Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 10 1,01,00zaliczenie
seminariaS2 20 2,01,00zaliczenie
seminariaS3 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu nauk przyrodniczych.
W-2Student posiada podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu statystyki i informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z budową i strukturą standardowej pracy magisterskiej z zakresu ogrodnictwa.
C-2Zapoznanie z właściwym doborem i cytowaniem fachowej literatury przedmiotu, w tym pozycji obcojęzycznych.
C-3Zapoznanie z metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych.
C-4Zapoznanie z metodami statystycznego opracowania uzyskanych wyników badań i ich interpretacją.
C-5Zapoznanie z zasadami redagowania pracy magisterskiej oraz sposobami prezentacji uzyskanych wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Ogólne zasady pisania prac magisterskich, charakterystyka materiału badawczego i metod badań stosowanych w pracach magisterskich.10
10
seminaria
T-S-1Opracowanie wyników badań - tworzenie tabel, rysunków, dokumentacja fotograficzna.8
T-S-2Interpretacja i dyskusja wyników badań.7
T-S-3Prezentacja multimedialna uzyskanych wyników badań.5
20
seminaria
T-S-1Dobór fachowej literatury przedmiotu przy opracowywaniu pracy magisterskiej, zasady cytowania i zapisu źródłowego.10
T-S-2Metody weryfikacji statystycznej uzyskanych wyników badań.10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach10
A-S-2Przygotowanie opisu metod badań i charakterystyki materiału badawczego w formie prezentacji.15
A-S-3Konsultacje związane z tematyką badań u promotora pracy5
30
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach20
A-S-2Konsultacje u promotora pracy15
A-S-3Opracowanie wyników badań i redagowanie pracy magisterskiej.25
60
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach20
A-S-2Konsultacje związane z tematyką badań.15
A-S-3Studiowanie fachopwej literatury związanej z tematyką pracy magisterskiej25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - pogadanka, opis, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
M-3Metody programowe z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca kontrolna w formie prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie częściowe z postępów przy wykonywanej pracy.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie końcowe z wykonanej pracy dyplomowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D01_W01
ma wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
TRL_2A_W11R2A_W05C-5, C-4, C-1, C-2, C-3T-S-1, T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-2, T-S-1M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D01_U01
Student zna strukturę i układ pracy magisterskiej, metody badań stosowanych w pracach magisterskich i praktycznie je stosuje w wykonywanej pracy dyplomowej
TRL_2A_U02R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U03, InzA2_U05C-1, C-3T-S-1M-1, M-4, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D01_K01
Student potrafi kreatywnie pracować w zespole jako osoba odpowiedzialne za końcowy wynik pracy.
TRL_2A_K01R2A_K08InzA2_K02C-5, C-4, C-3T-S-1, T-S-2, T-S-2, T-S-1M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D01_W01
ma wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
2,0nie ma wiedzy w zakresie metodologii pisania prac naukowych
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
3,5ma wystarczającą wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
4,5ma rozrzerzoną wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
5,0ma doskonałą wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D01_U01
Student zna strukturę i układ pracy magisterskiej, metody badań stosowanych w pracach magisterskich i praktycznie je stosuje w wykonywanej pracy dyplomowej
2,0Student jest niezdolny do wykonania pracy magisterskiej.
3,0Student zadowalająco posiadł umiejętność opracowania pracy magisterskiej.
3,5Student zna podstawy wykonywania pracy magisterskiej, metody badań stosowanych we własnej pracy.
4,0Student dobrze opanował zasady wykonywania pracy magisterskiej i metod badań wykorzystanych we własnej pracy.
4,5Student bardzo dobrze opanował zasady wykonywania pracy magisterskiej i metody badań wekorzystywanych w pracy własnej i innych.
5,0Student bardzo dobrze opanaował zasady wykonywania pracy magisterskiej, różne metody badań, które stosuje się w pracach dyplomowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D01_K01
Student potrafi kreatywnie pracować w zespole jako osoba odpowiedzialne za końcowy wynik pracy.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie wykazuje własnej inicjatywy.
3,5Student uczestniczy w pracy zespołowej sporadycznie przejawiając własną inicjatywę.
4,0Student jest w stanie zorganizować pracę zespołową.
4,5Student z dobrym skutkiem jest w stanie zorganizować pracę zespołową.
5,0Student z bardzo dobrym skutkiem i zaangażowaniem organizuje pracę w zespole przejmując w nim rolę przywódczą.

Literatura podstawowa

  1. Kaszyńska A., Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplonową., Złote Myśli, 2006
  2. Węglińska N., Jak pisać pracę magisterską. Poradnik dla studentów., Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską., TAWPN Universitates, Kraków, 2006

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Ogólne zasady pisania prac magisterskich, charakterystyka materiału badawczego i metod badań stosowanych w pracach magisterskich.10
10

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Opracowanie wyników badań - tworzenie tabel, rysunków, dokumentacja fotograficzna.8
T-S-2Interpretacja i dyskusja wyników badań.7
T-S-3Prezentacja multimedialna uzyskanych wyników badań.5
20

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Dobór fachowej literatury przedmiotu przy opracowywaniu pracy magisterskiej, zasady cytowania i zapisu źródłowego.10
T-S-2Metody weryfikacji statystycznej uzyskanych wyników badań.10
20

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach10
A-S-2Przygotowanie opisu metod badań i charakterystyki materiału badawczego w formie prezentacji.15
A-S-3Konsultacje związane z tematyką badań u promotora pracy5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach20
A-S-2Konsultacje u promotora pracy15
A-S-3Opracowanie wyników badań i redagowanie pracy magisterskiej.25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach20
A-S-2Konsultacje związane z tematyką badań.15
A-S-3Studiowanie fachopwej literatury związanej z tematyką pracy magisterskiej25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D01_W01ma wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W11ma wiedzę w zakresie metodologii badań naukowych, obejmującą ogólną strukturę i układ prac naukowych, problemy, tezy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych, opracowywanie i przedstawianie wyników badań, umożliwiającą wykonywanie prac naukowo-badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie z zasadami redagowania pracy magisterskiej oraz sposobami prezentacji uzyskanych wyników badań.
C-4Zapoznanie z metodami statystycznego opracowania uzyskanych wyników badań i ich interpretacją.
C-1Zapoznanie studenta z budową i strukturą standardowej pracy magisterskiej z zakresu ogrodnictwa.
C-2Zapoznanie z właściwym doborem i cytowaniem fachowej literatury przedmiotu, w tym pozycji obcojęzycznych.
C-3Zapoznanie z metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych.
Treści programoweT-S-1Ogólne zasady pisania prac magisterskich, charakterystyka materiału badawczego i metod badań stosowanych w pracach magisterskich.
T-S-1Dobór fachowej literatury przedmiotu przy opracowywaniu pracy magisterskiej, zasady cytowania i zapisu źródłowego.
T-S-2Metody weryfikacji statystycznej uzyskanych wyników badań.
T-S-3Prezentacja multimedialna uzyskanych wyników badań.
T-S-2Interpretacja i dyskusja wyników badań.
T-S-1Opracowanie wyników badań - tworzenie tabel, rysunków, dokumentacja fotograficzna.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - pogadanka, opis, wyjaśnienie
M-4Metody praktyczne - pokaz
M-2Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
M-3Metody programowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie częściowe z postępów przy wykonywanej pracy.
S-1Ocena formująca: Praca kontrolna w formie prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie końcowe z wykonanej pracy dyplomowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie metodologii pisania prac naukowych
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
3,5ma wystarczającą wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
4,5ma rozrzerzoną wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
5,0ma doskonałą wiedzę w zakresie metodologii pisania prac naukowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D01_U01Student zna strukturę i układ pracy magisterskiej, metody badań stosowanych w pracach magisterskich i praktycznie je stosuje w wykonywanej pracy dyplomowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U02potrafi pozyskiwać fachowe informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować i na ich podstawie przygotowywać prace pisemne lub prezentacje ustne w języku polskim i języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z budową i strukturą standardowej pracy magisterskiej z zakresu ogrodnictwa.
C-3Zapoznanie z metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych.
Treści programoweT-S-1Ogólne zasady pisania prac magisterskich, charakterystyka materiału badawczego i metod badań stosowanych w pracach magisterskich.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - pogadanka, opis, wyjaśnienie
M-4Metody praktyczne - pokaz
M-2Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie częściowe z postępów przy wykonywanej pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest niezdolny do wykonania pracy magisterskiej.
3,0Student zadowalająco posiadł umiejętność opracowania pracy magisterskiej.
3,5Student zna podstawy wykonywania pracy magisterskiej, metody badań stosowanych we własnej pracy.
4,0Student dobrze opanował zasady wykonywania pracy magisterskiej i metod badań wykorzystanych we własnej pracy.
4,5Student bardzo dobrze opanował zasady wykonywania pracy magisterskiej i metody badań wekorzystywanych w pracy własnej i innych.
5,0Student bardzo dobrze opanaował zasady wykonywania pracy magisterskiej, różne metody badań, które stosuje się w pracach dyplomowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D01_K01Student potrafi kreatywnie pracować w zespole jako osoba odpowiedzialne za końcowy wynik pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie z zasadami redagowania pracy magisterskiej oraz sposobami prezentacji uzyskanych wyników badań.
C-4Zapoznanie z metodami statystycznego opracowania uzyskanych wyników badań i ich interpretacją.
C-3Zapoznanie z metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych.
Treści programoweT-S-1Dobór fachowej literatury przedmiotu przy opracowywaniu pracy magisterskiej, zasady cytowania i zapisu źródłowego.
T-S-2Metody weryfikacji statystycznej uzyskanych wyników badań.
T-S-2Interpretacja i dyskusja wyników badań.
T-S-1Opracowanie wyników badań - tworzenie tabel, rysunków, dokumentacja fotograficzna.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
M-3Metody programowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie częściowe z postępów przy wykonywanej pracy.
S-1Ocena formująca: Praca kontrolna w formie prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie końcowe z wykonanej pracy dyplomowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie wykazuje własnej inicjatywy.
3,5Student uczestniczy w pracy zespołowej sporadycznie przejawiając własną inicjatywę.
4,0Student jest w stanie zorganizować pracę zespołową.
4,5Student z dobrym skutkiem jest w stanie zorganizować pracę zespołową.
5,0Student z bardzo dobrym skutkiem i zaangażowaniem organizuje pracę w zespole przejmując w nim rolę przywódczą.