Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Współczesne systemy uprawy roli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne systemy uprawy roli | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>, Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, uprawy roślin rolniczych, maszyn i urządzeń rolniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów. |
C-2 | Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej w odniesieniu do zastosowanego systemu uprawy roli. |
C-3 | Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb lekkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny | 3 |
T-A-2 | Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb ciężkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny | 3 |
T-A-3 | Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb torfowychw zależności od uprawianego gatunku rośliny rolniczej. | 3 |
T-A-4 | Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb średnich w zależności od uprawianego gatunku rośliny | 3 |
T-A-5 | Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb o zróżnicowanej topogragii w zależności od uprawianego gatunku rośliny | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia. | 3 |
T-W-2 | Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli. | 3 |
T-W-3 | Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby. | 3 |
T-W-4 | Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli. | 3 |
T-W-5 | Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej. | 3 |
T-W-6 | Rola substancji organicznej w kształtowaniu żyzności, urodzajności ii ochronie potencjału produkcyjnego gleb. | 3 |
T-W-7 | Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia | 3 |
T-W-8 | Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli. | 3 |
T-W-9 | Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym | 3 |
T-W-10 | Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do dyskusji i wykonywanych zadań na ćwiczeniach audytoryjnych | 28 |
A-A-3 | konsultacje przedmiotowe | 17 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia treści programowych przedstawionych na wykładach | 15 |
A-W-4 | uczestnictwo w konsultacjach przedmiotowych | 6 |
A-W-5 | samodzielne studiowanie treści programowych wykładów | 9 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna z zakresu tematyki ćwiczeń audytoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji ćwiczeń audytoryjnych, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O06-W_W01 Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko. | ROL_1A_W10 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O06-W_U01 Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w różnych systemach uprwy w zależności od warunków siedliskowych pod rośliny uprawne | ROL_1A_U03, ROL_1A_U11 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | — | C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O06-W_K01 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej. | ROL_1A_K05, ROL_1A_K06 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O06-W_W01 Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O06-W_U01 Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w różnych systemach uprwy w zależności od warunków siedliskowych pod rośliny uprawne | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w jednym ze stosowanych systemów uprawy roli w zależności od warunków siedliskowych pod co najmniej dwa gatunki roslin rolniczych i warzywnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O06-W_K01 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dzienia S., Współczesne systemy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
- Dzienia S., Technologia uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1996
- Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 2000
- Krężęl R., Parylak D., Zimny L., Zagadnienia uprawy roli i roślin, AR Wrocław, Wrocław, 1999
- Niewiadomski B., Podstawy agrotechniki, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1971
Literatura dodatkowa
- Woźnica Z. Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008