Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne obszarów wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne obszarów wiejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu przedmiotów poprzedzających |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z projektowaniem przestrzennym obszarów wiejskich |
C-2 | Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie projektowania przestrzennego obszarów wiejskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką | 1 |
T-A-2 | Charakterystyka i plan sytuacyjny gminy | 1 |
T-A-3 | Strategia ekorozwoju w gminie | 1 |
T-A-4 | Program zrównoważonego rozwoju w gminie | 1 |
T-A-5 | Uwzględnianie w planowaniu przestrzenym opinii społeczności lokalnej | 1 |
T-A-6 | Priorytetowe aspekty planowania przestrzennego w gminie | 1 |
T-A-7 | Sporządzanie analiz ilościowych i jakościowych dotyczących przestrzeni i rozpoznawania zasobów gminy | 1 |
T-A-8 | Identyfikacja konfliktów na styku środowisko przyrodnicze - środowisko antropogeniczne | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka i zasady planowania i gospodarki przestrzennej | 1 |
T-W-2 | Uwarunkowania środowiskowe i kulturowe zagospodarowania przestrzennego | 1 |
T-W-3 | Przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej | 1 |
T-W-4 | Problematyka demograficzno-społeczna i gospodarcza w planowaniu rozwoju i zagospodarowania przestrzennego | 1 |
T-W-5 | Stan planowania krajowego i regionalnego | 1 |
T-W-6 | Strategia rozwoju gminy. Planowanie rozwoju i zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy | 1 |
T-W-7 | Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego | 1 |
T-W-8 | Negatywne zjawiska w przestrzeni wiejskiej w Polsce | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Wykonanie pracy zaliczeniowej | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 11 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące - prezentacje multumedialne, film |
M-3 | Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C13_W26 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania przestrzennego przydatną do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich; | TRL_2A_W26 | R2A_W03, R2A_W07 | InzA2_W01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C13_U27 Jest przygotowany do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich. | TRL_2A_U27 | R2A_U01, R2A_U05 | InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06 | C-2 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-3 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C13_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy; | TRL_2A_K01 | R2A_K08 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C13_W26 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania przestrzennego przydatną do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich; | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu |
3,0 | Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu | |
3,5 | Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia | |
4,0 | Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia wraz z jego elementarna analiza | |
4,5 | Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia wraz z jego poglebiona analiza | |
5,0 | Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia wraz z jego poglebiona analiza, dokonuje oceny stanu obecnego i perspektyw rozwoju |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C13_U27 Jest przygotowany do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich. | 2,0 | Nie potrafi współpracowac w zespole |
3,0 | Prezentuje minimalne umiejętności współpracy w zespole | |
3,5 | Prezentuje umiejętności efektywnej współpracy w zespole | |
4,0 | Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez dyskusje i analizy | |
4,5 | Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez prezentacje, dyskusje i analizy | |
5,0 | Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez prezentacje, dyskusje, analizy, a także poprzez propozycje zmian i modyfikacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C13_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy; | 2,0 | Nie wykazuje aktywności i chęci do pozyskiwania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu |
3,0 | Potrafi określic braki wystepujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Potrafi połączyc posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi | |
4,0 | Jest świadomy braków wiedzy z zakresu przedmiotu oraz potrafi ustalic sposób jej uzupełnienia | |
4,5 | Jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności poprzez dociekliwośc w analizowaniu i dyskutowaniu zagadnień z zakresu przedmiotu | |
5,0 | Potrafi swobodnie prowadzic dyskusję w zakresie nowości i trendów w obszarze wiedzy przedmiotu |
Literatura podstawowa
- Bański J., Geografia polskiej wsi, PWE, Warszawa, 2006
- Borsa E. i inni, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przepisy-omówienie-komentarze, Urbanista, Warszawa, 2003
- Gałązka A., Uwarunkowania i stan rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich w okresie transformacji., PTG, IGiPZ PAN, Warszawa, 2004
- Kachniarz T. Nowakowski M., Gospodarka przestrzenna. Polityka gospodarowania przestrzenią, Wyższa Szkoła Humanistyczna w Pułtusku, Pułtusk, 2000
- Wysocka E., Plany zagospodarowania przestrzennego województw. Poradnik metodyczny, IGPiM, Warszawa, 2000
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, 2003