Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych zjawisk fizycznych przebiegających w środowisku wodnym, miejętność ich dostrzegania i rozumienia |
C-2 | Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń. regulamin pracowni, zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Ocena jakości uzyskanych wyników pomiarowych, analiza rachunku niepewności | 4 |
T-L-2 | Cwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechanki płynów | 8 |
T-L-3 | Cwiczenia z zakresu termodynamiki | 4 |
T-L-4 | Cwiczenia z zakresu pomiarów konduktometrycznych i spektroskopowych | 4 |
T-L-5 | Cwiczenia z zakresu optyki i radioaktywności | 4 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i właściwości cząsteczki wody. Zasoby wodne świata. Anomalne właściwości wody. Woda morska i jej właściwości: | 2 |
T-W-2 | Elementy termodynamiki. Transport energii. Temperatura jako czynnik ekologiczny. Emisja i absorpcja promieniowania termicznego i ich znaczenie dla ruchu mas wodnych. | 2 |
T-W-3 | Prawo powszechnego ciążenia, siły bezwładności w ruchu postępowym i obrotowym, charakterystyka ruchu Ziemi - siła Coriolisa, prądy morskie, upwellingi, pływy | 2 |
T-W-4 | Hydrodynamika cieczy rzeczywistych (kryterium Reynoldsa, przepływ stacjonarny, przepływ burzliwy, naprężenie styczne w przepływach stacjonarnych i turbulentnych). Zjawiska powierzchniowe w cieczach: substancje powierzchniowo aktywne, zjawiska na granicy styku ciecz ciało stałe. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe prawa optyki geometrycznej. Rzeczywiste i pozorne właściwości optyczne, albedo morza, stała słoneczna, optyczna klasyfikacja wód. | 2 |
T-W-6 | Wymiana materii pomiędzy dnem i tonią wodną. Sedymentacja i odstawanie, dyfuzja. Teoria ruchu zawiesin | 2 |
T-W-7 | Własności elektryczne wody: moment dipolowy, woda jako rozpuszczalnik, dysocjacja elektrolityczna, elektrostrykcja, przewodnictwo elektrolityczne. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie zajęć | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-L-3 | Przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 6 |
A-L-5 | Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 10 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 19 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja, wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań sporządzonych z wykonanych ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_B3_W01 Studentt ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki właściwości środowiska wodnego | GW_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_B3_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. | GW_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_B3_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy. | GW_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_B3_W01 Studentt ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki właściwości środowiska wodnego | 2,0 | |
3,0 | Studentt ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki wód. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_B3_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student aby wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy drugiej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_B3_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy. | 2,0 | |
3,0 | Absolwent posiada niską lecz wystarczającą świadomość ryzyka i potrawi wystarczająco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów. Student posiada niską świadomść ważności procesów biofizycznych i fizycznych zachodzących w środowisku wodnym, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie uczestniczy w pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dera Jerzy, Fizyka morza, PWN, Warszawa
- Gurgul Henryk, Molekularna fizyka morza z elementami ochrony środowiska, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
- Wolnomiejski Norbert, Pawlikowski Tadeusz, Zarys ekologii i ochrony mórz. Część I, Wyd. Uniw. Mikołaja Kopernika, Toruń
Literatura dodatkowa
- Przestalski Stanisław, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniw. Wrocławskiego, Wrocław