Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika płynów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika płynów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Wanda Malinowska <Wanda.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>, Wanda Malinowska <Wanda.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki wyższej.
W-2Podstawowe wiadomości z fizyki: mechanika, hydrostatyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami mechaniki płynów.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowych praw mechaniki płynów w inżynierii rolniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jednostki miar stosowane w mechanice płynów. Przykłady obliczeniowe ilustrujące własności fizyczne płynów.3
T-A-2Przykłady obliczeniowe z zakresu hydrostatyki.4
T-A-3Sprawdzian nr 11
T-A-4Obliczanie strat energii przy przepływie cieczy w rurociągach - przykłady.3
T-A-5Przykłady obliczeniowe przepływów w przewodach wentylacyjnych.3
T-A-6Sprawdzian nr 21
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia. Fizyczne właściwości płynów.2
T-W-2Elementy hydrostatyki: prawo Eulera, prawo Pascala, ciśnienie i napór hydrostatyczny, równowaga w naczyniach połączonych, zasada ciągu kominowego.2
T-W-3Parcie płynu na ciała zanurzone, wypór hydrostatyczny, pływanie ciał.2
T-W-4Sprawdzian nr 11
T-W-5Równanie ciąglości strugi. Równanie Beornuliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej.1
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych: podobieństwo zjawisk przeplywowych, przepływ laminarny i turbulentny, liczba Reynoldsa.3
T-W-7Straty energii przy przepływie cieczy w rurociągach. Przepływy w przewodach wentylacyjnych: nawiew i wywiew powietrza.3
T-W-8Sprawdzian nr 21
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykladów.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania przykładów na ćwiczeniach przedmiotowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań(ćwiczenia).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C14_W01
Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
TRL_1A_W13R1A_W01InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C14_U01
Student potrafi zdefiniować i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
TRL_1A_U07, TRL_1A_U01R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C14_K01
Ma świadomość potrzeby pogłębiania posiadanych umiejętności.
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C14_W01
Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
2,0
3,0Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C14_U01
Student potrafi zdefiniować i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C14_K01
Ma świadomość potrzeby pogłębiania posiadanych umiejętności.
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Orzechowski Z.,Prywer J., Zarzycki R., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, WNT, Warszawa
  2. Burka E., Nałęcz T., Mechanika płynów w przykładach. Teoria. Zadania. Rozwiązania., PWN, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Janusz Walczak, Inżynierska Mechanika Płynów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jednostki miar stosowane w mechanice płynów. Przykłady obliczeniowe ilustrujące własności fizyczne płynów.3
T-A-2Przykłady obliczeniowe z zakresu hydrostatyki.4
T-A-3Sprawdzian nr 11
T-A-4Obliczanie strat energii przy przepływie cieczy w rurociągach - przykłady.3
T-A-5Przykłady obliczeniowe przepływów w przewodach wentylacyjnych.3
T-A-6Sprawdzian nr 21
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia. Fizyczne właściwości płynów.2
T-W-2Elementy hydrostatyki: prawo Eulera, prawo Pascala, ciśnienie i napór hydrostatyczny, równowaga w naczyniach połączonych, zasada ciągu kominowego.2
T-W-3Parcie płynu na ciała zanurzone, wypór hydrostatyczny, pływanie ciał.2
T-W-4Sprawdzian nr 11
T-W-5Równanie ciąglości strugi. Równanie Beornuliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej.1
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych: podobieństwo zjawisk przeplywowych, przepływ laminarny i turbulentny, liczba Reynoldsa.3
T-W-7Straty energii przy przepływie cieczy w rurociągach. Przepływy w przewodach wentylacyjnych: nawiew i wywiew powietrza.3
T-W-8Sprawdzian nr 21
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykladów.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C14_W01Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W13ma wiedzę z obszaru mechaniki technicznej, obejmującą płaskie i przestrzenne układy sił, środek ciężkości, tarcie, ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, składanie ruchów, podstawowe prawa dynamiki, pracę, moc i sprawność, pęd i popęd, energię mechaniczną, momenty bezwładności, dynamikę ruchu obrotowego, podstawy mechaniki płynów, naprężenia i odkształcenia, rozciąganie i ściskanie, ścinanie, momenty bezwładności figur płaskich, skręcanie, zginanie, wyboczenie, hipotezy wytężeniowe, w tym niezbędną do: 1) rozumienia określonych zjawisk fizycznych, 2) samodzielnego rozwiązywania prostych problemów technicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami mechaniki płynów.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowych praw mechaniki płynów w inżynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-3Parcie płynu na ciała zanurzone, wypór hydrostatyczny, pływanie ciał.
T-W-2Elementy hydrostatyki: prawo Eulera, prawo Pascala, ciśnienie i napór hydrostatyczny, równowaga w naczyniach połączonych, zasada ciągu kominowego.
T-W-5Równanie ciąglości strugi. Równanie Beornuliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej.
T-W-7Straty energii przy przepływie cieczy w rurociągach. Przepływy w przewodach wentylacyjnych: nawiew i wywiew powietrza.
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych: podobieństwo zjawisk przeplywowych, przepływ laminarny i turbulentny, liczba Reynoldsa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania przykładów na ćwiczeniach przedmiotowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań(ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C14_U01Student potrafi zdefiniować i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami mechaniki płynów.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowych praw mechaniki płynów w inżynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia. Fizyczne właściwości płynów.
T-W-3Parcie płynu na ciała zanurzone, wypór hydrostatyczny, pływanie ciał.
T-W-2Elementy hydrostatyki: prawo Eulera, prawo Pascala, ciśnienie i napór hydrostatyczny, równowaga w naczyniach połączonych, zasada ciągu kominowego.
T-W-5Równanie ciąglości strugi. Równanie Beornuliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej.
T-W-7Straty energii przy przepływie cieczy w rurociągach. Przepływy w przewodach wentylacyjnych: nawiew i wywiew powietrza.
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych: podobieństwo zjawisk przeplywowych, przepływ laminarny i turbulentny, liczba Reynoldsa.
T-A-4Obliczanie strat energii przy przepływie cieczy w rurociągach - przykłady.
T-A-5Przykłady obliczeniowe przepływów w przewodach wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania przykładów na ćwiczeniach przedmiotowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań(ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C14_K01Ma świadomość potrzeby pogłębiania posiadanych umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowych praw mechaniki płynów w inżynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia. Fizyczne właściwości płynów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania przykładów na ćwiczeniach przedmiotowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0