Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagrożone gatunki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem organizmów w środowisku wodnym oraz ich wykorzystaniem dla potrzeb biotechnologii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Strefowość geograficzna występowania flory i fauny. Biologiczne metody oceny stanu środowiska (żyzność/trofia, saprobowość, bioindykatory). Wykorzystanie organizmów do testów biologicznych. Niekonwencjonalne metody biologicznego oczyszczania wód. | 15 |
T-L-2 | Sztuczne rafy jako metoda rewitalizacji środowiska. Okrzemki jako jeden z elementów biofaulingu | 1 |
T-L-3 | Przykłady organizmów tworzących biofilm i biofauling | 1 |
T-L-4 | Ćwiczenia praktyczne w terenie - oczyszczalnia ścieków – wykorzystanie biofilmu | 4 |
T-L-5 | Ćwiczenia praktyczne w terenie – pobór materiału do oznaczeń organizmów poroślowych, pobranie materiału ze statków | 4 |
T-L-6 | Opracowanie pobranego materiału (analiza ilościowa i jakościowa) | 4 |
T-L-7 | Sposoby przedstawieniae uzyskanych wyników (np. wskaźniki, analiza statystyczna, metody graficzne) | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce biologii środowiskowej w naukach, główne działy i związane z nimi pojęcia. Organizacja komórkowa i tkankowa. Adaptacja i kształtowanie strategii życiowej organizmów wodnych. Oddziaływania pomiędzy osobnikami jednego i wielu gatunków w biocenozach wodnych, pomiedzy organizmami a środowiskiem. Zoogeografia (Ziemia i Polska). Fitogeografia (Ziemia i Polska). Niekonwencjonalne metody biologicznego oczyszczania wód. | 15 |
T-W-2 | Organizm w biosferze | 2 |
T-W-3 | Gradient bioróżnorodności w środowisku wodnym | 2 |
T-W-4 | Biofilm w środowisku wodnym (fazy i znaczenie) | 3 |
T-W-5 | Antyfauling i jego wpływ na środowisko wodne | 4 |
T-W-6 | Warunki powstawania biofaulingu oraz jego pozytywna i negatywna rola dla gospodarki człowieka | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Przygotowywanie sprawozdań z ćwiczeń | 15 |
A-L-3 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 28 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 7 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literatura przedmiotu | 15 |
A-W-3 | Udział w kosultacjach | 7 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz (asysta przy rozmnażaniu w pracowni Katedry wybranych, zagrożonych wyginięciem, gatunków ryb). |
M-3 | Ćwiczenia praktyczne w terenie, przygotowanie i oznaczanie preparatów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za przygotwanie się do ćwiczeń, ocena aktywnosci studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne (zaliczenie preapratów) |
S-3 | Ocena formująca: Praca podsumowująca |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_B5_W01 Student zna pojęcia związane z biologią środowiskową, rozróżnia typowe organizmy roślinne i zwierzęce zasiedlajace poszczególne strefy ekologiczne. Ma wiedzę na temat wpływu czynników fizykochemicznych na organizmy w każdej ze stref oraz znaczenia organizmów w środowisku. | GW_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
GW_1A_B5_W02 Student opisuje rolę i znaczenie organizmów w biosferze, posługuje sie terminologia związaną wystepowaniem organizmów na sztucznych i naturalnych podłożach | GW_1A_W08, GW_1A_W14 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W03 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_B5_U01 Student umie opisać biologię i środowisko życia poszczególnych, typowych dla danej strefy, organizmów . | GW_1A_U09 | R1A_U02, R1A_U06 | InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
GW_1A_B5_U02 Student charakteryzuje organizmy związane z różnymi rodzajami podłoży w środowisku wodnym, potrafi określić pozytywne i negatywne dla gospodarki skutki porastania. | GW_1A_U04, GW_1A_U09 | R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_B5_K01 Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | GW_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
GW_1A_B5_K02 Student ma swiadomosc powiazania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska | GW_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_B5_W01 Student zna pojęcia związane z biologią środowiskową, rozróżnia typowe organizmy roślinne i zwierzęce zasiedlajace poszczególne strefy ekologiczne. Ma wiedzę na temat wpływu czynników fizykochemicznych na organizmy w każdej ze stref oraz znaczenia organizmów w środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat biologii organizmów i ich znaczenia w środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_B5_W02 Student opisuje rolę i znaczenie organizmów w biosferze, posługuje sie terminologia związaną wystepowaniem organizmów na sztucznych i naturalnych podłożach | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia związane z rola i znaczeniem organizmów w środowisku wodnyym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_B5_U01 Student umie opisać biologię i środowisko życia poszczególnych, typowych dla danej strefy, organizmów . | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać podstawowe ogranizmy bytujące w jego najbliższym otoczeniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_B5_U02 Student charakteryzuje organizmy związane z różnymi rodzajami podłoży w środowisku wodnym, potrafi określić pozytywne i negatywne dla gospodarki skutki porastania. | 2,0 | |
3,0 | Student charakteryzuje podstawowe grupy organizmów zasiedlające różne rodzaje podłoży, wymienia pozytywne i negatywne skutki biofaulingu oraz określa rodzaje antyfaulingu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_B5_K01 Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_B5_K02 Student ma swiadomosc powiazania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student dobiera prawidłowo zaledwie kilka technik monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Villee C. (red), Biologia, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2000
- Otałęga Z., Encyklopedia biologiczna, OPRES, Kraków, 1998
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Kołwzan B., Analiza zjawiska biofi lmu – warunki jego powstawania i funkcjonowania, OCHRONA ŚRODOWISKA, 2011, vol. 33, nr 4, 1-14
- Kielich k., Kozyra D., BIOFOULING, CZYLI PORASTANIE STATKÓW – SYSTEMY ZWALCZANIA I WPŁYW NA ŚRODOWISKO MORSKIE, ZESZYTY NAUKOWE AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI, Gdynia, 2014, nr 83, 89-97
- Przepisy. Publikacja nr 55/P., Nadzór nad systemami ochrony przed korozją i systemami przeciwporostowymi –, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2012, ISBN 978-83-7664-072-3