Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Programowanie strukturalne i obiektowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie strukturalne i obiektowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Janicki <Wieslaw.Janicki@zut.edu.pl>, Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość budowy i obsługi komputera (kopiowanie, tworzenie folderów itp.). Znajomość systemu operacyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych
C-2Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami wspomagającymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Programowanie strukturalne w Pascalu. Typy strukturalne6
T-L-2Dynamiczne struktury danych. Programowanie obiektowe w C++.6
T-L-3Klasy i obiekty. Dziedziczenie i polimorfizm6
T-L-4Operacje wejścia/wyjścia. Strumienie, operacje na strumieniach3
T-L-5Podstawowe operatory. Sterowanie formatem.3
T-L-6Manipulatory. Projektowanie aplikacji typu baza danych.6
30
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje związane z projektowania systemów informatycznych. Cykl życia systemu. Analiza i projektowanie strukturalne. Analiza i projektowanie obiektowe.3
T-W-2Modele opisu systemu stosowane w analizie obiektowej (Metoda Jacobson’a; Metoda Lynxa’a). Model fizyczny systemu (model bazy danych).3
T-W-3Techniki projektowania. Zagadnienia architektury systemów. Wprowadzenie do programowania strukturalnego w Pascalu.3
T-W-4Dynamiczne struktury danych. Wprowadzenie do programowania obiektowego w C++.3
T-W-5Podstawy projektowania aplikacji dla środowiska graficznego. Projektowanie aplikacji typu baza danych. Wprowadzenie do programowania w języku Java. Programy pracujące w sieci.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych.25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.3
A-L-4Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający wykłady

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C02_W01
ma określoną wiedzę w zakresie projektowania systemów informatycznych, obejmującą elementy programowania strukturalnego i obiektowego, przydatną przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i naukowych występujących w rolnictwie i leśnictwie
TRL_2A_W21R2A_W05InzA2_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-2, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C02_U01
potrafi projektować informatyczne systemy przydatne do rozwiązywania problemów inżynierskich i naukowych w obszarze rolnictwa i leśnictwa
TRL_2A_U22R2A_U03InzA2_U02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-3, M-2, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C02_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
TRL_2A_K04R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-3, M-2, M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C02_W01
ma określoną wiedzę w zakresie projektowania systemów informatycznych, obejmującą elementy programowania strukturalnego i obiektowego, przydatną przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i naukowych występujących w rolnictwie i leśnictwie
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C02_U01
potrafi projektować informatyczne systemy przydatne do rozwiązywania problemów inżynierskich i naukowych w obszarze rolnictwa i leśnictwa
2,0Student nie ma żadnych umiejętności
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu sprojektowania strukturalnego i obiektowego
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C02_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień.

Literatura podstawowa

  1. Roszkowski J., Analiza i projektowanie strukturalne, Helion, Gliwice, 2002
  2. Pressman R. S., Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Dumnicki R., Kasprzyk A., Kozłowski M., Analiza i projektowanie obiektowe, Helion, Gliwice, 1998
  2. Delobel Claude, Adiba Michel., Relacyjne bazy danych, WNT, Warszawa, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Programowanie strukturalne w Pascalu. Typy strukturalne6
T-L-2Dynamiczne struktury danych. Programowanie obiektowe w C++.6
T-L-3Klasy i obiekty. Dziedziczenie i polimorfizm6
T-L-4Operacje wejścia/wyjścia. Strumienie, operacje na strumieniach3
T-L-5Podstawowe operatory. Sterowanie formatem.3
T-L-6Manipulatory. Projektowanie aplikacji typu baza danych.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje związane z projektowania systemów informatycznych. Cykl życia systemu. Analiza i projektowanie strukturalne. Analiza i projektowanie obiektowe.3
T-W-2Modele opisu systemu stosowane w analizie obiektowej (Metoda Jacobson’a; Metoda Lynxa’a). Model fizyczny systemu (model bazy danych).3
T-W-3Techniki projektowania. Zagadnienia architektury systemów. Wprowadzenie do programowania strukturalnego w Pascalu.3
T-W-4Dynamiczne struktury danych. Wprowadzenie do programowania obiektowego w C++.3
T-W-5Podstawy projektowania aplikacji dla środowiska graficznego. Projektowanie aplikacji typu baza danych. Wprowadzenie do programowania w języku Java. Programy pracujące w sieci.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych.25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.3
A-L-4Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C02_W01ma określoną wiedzę w zakresie projektowania systemów informatycznych, obejmującą elementy programowania strukturalnego i obiektowego, przydatną przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i naukowych występujących w rolnictwie i leśnictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W21ma określoną wiedzę w zakresie projektowania systemów informatycznych, obejmującą elementy programowania strukturalnego i obiektowego, przydatną do tworzenia, na bazie programów komputerowych, inżynierskich systemów kontrolno-pomiarowych, systemów sterujących oraz archiwizujących dane pomiarowe i umożliwiających ich wizualizację, a w szczególności aplikacji mogących znaleźć zastosowanie przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i naukowych występujących w rolnictwie i leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami wspomagającymi
C-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje związane z projektowania systemów informatycznych. Cykl życia systemu. Analiza i projektowanie strukturalne. Analiza i projektowanie obiektowe.
T-W-2Modele opisu systemu stosowane w analizie obiektowej (Metoda Jacobson’a; Metoda Lynxa’a). Model fizyczny systemu (model bazy danych).
T-W-3Techniki projektowania. Zagadnienia architektury systemów. Wprowadzenie do programowania strukturalnego w Pascalu.
T-W-4Dynamiczne struktury danych. Wprowadzenie do programowania obiektowego w C++.
T-W-5Podstawy projektowania aplikacji dla środowiska graficznego. Projektowanie aplikacji typu baza danych. Wprowadzenie do programowania w języku Java. Programy pracujące w sieci.
T-L-2Dynamiczne struktury danych. Programowanie obiektowe w C++.
T-L-1Programowanie strukturalne w Pascalu. Typy strukturalne
T-L-3Klasy i obiekty. Dziedziczenie i polimorfizm
T-L-4Operacje wejścia/wyjścia. Strumienie, operacje na strumieniach
T-L-5Podstawowe operatory. Sterowanie formatem.
T-L-6Manipulatory. Projektowanie aplikacji typu baza danych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Pokaz
M-4Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C02_U01potrafi projektować informatyczne systemy przydatne do rozwiązywania problemów inżynierskich i naukowych w obszarze rolnictwa i leśnictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U22potrafi projektować informatyczne systemy kontrolno-pomiarowe, systemy sterujące oraz archiwizujące dane pomiarowe i umożliwiające ich wizualizację, przydatne do rozwiązywania problemów inżynierskich i naukowych w obszarze rolnictwa i leśnictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami wspomagającymi
C-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje związane z projektowania systemów informatycznych. Cykl życia systemu. Analiza i projektowanie strukturalne. Analiza i projektowanie obiektowe.
T-W-2Modele opisu systemu stosowane w analizie obiektowej (Metoda Jacobson’a; Metoda Lynxa’a). Model fizyczny systemu (model bazy danych).
T-W-3Techniki projektowania. Zagadnienia architektury systemów. Wprowadzenie do programowania strukturalnego w Pascalu.
T-L-2Dynamiczne struktury danych. Programowanie obiektowe w C++.
T-L-1Programowanie strukturalne w Pascalu. Typy strukturalne
T-L-3Klasy i obiekty. Dziedziczenie i polimorfizm
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Pokaz
M-4Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu sprojektowania strukturalnego i obiektowego
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C02_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami wspomagającymi
C-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje związane z projektowania systemów informatycznych. Cykl życia systemu. Analiza i projektowanie strukturalne. Analiza i projektowanie obiektowe.
T-W-2Modele opisu systemu stosowane w analizie obiektowej (Metoda Jacobson’a; Metoda Lynxa’a). Model fizyczny systemu (model bazy danych).
T-W-3Techniki projektowania. Zagadnienia architektury systemów. Wprowadzenie do programowania strukturalnego w Pascalu.
T-L-2Dynamiczne struktury danych. Programowanie obiektowe w C++.
T-L-1Programowanie strukturalne w Pascalu. Typy strukturalne
T-L-3Klasy i obiekty. Dziedziczenie i polimorfizm
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Pokaz
M-4Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień.