Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologicznej uprawy warzyw i ziół:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologicznej uprawy warzyw i ziół
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 35 1,50,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1warzywnictwo, uprawa gleby, i roślin ogrodniczych, ochrona środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie potrzeby produkcji żywności metodą ekologiczna i integrowaną
C-2Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ogrodniczych prowadzących uprawy ekologiczne
C-3Charakterystyka niekonwencjonalnych systemów gospodarowania
C-4Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem organizacji zrzeszajacych producentów zywności ekologicznej
C-5Zapoznanie studentów z metodami proekologicznej uprawy warzyw i ziół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.10
10
wykłady
T-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie. Różnice między systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metod ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.6
T-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.5
T-W-3Organizacje zrzeszające producentów ekologicznych warzyw i ziół. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja warzyw i ziół z upraw ekologicznych.6
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w gospodarrstwie ekologicznym. Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych. Uprawa współrzędna warzyw i ziół - wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw warzywnych i zielarskich.8
T-W-5Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw i ziół.10
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych2
A-A-3wykonanie i przedstawienie przez studentów prezentacji w formie multimedialnej3
15
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do dyskusji w ramach wykładu konwersatoryjnego4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach35
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
M-3Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-1W_W01
Wskazuje na konieczność poszukiwania alternatywnych metod produkcji żywności, poprzez stosowanie innych technologii i technik. Charakteryzuje ekologiczny system uprawy oraz wymienia różnice między systemami: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym.
OG_1A_W14, OG_1A_W16R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-3
OG_1A_O10-1W_W02
Ma wiedzę na temat organizacji zrzeszajacych producentów żywności ekologicznej, zasad i metod ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz aktów prawnych dotyczących upraw ekologicznych.
OG_1A_W07, OG_1A_W14, OG_1A_W16R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-4, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-1W_U01
Potrafi dobierać właściwe metody uprawy warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych.
OG_1A_U06, OG_1A_U08, OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-5T-W-5M-2S-1
OG_1A_O10-1W_U02
Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych i je poprawnie rozliczyć. Planuje uprawę w taki sposób, aby te środki efektywnie wykorzystać.
OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-2M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-1W_K01
Jako aktywny członek zrzeszenia producentów żywności ekologicznej, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie proekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
OG_1A_K01, OG_1A_K03R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-4T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2S-1
OG_1A_O10-1W_K02
Jest świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne.
OG_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-1W_W01
Wskazuje na konieczność poszukiwania alternatywnych metod produkcji żywności, poprzez stosowanie innych technologii i technik. Charakteryzuje ekologiczny system uprawy oraz wymienia różnice między systemami: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym.
2,0Nie potrafi scharakteryzować ekologicznego systemu uprawy i nie dostrzega różnic pomiędzy istniejącymi systemami uprawy.
3,0Wskazuje ekologiczny system uprawy jako alternatywę dla produkcji zdrowej żywności. Jest ogólnie zorientowany w różnicach pomiędzy systemami gospodarowania.
3,5Charakteryzuje ekologiczny, integrowany i konwencjonalny system uprawy. Wymienia większość różnic pomiędzy istniejącymi systemami uprawy i potrafi dokonać ich oceny.
4,0Szczegółowo opisuje ekologiczny system gospodarowania. Potrafi krytycznie ocenić wady i zalety poszczególnych systemów gospodarowania.
4,5Dobrze zna uwarunkowania, które skłaniają ogrodników i rolników do zmiany systemu gospodarowania. Posiada bardzo dobrą znajomość zasad rolnictwa ekologicznego, integrowanego i konwencjonalnego oraz potrafi je ocenić.
5,0Jest doskonale zorientowany w alternatywnych metodach gospodarowania. Biegle potrafi wymienić wszystkie różnice pomiędzy systemami uprawy. Wykazuje inicjatywę w poszukiwaniu dodatkowych informacji, rozszerzających wiedzę na temat alternatywnych metod uprawy.
OG_1A_O10-1W_W02
Ma wiedzę na temat organizacji zrzeszajacych producentów żywności ekologicznej, zasad i metod ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz aktów prawnych dotyczących upraw ekologicznych.
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu organizacji producentów ekologicznych, ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz prawodawstwa ekologicznej produkcji żywności.
3,0Student jest słabo zorientowany w metodach ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz prawie regulującym tą produkcję.
3,5Posiada wiedzę na temat organizacji producentów żywności ekologicznej. Zna metody ekologicznej uprawy większości gatunków warzyw i ziół. Posiada ogólną wiedzę na temat prawa z zakresu ekologicznej produkcji żywności.
4,0Dobrze zna krajowe i zagraniczne organizacje zrzeszające producentów żywności ekologicznej oraz zasady ich funkcjonowania. Jest dobrze zorientowany w zakresie ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Zna akty prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym.
4,5Ma ugruntowaną wiedzę o istniejących organizacjach i zrzeszeniach, skupiających producentów żywności ekologicznej w kraju i na świecie. Ocenia ich działanie. Bardzo dobrze poznał metody ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Posiada ugruntowaną wiedzę na temat prawa obowiązującego w produkcji ekologicznej warzyw i ziół.
5,0Ma pogłębioną wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej. Szczegółowo orientuje się w zakresie metod ekologicznej uprawy wszystkich gatunków warzyw i ziół opracowanych przez PIORiN oraz dodatkowo pogłębia tematykę w oparciu o literaturę uzupełniającą. Bardzo dobrze zna i interpretuje akty prawne z zakresu rolnictwa ekologicznego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-1W_U01
Potrafi dobierać właściwe metody uprawy warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych.
2,0Ma trudności ze wskazaniem metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
3,0Potrafi wskazać podstawowe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
3,5Potrafi dobrać właściwe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
4,0Bardzo trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. Dobrze zna terminy uprawy, zalecane odmiany, normy siewu, rozstawę różnych gatunków warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych.
4,5Wykazuje dużą samodzielność w trafnym doborze metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych, wykazując przy tym biegłą znajomość agrotechniki tych gatunków.
5,0Student samodzielnie i trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwie ekolologicznym, prawidłowo stosuje dane agrotechniczne. Wyszukuje i przedstawia dodatkowe informacje na temat nowych rozwiązań, z zamiarem wdrożenia ich do praktyki ogrodniczej.
OG_1A_O10-1W_U02
Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych i je poprawnie rozliczyć. Planuje uprawę w taki sposób, aby te środki efektywnie wykorzystać.
2,0Nie orientuje się w regulacjach prawnych i nie potrafi skorzystać ze środków unijnych wspierających produkcję żywności ekologicznej.
3,0Zna podstawowe akty prawne i próbuje je wykorzystać do pozyskania funduszy wsparcia.
3,5Wykorzystuje w praktyce większość aktów prawnych i potrafi aplikować o dotacje do produkcji ekologicznej warzyw i ziół i się z nich rozliczyć.
4,0Potrafi na bazie znajomości aktów prawnych, prowadzić produkcję i zbyt. Aplikuje o fundusze wsparcia i je rozlicza.
4,5Bardzo dobrze posługuje się aktami prawnymi w zakresie ekologicznej uprawy roślin i posiada umiejętność korzystania z funduszy na dofinansowanie upraw ekologicznych i je rozlicza.
5,0Samodzielnie wyszukuje nowych aktów prawnych. Zasięga informacji, w jaki sposób efektywnie wykorzystać środki na dotacje do upraw ekologicznych i jak je rozliczyć.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-1W_K01
Jako aktywny członek zrzeszenia producentów żywności ekologicznej, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie proekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
2,0Nie widzi potrzeby dokształcania się w zakresie ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
3,0W ograniczonym zakresie uzupełnia swoją wiedzę na temat ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
3,5Ma świadomość dokształcania się w ramach przynależności do organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej.
4,0Wykazuje pełną świadomość potrzeby samodoskonalenia, aktualizacji danych agrotechnicznych.
4,5Student, na bazie zebranych przez siebie materiałów, aktywnie uczestniczy w dyskusji i jest w pełni przekonany o potrzebie dokształcania się.
5,0Student świadomie analizuje i ocenia stan upraw ekologicznych. Jest w pełni świadomy potrzeby dokształcania się, angażuje się w wyszukiwanie aktualnych informacji, monitoruje zachodzące zmiany i dyskutuje te problemy z innymi.
OG_1A_O10-1W_K02
Jest świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne.
2,0Student nie dostrzega skażenia środowiska przyrodniczego i nie jest zainteresowany dbałością o środowisko naturalne.
3,0Student dostrzega skutki skażenia środowiska przyrodniczego.
3,5Wykazuje świadomość skażenia środowiska i dbałość o nie.
4,0Uzasadnia przyczyny skażenia środowiska przyrodniczego i będzie przeciwdziałał tym skutkom.
4,5Będąc w pełni świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego, wykazuje inicjatywę i dbałość o środowisko.
5,0Posiada ugruntowaną świadomość stopnia skażenia środowiska przyrodniczego, uświadamia też inne osoby. Świadomie podejmuje kroki związane z poprawą warunków wzrostu i rozwoju roślin oraz z wprowadzeniem na rynek zdrowej żywności.

Literatura podstawowa

  1. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Rolnictwo ekologiczne, http://www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne
  2. Ustawa z dnia 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym., Dz.U. 09. Nr 116, poz. 975
  3. Sołtysiak. U.(red)., Rolnictwo ekologiczne od teorii do praktyki., Stowarzyszenie EKOLAND, Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa, 1993
  4. Szymona J., Studzińska B., ABC ogrodnictwa ekologicznego, Agencja Wydaw.-Rekl. EMES, Kielce, 1994
  5. Siebeneicher G. E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  6. Kołodziej B., Uprawa ziół. Poradnik dla plantatorów., PWRiL, Poznań, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Sołtysiak U., Rolnictwo ekologiczne od producenta do konsumenta., Stowarzyszenie EKOLAND, Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa, 1995
  2. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Wyniki badań z zakresu rolnictwa ekologicznego., Wydawnictwo ITP, Warszawa - Falenty, 2010
  3. Mika B., Zioła w ogrodzie, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2011
  4. Kreuter M. L., Ogród w zgodzie z naturą, ELIPSA, Warszawa, 1998
  5. Bartosik W., Zasady prawidłowego prowadzenia gospodarstwa ekologicznego., Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, ZODR w Barzkowicach, Barzkowice, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie. Różnice między systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metod ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.6
T-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.5
T-W-3Organizacje zrzeszające producentów ekologicznych warzyw i ziół. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja warzyw i ziół z upraw ekologicznych.6
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w gospodarrstwie ekologicznym. Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych. Uprawa współrzędna warzyw i ziół - wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw warzywnych i zielarskich.8
T-W-5Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw i ziół.10
35

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych2
A-A-3wykonanie i przedstawienie przez studentów prezentacji w formie multimedialnej3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do dyskusji w ramach wykładu konwersatoryjnego4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach35
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-1W_W01Wskazuje na konieczność poszukiwania alternatywnych metod produkcji żywności, poprzez stosowanie innych technologii i technik. Charakteryzuje ekologiczny system uprawy oraz wymienia różnice między systemami: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie potrzeby produkcji żywności metodą ekologiczna i integrowaną
C-3Charakterystyka niekonwencjonalnych systemów gospodarowania
Treści programoweT-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.
T-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie. Różnice między systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metod ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować ekologicznego systemu uprawy i nie dostrzega różnic pomiędzy istniejącymi systemami uprawy.
3,0Wskazuje ekologiczny system uprawy jako alternatywę dla produkcji zdrowej żywności. Jest ogólnie zorientowany w różnicach pomiędzy systemami gospodarowania.
3,5Charakteryzuje ekologiczny, integrowany i konwencjonalny system uprawy. Wymienia większość różnic pomiędzy istniejącymi systemami uprawy i potrafi dokonać ich oceny.
4,0Szczegółowo opisuje ekologiczny system gospodarowania. Potrafi krytycznie ocenić wady i zalety poszczególnych systemów gospodarowania.
4,5Dobrze zna uwarunkowania, które skłaniają ogrodników i rolników do zmiany systemu gospodarowania. Posiada bardzo dobrą znajomość zasad rolnictwa ekologicznego, integrowanego i konwencjonalnego oraz potrafi je ocenić.
5,0Jest doskonale zorientowany w alternatywnych metodach gospodarowania. Biegle potrafi wymienić wszystkie różnice pomiędzy systemami uprawy. Wykazuje inicjatywę w poszukiwaniu dodatkowych informacji, rozszerzających wiedzę na temat alternatywnych metod uprawy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-1W_W02Ma wiedzę na temat organizacji zrzeszajacych producentów żywności ekologicznej, zasad i metod ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz aktów prawnych dotyczących upraw ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ogrodniczych prowadzących uprawy ekologiczne
C-4Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem organizacji zrzeszajacych producentów zywności ekologicznej
C-5Zapoznanie studentów z metodami proekologicznej uprawy warzyw i ziół
Treści programoweT-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.
T-W-3Organizacje zrzeszające producentów ekologicznych warzyw i ziół. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja warzyw i ziół z upraw ekologicznych.
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w gospodarrstwie ekologicznym. Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych. Uprawa współrzędna warzyw i ziół - wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw warzywnych i zielarskich.
T-W-5Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw i ziół.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
M-3Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu organizacji producentów ekologicznych, ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz prawodawstwa ekologicznej produkcji żywności.
3,0Student jest słabo zorientowany w metodach ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz prawie regulującym tą produkcję.
3,5Posiada wiedzę na temat organizacji producentów żywności ekologicznej. Zna metody ekologicznej uprawy większości gatunków warzyw i ziół. Posiada ogólną wiedzę na temat prawa z zakresu ekologicznej produkcji żywności.
4,0Dobrze zna krajowe i zagraniczne organizacje zrzeszające producentów żywności ekologicznej oraz zasady ich funkcjonowania. Jest dobrze zorientowany w zakresie ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Zna akty prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym.
4,5Ma ugruntowaną wiedzę o istniejących organizacjach i zrzeszeniach, skupiających producentów żywności ekologicznej w kraju i na świecie. Ocenia ich działanie. Bardzo dobrze poznał metody ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Posiada ugruntowaną wiedzę na temat prawa obowiązującego w produkcji ekologicznej warzyw i ziół.
5,0Ma pogłębioną wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej. Szczegółowo orientuje się w zakresie metod ekologicznej uprawy wszystkich gatunków warzyw i ziół opracowanych przez PIORiN oraz dodatkowo pogłębia tematykę w oparciu o literaturę uzupełniającą. Bardzo dobrze zna i interpretuje akty prawne z zakresu rolnictwa ekologicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-1W_U01Potrafi dobierać właściwe metody uprawy warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z metodami proekologicznej uprawy warzyw i ziół
Treści programoweT-W-5Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw i ziół.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma trudności ze wskazaniem metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
3,0Potrafi wskazać podstawowe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
3,5Potrafi dobrać właściwe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
4,0Bardzo trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. Dobrze zna terminy uprawy, zalecane odmiany, normy siewu, rozstawę różnych gatunków warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych.
4,5Wykazuje dużą samodzielność w trafnym doborze metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych, wykazując przy tym biegłą znajomość agrotechniki tych gatunków.
5,0Student samodzielnie i trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwie ekolologicznym, prawidłowo stosuje dane agrotechniczne. Wyszukuje i przedstawia dodatkowe informacje na temat nowych rozwiązań, z zamiarem wdrożenia ich do praktyki ogrodniczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-1W_U02Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych i je poprawnie rozliczyć. Planuje uprawę w taki sposób, aby te środki efektywnie wykorzystać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ogrodniczych prowadzących uprawy ekologiczne
Treści programoweT-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
M-3Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie orientuje się w regulacjach prawnych i nie potrafi skorzystać ze środków unijnych wspierających produkcję żywności ekologicznej.
3,0Zna podstawowe akty prawne i próbuje je wykorzystać do pozyskania funduszy wsparcia.
3,5Wykorzystuje w praktyce większość aktów prawnych i potrafi aplikować o dotacje do produkcji ekologicznej warzyw i ziół i się z nich rozliczyć.
4,0Potrafi na bazie znajomości aktów prawnych, prowadzić produkcję i zbyt. Aplikuje o fundusze wsparcia i je rozlicza.
4,5Bardzo dobrze posługuje się aktami prawnymi w zakresie ekologicznej uprawy roślin i posiada umiejętność korzystania z funduszy na dofinansowanie upraw ekologicznych i je rozlicza.
5,0Samodzielnie wyszukuje nowych aktów prawnych. Zasięga informacji, w jaki sposób efektywnie wykorzystać środki na dotacje do upraw ekologicznych i jak je rozliczyć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-1W_K01Jako aktywny członek zrzeszenia producentów żywności ekologicznej, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie proekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie potrzeby produkcji żywności metodą ekologiczna i integrowaną
C-2Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ogrodniczych prowadzących uprawy ekologiczne
C-4Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem organizacji zrzeszajacych producentów zywności ekologicznej
Treści programoweT-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.
T-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie. Różnice między systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metod ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
T-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.
T-W-3Organizacje zrzeszające producentów ekologicznych warzyw i ziół. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja warzyw i ziół z upraw ekologicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie widzi potrzeby dokształcania się w zakresie ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
3,0W ograniczonym zakresie uzupełnia swoją wiedzę na temat ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
3,5Ma świadomość dokształcania się w ramach przynależności do organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej.
4,0Wykazuje pełną świadomość potrzeby samodoskonalenia, aktualizacji danych agrotechnicznych.
4,5Student, na bazie zebranych przez siebie materiałów, aktywnie uczestniczy w dyskusji i jest w pełni przekonany o potrzebie dokształcania się.
5,0Student świadomie analizuje i ocenia stan upraw ekologicznych. Jest w pełni świadomy potrzeby dokształcania się, angażuje się w wyszukiwanie aktualnych informacji, monitoruje zachodzące zmiany i dyskutuje te problemy z innymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-1W_K02Jest świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie potrzeby produkcji żywności metodą ekologiczna i integrowaną
C-3Charakterystyka niekonwencjonalnych systemów gospodarowania
Treści programoweT-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.
T-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie. Różnice między systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metod ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
T-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega skażenia środowiska przyrodniczego i nie jest zainteresowany dbałością o środowisko naturalne.
3,0Student dostrzega skutki skażenia środowiska przyrodniczego.
3,5Wykazuje świadomość skażenia środowiska i dbałość o nie.
4,0Uzasadnia przyczyny skażenia środowiska przyrodniczego i będzie przeciwdziałał tym skutkom.
4,5Będąc w pełni świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego, wykazuje inicjatywę i dbałość o środowisko.
5,0Posiada ugruntowaną świadomość stopnia skażenia środowiska przyrodniczego, uświadamia też inne osoby. Świadomie podejmuje kroki związane z poprawą warunków wzrostu i rozwoju roślin oraz z wprowadzeniem na rynek zdrowej żywności.