Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne obszarów wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu przedmiotów poprzedzających

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z projektowaniem przestrzennym obszarów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie projektowania przestrzennego obszarów wiejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką1
T-A-2Charakterystyka i plan sytuacyjny gminy2
T-A-3Strategia ekorozwoju w gminie2
T-A-4Program zrównoważonego rozwoju w gminie2
T-A-5Uwzględnianie w planowaniu przestrzenym opinii społeczności lokalnej2
T-A-6Priorytetowe aspekty planowania przestrzennego w gminie2
T-A-7Sporządzanie analiz ilościowych i jakościowych dotyczących przestrzeni i rozpoznawania zasobów gminy2
T-A-8Identyfikacja konfliktów na styku środowisko przyrodnicze - środowisko antropogeniczne2
15
wykłady
T-W-1Polityka i zasady planowania i gospodarki przestrzennej2
T-W-2Uwarunkowania środowiskowe i kulturowe zagospodarowania przestrzennego2
T-W-3Przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej2
T-W-4Problematyka demograficzno-społeczna i gospodarcza w planowaniu rozwoju i zagospodarowania przestrzennego2
T-W-5Stan planowania krajowego i regionalnego2
T-W-6Strategia rozwoju gminy. Planowanie rozwoju i zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy2
T-W-7Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego2
T-W-8Negatywne zjawiska w przestrzeni wiejskiej w Polsce1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Wykonanie pracy zaliczeniowej13
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multumedialne, film
M-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C14_W26
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania przestrzennego przydatną do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich;
TRL_2A_W26R2A_W03, R2A_W07InzA2_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C14_U27
Jest przygotowany do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich.
TRL_2A_U27R2A_U01, R2A_U05InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06C-2T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C14_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
TRL_2A_K01R2A_K08InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C14_W26
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania przestrzennego przydatną do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich;
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu
3,5Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia
4,0Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia wraz z jego elementarną analizą
4,5Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia dowolnego zagadnienia wraz z jego pogłębioną analizą
5,0Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia dowolnego zagadnienia wraz z jego pogłębioną analizą, dokonuje oceny stanu obecnego i perspektyw rozwoju

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C14_U27
Jest przygotowany do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich.
2,0Nie potrafi współpracowac w zespole
3,0Prezentuje minimalne umiejętności współpracy w zespole
3,5Prezentuje umiejętności efektywnej współpracy w zespole
4,0Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez dyskusje i analizy
4,5Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez prezentacje, analizy, dyskusje
5,0Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez prezentacje, analizy, dyskusje, a także poprzez propozycje zmian i modyfikacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C14_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
2,0Nie wykazuje aktywności i chęci do pozyskiwania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Potrafi określic braki wystepujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5Potrafi połączyc posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi
4,0Jest świadomy braków wiedzy z zakresu przedmiotu oraz potrafi ustalic sposób jej uzupełnienia
4,5Jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności poprzez dociekliwośc w analizowaniu i dyskutowaniu zagadnień z zakresu przedmiotu
5,0Potrafi swobodnie prowadzic dyskusję w zakresie nowości i trendów w obszarze wiedzy przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. Bański J., Geografia polskiej wsi, PWE, Warszawa, 2006
  2. Borsa E. i inni, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przepisy - omówienie - komentarze, Urbanista, Warszawa, 2003
  3. Gałązka A., Uwarunkowania i stan rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich w okresie transformacji, PTG, IGiPZ PAN, 2004
  4. Kachniarz T., Nowakowski M., Gospodarka przestrzenna. Praktyka gospodarowania przestrzenią, Wyższa Szkoła Humanistyczna w Pułtusku, Pułtusk, 2000
  5. Wysocka E., Plany zagospodarowania przestrzennego województw. Poradnik metodyczny, IGPiM, Warszawa, 2000
  6. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką1
T-A-2Charakterystyka i plan sytuacyjny gminy2
T-A-3Strategia ekorozwoju w gminie2
T-A-4Program zrównoważonego rozwoju w gminie2
T-A-5Uwzględnianie w planowaniu przestrzenym opinii społeczności lokalnej2
T-A-6Priorytetowe aspekty planowania przestrzennego w gminie2
T-A-7Sporządzanie analiz ilościowych i jakościowych dotyczących przestrzeni i rozpoznawania zasobów gminy2
T-A-8Identyfikacja konfliktów na styku środowisko przyrodnicze - środowisko antropogeniczne2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka i zasady planowania i gospodarki przestrzennej2
T-W-2Uwarunkowania środowiskowe i kulturowe zagospodarowania przestrzennego2
T-W-3Przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej2
T-W-4Problematyka demograficzno-społeczna i gospodarcza w planowaniu rozwoju i zagospodarowania przestrzennego2
T-W-5Stan planowania krajowego i regionalnego2
T-W-6Strategia rozwoju gminy. Planowanie rozwoju i zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy2
T-W-7Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego2
T-W-8Negatywne zjawiska w przestrzeni wiejskiej w Polsce1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Wykonanie pracy zaliczeniowej13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C14_W26Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania przestrzennego przydatną do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W26ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania przestrzennego i rozwoju obszarów wiejskich, obejmującą podstawowe pojęcia z zakresu planowania przestrzennego, przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej i uwarunkowania środowiskowo-kulturowe, istniejący stan zagospodarowania a strategia rozwoju gminy (studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego), kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich, definicje, cechy, funkcje infrastruktury, planowanie przestrzenne i rozwój infrastruktury technicznej obszarów wiejskich, wykonawstwo i zasady eksploatacji urządzeń technicznych, przydatną do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się eksploatacją i planowaniem infrastruktury technicznej obszarów wiejskich;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z projektowaniem przestrzennym obszarów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie projektowania przestrzennego obszarów wiejskich
Treści programoweT-W-1Polityka i zasady planowania i gospodarki przestrzennej
T-W-3Przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej
T-W-2Uwarunkowania środowiskowe i kulturowe zagospodarowania przestrzennego
T-W-4Problematyka demograficzno-społeczna i gospodarcza w planowaniu rozwoju i zagospodarowania przestrzennego
T-W-5Stan planowania krajowego i regionalnego
T-W-6Strategia rozwoju gminy. Planowanie rozwoju i zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
T-W-7Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
T-W-8Negatywne zjawiska w przestrzeni wiejskiej w Polsce
T-A-4Program zrównoważonego rozwoju w gminie
T-A-5Uwzględnianie w planowaniu przestrzenym opinii społeczności lokalnej
T-A-1Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką
T-A-2Charakterystyka i plan sytuacyjny gminy
T-A-3Strategia ekorozwoju w gminie
T-A-6Priorytetowe aspekty planowania przestrzennego w gminie
T-A-7Sporządzanie analiz ilościowych i jakościowych dotyczących przestrzeni i rozpoznawania zasobów gminy
T-A-8Identyfikacja konfliktów na styku środowisko przyrodnicze - środowisko antropogeniczne
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multumedialne, film
M-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu
3,5Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia
4,0Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia wraz z jego elementarną analizą
4,5Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia dowolnego zagadnienia wraz z jego pogłębioną analizą
5,0Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia dowolnego zagadnienia wraz z jego pogłębioną analizą, dokonuje oceny stanu obecnego i perspektyw rozwoju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C14_U27Jest przygotowany do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U27jest przygotowany do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się eksploatacją i planowaniem infrastruktury technicznej obszarów wiejskich, orientuje się w zakresie aktualnego stanu obszarów wiejskich oraz uwarunkowań, kierunków i możliwości ich rozwoju, co daje podstawy umiejętnego wykorzystania potencjału gospodarstwa lub planowania innej formy działalności w obszarze rolnictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie projektowania przestrzennego obszarów wiejskich
Treści programoweT-A-4Program zrównoważonego rozwoju w gminie
T-A-5Uwzględnianie w planowaniu przestrzenym opinii społeczności lokalnej
T-A-1Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką
T-A-2Charakterystyka i plan sytuacyjny gminy
T-A-3Strategia ekorozwoju w gminie
T-A-6Priorytetowe aspekty planowania przestrzennego w gminie
T-A-7Sporządzanie analiz ilościowych i jakościowych dotyczących przestrzeni i rozpoznawania zasobów gminy
T-A-8Identyfikacja konfliktów na styku środowisko przyrodnicze - środowisko antropogeniczne
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracowac w zespole
3,0Prezentuje minimalne umiejętności współpracy w zespole
3,5Prezentuje umiejętności efektywnej współpracy w zespole
4,0Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez dyskusje i analizy
4,5Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez prezentacje, analizy, dyskusje
5,0Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez prezentacje, analizy, dyskusje, a także poprzez propozycje zmian i modyfikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C14_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z projektowaniem przestrzennym obszarów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie projektowania przestrzennego obszarów wiejskich
Treści programoweT-W-1Polityka i zasady planowania i gospodarki przestrzennej
T-W-3Przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej
T-W-2Uwarunkowania środowiskowe i kulturowe zagospodarowania przestrzennego
T-A-1Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multumedialne, film
M-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje aktywności i chęci do pozyskiwania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Potrafi określic braki wystepujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5Potrafi połączyc posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi
4,0Jest świadomy braków wiedzy z zakresu przedmiotu oraz potrafi ustalic sposób jej uzupełnienia
4,5Jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności poprzez dociekliwośc w analizowaniu i dyskutowaniu zagadnień z zakresu przedmiotu
5,0Potrafi swobodnie prowadzic dyskusję w zakresie nowości i trendów w obszarze wiedzy przedmiotu