Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Metody analizy danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody analizy danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analiz wyników
C-2Wykształcenie umiejetnosci korzystania z metod statystycznych
C-3Wyksztalenie umiejętności z zakresu prezentacji wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających.2
T-L-2Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami2
T-L-3Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie2
T-L-4Doświadczenia z czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją2
T-L-5Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji2
T-L-6Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna2
T-L-7Analiza szeregów dynamicznych3
T-L-8Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych zbieranych metodą ankietową lub sondażu2
T-L-9Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2wykonanie prac kontrolnych10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B06_W01
Posiada wiedzę z zakresu stosowania metod statystycznych do analizy wyników doświadczeń rolniczych
ROL_2A_W02R2A_W01, R2A_W03, R2A_W05C-1T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B06_U01
Posiada umiejętność analizy wyników i wykorzystania opracowania danych liczbowych
ROL_2A_U01R2A_U01, R2A_U03C-2T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B06_K01
Jest świadomy doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów i inspirowania procesu uczenia się od innych osób
ROL_2A_K01, ROL_2A_K02, ROL_2A_K06R2A_K01, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K07C-3T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B06_W01
Posiada wiedzę z zakresu stosowania metod statystycznych do analizy wyników doświadczeń rolniczych
2,0Nie posiada wiedzy w zakresie metod analiz danych wyników
3,0Posiada wiedzę tylko na temat cześci z nich
3,5Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod,
4,0Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod, zna ich zastosowanie
4,5Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować
5,0Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować i ocenić ich wartość

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B06_U01
Posiada umiejętność analizy wyników i wykorzystania opracowania danych liczbowych
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badań
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować badania i zinterpretowac wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretowac wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B06_K01
Jest świadomy doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów i inspirowania procesu uczenia się od innych osób
2,0Student nie jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy
3,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, ale nie jest tym zainteresowany
3,5Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, ale jest tym zainteresowany w niewielkim stopniu
4,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu
4,5Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, jest osobą inspirującą ksztalcenie się
5,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, w szerokim zakresie inspiruje kształcenie sie innych osób

Literatura podstawowa

  1. Trętowski J., Wójcik A. R., Metodyka doświadczeń rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Wójcik A. R., Laudański Z., Planowanie i wnioskowanie statystyczne w doswiadczalnictwie, PWN, Warszawa, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających.2
T-L-2Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami2
T-L-3Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie2
T-L-4Doświadczenia z czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją2
T-L-5Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji2
T-L-6Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna2
T-L-7Analiza szeregów dynamicznych3
T-L-8Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych zbieranych metodą ankietową lub sondażu2
T-L-9Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2wykonanie prac kontrolnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_B06_W01Posiada wiedzę z zakresu stosowania metod statystycznych do analizy wyników doświadczeń rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę z zakresu matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów fizycznych zachodzących w glebie i roślinach oraz wiedzę z doświadczalnictwa, w tym stosowania metod statystycznych dostosowanych do specyfiki doświadczeń rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz wyników
Treści programoweT-L-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających.
T-L-5Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji
T-L-6Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna
T-L-7Analiza szeregów dynamicznych
T-L-8Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych zbieranych metodą ankietową lub sondażu
T-L-9Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych
T-L-2Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami
T-L-3Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie
T-L-4Doświadczenia z czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy w zakresie metod analiz danych wyników
3,0Posiada wiedzę tylko na temat cześci z nich
3,5Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod,
4,0Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod, zna ich zastosowanie
4,5Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować
5,0Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować i ocenić ich wartość
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_B06_U01Posiada umiejętność analizy wyników i wykorzystania opracowania danych liczbowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł (zasoby medialne, Internet). Tworzenie informacji, krytyczne selekcjonowanie danych, gromadzenie, przechowywanie, twórcze przetwarzanie, z zachowaniem praw własności, intelektualnej, służące do opisu zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejetnosci korzystania z metod statystycznych
Treści programoweT-L-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających.
T-L-5Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji
T-L-6Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna
T-L-7Analiza szeregów dynamicznych
T-L-8Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych zbieranych metodą ankietową lub sondażu
T-L-2Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami
T-L-3Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie
T-L-4Doświadczenia z czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badań
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować badania i zinterpretowac wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretowac wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_B06_K01Jest świadomy doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów i inspirowania procesu uczenia się od innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
ROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Wyksztalenie umiejętności z zakresu prezentacji wyników
Treści programoweT-L-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających.
T-L-5Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji
T-L-6Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna
T-L-7Analiza szeregów dynamicznych
T-L-8Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych zbieranych metodą ankietową lub sondażu
T-L-9Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych
T-L-2Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami
T-L-3Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie
T-L-4Doświadczenia z czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy
3,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, ale nie jest tym zainteresowany
3,5Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, ale jest tym zainteresowany w niewielkim stopniu
4,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu
4,5Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, jest osobą inspirującą ksztalcenie się
5,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, w szerokim zakresie inspiruje kształcenie sie innych osób