Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości ze statystyki doświadczalnej
W-2Umiejętność wykorzystania narzędzi analizy statystycznej arkusza kalkulacyjnego Excel oraz umiejętność posługiwania się programem Statistica (dostępny w zasobach Uczelnianego centrum Informatyki)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-3Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych8
8
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-A-2Opracowanie przeglądu literatury na zadany temat i sformułowanie założeń badawczych12
A-A-3Projekt eksperymentu badawczego i analiza wyników badań10
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie i opracowanie referatów i prezentacji10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie ćwiczeń oraz prac seminaryjnych
M-3Wykorzystanie programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości ćwiczeń i prac seminaryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C01_W01
ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
TRL_2A_W11R2A_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C01_U01
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w realizacji zadań badawczych, tzn. określić założenia badawcze, sformułować problemy badawcze, hipotezy lub tezy, zaplanować i przeprowadzić eksperymenty, opracować i omówić (zinterpretować) wyniki badań, sformułować wnioski.
TRL_2A_U12R2A_U01, R2A_U02, R2A_U08InzA2_U01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C01_K01
jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej wiedzy, otwarty na współpracę w zespole, ma świadomość roli i znaczenia własności praw intelektualnych i ich wykorzystywania w pracy badawczej
TRL_2A_K03R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04InzA2_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C01_W01
ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
2,0Student nie posiada wiedzy o przedstawianych w trakcie zajęć zagadnieniach dotyczących metodologii pracy naukowo-badawczej
3,0Student poprawnie opisuje i definiuje składniki metody naukowej oraz ich sekwencję
3,5Student poprawnie opisuje funkcje jakie pełnią poszczególne składniki metody naukowej
4,0Student potrafi opisać zasady formułowania problemu naukowego oraz scharakteryzować omawiane w trakcie zajęć metody prowadzenia badań
4,5Student potrafi opisać omawiane w trakcie zajęć metody prowadzenia badań oraz opisać metody opracowania i interpretacji wyników badań
5,0Student potrafi dodatkowo scharakteryzować instytucje zarządzające nauką w Polsce i opisać rolę aktów normalizacyjnych i nich dokumentów prawnych w prowadzeniu działalności naukowo-badawczej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C01_U01
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w realizacji zadań badawczych, tzn. określić założenia badawcze, sformułować problemy badawcze, hipotezy lub tezy, zaplanować i przeprowadzić eksperymenty, opracować i omówić (zinterpretować) wyniki badań, sformułować wnioski.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób: sformułować problemu badawczego, przedstawić jego uzasadnienia, nakreślić planu pracy badawczej
3,0Student potrafi sformułować założenia badawcze, zdefiniować problem badawczy, przedstawić jego uzasadnienie
3,5Dodatkowo Student potrafi nakreślić plan pracy badawczej i zaplanować eksperymenty w zakresie powiązanym z kierunkiem studiów
4,0Dodatkowo Student potrafi efektywnie prezentować wyniki badań i dokonywać ich analizy
4,5Dodatkowo Student potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach oszacować błędy doświadczalne
5,0Dodatkowo Student potrafi formułować wnioski podsumowujące wyniki badań i opracowywać pisemne sprawozdania z badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C01_K01
jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej wiedzy, otwarty na współpracę w zespole, ma świadomość roli i znaczenia własności praw intelektualnych i ich wykorzystywania w pracy badawczej
2,0Sudent nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrażanie własnych poglądów na przekazywane treści
3,5Dodatkowo Student jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi w trakcie zajęć referatami
4,0Student wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Student wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów
5,0Student jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa, 1975, książka
  2. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, Warszawa, 1985, Książka

Literatura dodatkowa

  1. Pabis S., Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warzszawa, 1985, książka

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-A-2Opracowanie przeglądu literatury na zadany temat i sformułowanie założeń badawczych12
A-A-3Projekt eksperymentu badawczego i analiza wyników badań10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie i opracowanie referatów i prezentacji10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C01_W01ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W11ma wiedzę w zakresie metodologii badań naukowych, obejmującą ogólną strukturę i układ prac naukowych, problemy, tezy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych, opracowywanie i przedstawianie wyników badań, umożliwiającą wykonywanie prac naukowo-badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-3Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce
T-A-1Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Wykorzystanie programów komputerowych
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie ćwiczeń oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
S-1Ocena formująca: Ocena jakości ćwiczeń i prac seminaryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o przedstawianych w trakcie zajęć zagadnieniach dotyczących metodologii pracy naukowo-badawczej
3,0Student poprawnie opisuje i definiuje składniki metody naukowej oraz ich sekwencję
3,5Student poprawnie opisuje funkcje jakie pełnią poszczególne składniki metody naukowej
4,0Student potrafi opisać zasady formułowania problemu naukowego oraz scharakteryzować omawiane w trakcie zajęć metody prowadzenia badań
4,5Student potrafi opisać omawiane w trakcie zajęć metody prowadzenia badań oraz opisać metody opracowania i interpretacji wyników badań
5,0Student potrafi dodatkowo scharakteryzować instytucje zarządzające nauką w Polsce i opisać rolę aktów normalizacyjnych i nich dokumentów prawnych w prowadzeniu działalności naukowo-badawczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C01_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w realizacji zadań badawczych, tzn. określić założenia badawcze, sformułować problemy badawcze, hipotezy lub tezy, zaplanować i przeprowadzić eksperymenty, opracować i omówić (zinterpretować) wyniki badań, sformułować wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U12potrafi wykorzystać poznaną wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych przy wykonywaniu pracy magisterskiej, potrafi opracować dokumentację eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, a także przedstawić omówienie wyników tych działań;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-3Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce
T-A-1Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Wykorzystanie programów komputerowych
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie ćwiczeń oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
S-1Ocena formująca: Ocena jakości ćwiczeń i prac seminaryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób: sformułować problemu badawczego, przedstawić jego uzasadnienia, nakreślić planu pracy badawczej
3,0Student potrafi sformułować założenia badawcze, zdefiniować problem badawczy, przedstawić jego uzasadnienie
3,5Dodatkowo Student potrafi nakreślić plan pracy badawczej i zaplanować eksperymenty w zakresie powiązanym z kierunkiem studiów
4,0Dodatkowo Student potrafi efektywnie prezentować wyniki badań i dokonywać ich analizy
4,5Dodatkowo Student potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach oszacować błędy doświadczalne
5,0Dodatkowo Student potrafi formułować wnioski podsumowujące wyniki badań i opracowywać pisemne sprawozdania z badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C01_K01jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej wiedzy, otwarty na współpracę w zespole, ma świadomość roli i znaczenia własności praw intelektualnych i ich wykorzystywania w pracy badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K03jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznej pracy, także w działaniach długofalowych i jest przygotowany do organizowania i nadzoru takich prac, dostrzega problemy zawodowe i właściwie je rozwiązuje, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-3Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce
T-A-1Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Wykorzystanie programów komputerowych
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie ćwiczeń oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
S-1Ocena formująca: Ocena jakości ćwiczeń i prac seminaryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sudent nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrażanie własnych poglądów na przekazywane treści
3,5Dodatkowo Student jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi w trakcie zajęć referatami
4,0Student wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Student wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów
5,0Student jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień