Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Sztuka doboru win:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sztuka doboru win | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i wymaganiach siedliskowych winorośli, znajomość chorób i szkodników występujących na roślinach. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Typologia win |
C-2 | Wpływ środowiska na jakość wina |
C-3 | Dobór win do potraw i okoliczności |
C-4 | Sposoby oceny win |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia wina na świecie. Najważniejsze szczepy winorośli i ich przeznaczenie. Główne regiony produkcji wina. | 1 |
T-W-2 | Wpływ czynników uprawowych na cechy jakościowe owoców – barwa, smak, ekstrakt i kwasowość. Metody określania dojrzałości zbiorczej owoców. Wpływ sposobu produkcji na jakość produktu finalnego. Technologia produkcji win białych, różowych, czerwonych, musujących. | 3 |
T-W-3 | Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. Przechowywanie win, strategia dojrzewania, wady wina. Sztuka somalierska. Wino i potrawy – zasady ogólne. | 2 |
T-W-4 | Degustacje analityczne, z wykorzystaniem tabel degustacyjnych. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
A-W-3 | konsultacje | 5 |
A-W-4 | studiowanie fachowej literatury | 5 |
A-W-5 | przygotowanie do wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy w zespole |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O05-1_W01 Rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | TRL_1A_W10 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03 | C-2 | T-W-2 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TRL_1A_O05-1_W02 Zna odmiany i szczepy winorośli. | TRL_1A_W10 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03 | C-2 | T-W-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TRL_1A_O05-1_W03 Rozumie znaczenie terminu zbioru na jakość owoców i win z różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | TRL_1A_W10 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03 | C-2 | T-W-2 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TRL_1A_O05-1_W04 Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli. | TRL_1A_W10 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03 | C-4, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O05-1_U01 Umie ocenić owoce winorośli. | TRL_1A_U01, TRL_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-2 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TRL_1A_O05-1_U02 Potrafi prowadzić dokumentacje. | TRL_1A_U01, TRL_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TRL_1A_O05-1_U03 Potrafi oceniać wina. | TRL_1A_U01, TRL_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O05-1_K01 Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | TRL_1A_K04, TRL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4, C-1, C-3 | T-W-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TRL_1A_O05-1_K02 Jest zorientowany w sposobie pracy sommaliera. | TRL_1A_K04, TRL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TRL_1A_O05-1_K03 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | TRL_1A_K04, TRL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O05-1_W01 Rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O05-1_W02 Zna odmiany i szczepy winorośli. | 2,0 | |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O05-1_W03 Rozumie znaczenie terminu zbioru na jakość owoców i win z różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O05-1_W04 Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli. | 2,0 | |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O05-1_U01 Umie ocenić owoce winorośli. | 2,0 | |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O05-1_U02 Potrafi prowadzić dokumentacje. | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność prowadzenia dokumentacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O05-1_U03 Potrafi oceniać wina. | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność oceniania wina | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O05-1_K01 Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | 2,0 | |
3,0 | student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych preferencjach konsumentów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O05-1_K02 Jest zorientowany w sposobie pracy sommaliera. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawy pracy sommaliera | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O05-1_K03 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Caroline Darbonne, Pascal, Harmonia smaków.Wina i potrawy
- Ed McCarty, Style i smaki wina
Literatura dodatkowa
- Luis Tomas, Melgar Gil, Encyklopedia wina, Świat Win