje metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Zbiera dane empiryczne oraz dokonuje ich interpretacji; wykazuje umiejętność wyciągania wniosków oraz formułowania sądów na podstawie danych z różnych źródeł. | 2,0 | |
3,0 | Stosuje wybrane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_C13_U02 Student ma umiejętność prowadzenia obserwacji podstawowych elementów meteorologicznych oraz opracowania danych klimatologicznych Student potrafi wykonać obliczenia oraz analizować dane niezbędne przy opracowaniach klimatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Samodzielnie wykonuje obliczenia oraz analizuje dane niezbędne przy opracowaniach klimatycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_C13_U03 Potrafi dokonać oceny warunków pogodowych i klimatycznych z punktu widzenia działalności człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dokonać oceny warunków pogodowych i klimatycznych z punktu widzenia działalności człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C13_K01 Jest świadomy szczególnej roli warunków pogodowych i klimatycznych w środowisku oraz konieczności ochrony atmosfery ziemskiej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wskazać metody ochrony atmosfery ziemskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_C13_K02 Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych. Student potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębianiu własnego zrozumienia danego tematu. Student rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych; postępuje etycznie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_C13_K03 Wykazuje dbałość o wysoką jakość wykonywanych zadań, potrafi pracować w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Samodzielnie realizuje wyznaczone zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary,obserwacje, opracowania., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Kożuchowski K, Meteorologia i klimatologia., PWN, Warszawa, 2005
- Malinowska M. (red.), Przewodnik do ćwiczeń z meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UG, Gdańsk, 2010
Literatura dodatkowa
- Pruchnicki J., Metody opracowań klimatologicznych., PWN, Warszawa, 1987
- Bac S., Rojek M., Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska., Wrocław, 1999
- Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego., Prószyński i S-ka, 2001