Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Zbiór ziół ze stanowisk naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zbiór ziół ze stanowisk naturalnych
Specjalność Zielarstwo
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,40,67zaliczenie
laboratoriaL6 15 0,60,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, biochemii, ekologii i zielarstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze znaczeniem roślin zielarskich pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych w fitoterapii, zasadami zbioru ziół ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z prawną ochroną przyrody i środowiska naturalnego.
C-2Zapoznanie studenta z zasadami badań zbiorowisk roślin lecznuczych, charakterystyką morfologiczną roślin leczniczych występujących w środowisku naturalnym, ich zastosowaniem w fitoterapii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady ochrony przyrody i nadzór prawny odnośnie zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, zasady racjonalnego zbioru, terminy i sposoby zbioru.4
T-L-2Siedliska z ważniejszymi gatunkami roślin leczniczych: stanowiska wilgotne i podmokłe - jeziora, brzegi i zalewy rzek, tereny bagienne, torfowiska, tereny niezadrzewione, łąki i murawy zasobne w wilgoć; stanowiska suche - pastwiska, suche ugory, pola uprawne, miedze, przychacia, rośliny ruderalne, lasy, polany, zarośla. Adaptacja roślin dzikorosnących do warunków uprawy.11
15
wykłady
T-W-1Zasady badania zbiorowisk roślinnych. Dokumentacja fitosocjologiczna oraz ocena zasobności wybranych roślin leczniczych na stanowiskach naturalnych.4
T-W-2Charakterystyka morfologiczna i właściwości lecznicze surowców wybranych roślin leczniczych pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych.26
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń3
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (dyskusja, wykład problemowy)
M-3metody praktyczne (tworzenie dokumentacji fitosocjologicznej, identyfikacja surowców, rozpoznawanie roślin)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: sprawozdanie
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D07-zi_W01
Student ma wiedzę na temat zasad zbioru roślin leczniczych ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z prawną ochroną przyrody.
OG_1A_W10R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2, S-4
OG_1A_D07-zi_W02
Student posiada wiedzę na temat biologii dzikorosnących roślin leczniczych i zasad ich stosowania w fitoterapii.
OG_1A_W03R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-2T-W-2, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D07-zi_U01
Student posiada umiejętność badania zbiorowisk roślin leczniczych, ocenia zasobność stanowisk w w poszczególne gatunki, podejmuje decyzję o zbiorze.
OG_1A_U12R1A_U05InzA_U06C-2T-W-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-3
OG_1A_D07-zi_U02
Student posiada umiejętność rozpoznawania i stosowania poszczególnych surowców pochodzących z dzikorosnących roślin leczniczych w fitoterapii.
OG_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2T-W-2M-1, M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D07-zi_K01
Ma świadomość ryzyka i ocenia skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje.
OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D07-zi_W01
Student ma wiedzę na temat zasad zbioru roślin leczniczych ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z prawną ochroną przyrody.
2,0
3,0Student posiadł wymaganą wiedzę na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D07-zi_W02
Student posiada wiedzę na temat biologii dzikorosnących roślin leczniczych i zasad ich stosowania w fitoterapii.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wymaganą wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D07-zi_U01
Student posiada umiejętność badania zbiorowisk roślin leczniczych, ocenia zasobność stanowisk w w poszczególne gatunki, podejmuje decyzję o zbiorze.
2,0
3,0Student posiadł umiejętność na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D07-zi_U02
Student posiada umiejętność rozpoznawania i stosowania poszczególnych surowców pochodzących z dzikorosnących roślin leczniczych w fitoterapii.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wymaganą umiejętność.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D07-zi_K01
Ma świadomość ryzyka i ocenia skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje.
2,0
3,0Student biernie uczestniczył w zajęciach, nie wykazywał własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rumińska A., Leksykon roślin leczniczych., PWRiL, Warszawa, 1990
  2. Rośliny lecznicze., 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady ochrony przyrody i nadzór prawny odnośnie zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, zasady racjonalnego zbioru, terminy i sposoby zbioru.4
T-L-2Siedliska z ważniejszymi gatunkami roślin leczniczych: stanowiska wilgotne i podmokłe - jeziora, brzegi i zalewy rzek, tereny bagienne, torfowiska, tereny niezadrzewione, łąki i murawy zasobne w wilgoć; stanowiska suche - pastwiska, suche ugory, pola uprawne, miedze, przychacia, rośliny ruderalne, lasy, polany, zarośla. Adaptacja roślin dzikorosnących do warunków uprawy.11
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady badania zbiorowisk roślinnych. Dokumentacja fitosocjologiczna oraz ocena zasobności wybranych roślin leczniczych na stanowiskach naturalnych.4
T-W-2Charakterystyka morfologiczna i właściwości lecznicze surowców wybranych roślin leczniczych pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych.26
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D07-zi_W01Student ma wiedzę na temat zasad zbioru roślin leczniczych ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z prawną ochroną przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze znaczeniem roślin zielarskich pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych w fitoterapii, zasadami zbioru ziół ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z prawną ochroną przyrody i środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-1Zasady badania zbiorowisk roślinnych. Dokumentacja fitosocjologiczna oraz ocena zasobności wybranych roślin leczniczych na stanowiskach naturalnych.
T-L-1Zasady ochrony przyrody i nadzór prawny odnośnie zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, zasady racjonalnego zbioru, terminy i sposoby zbioru.
T-L-2Siedliska z ważniejszymi gatunkami roślin leczniczych: stanowiska wilgotne i podmokłe - jeziora, brzegi i zalewy rzek, tereny bagienne, torfowiska, tereny niezadrzewione, łąki i murawy zasobne w wilgoć; stanowiska suche - pastwiska, suche ugory, pola uprawne, miedze, przychacia, rośliny ruderalne, lasy, polany, zarośla. Adaptacja roślin dzikorosnących do warunków uprawy.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (dyskusja, wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł wymaganą wiedzę na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D07-zi_W02Student posiada wiedzę na temat biologii dzikorosnących roślin leczniczych i zasad ich stosowania w fitoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W03student ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki, niezbędną do rozumienia zależności między strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów i populacji oraz obejmującej systematykę roślin, ich pochodzenie i fitogeografię
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami badań zbiorowisk roślin lecznuczych, charakterystyką morfologiczną roślin leczniczych występujących w środowisku naturalnym, ich zastosowaniem w fitoterapii.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka morfologiczna i właściwości lecznicze surowców wybranych roślin leczniczych pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych.
T-L-2Siedliska z ważniejszymi gatunkami roślin leczniczych: stanowiska wilgotne i podmokłe - jeziora, brzegi i zalewy rzek, tereny bagienne, torfowiska, tereny niezadrzewione, łąki i murawy zasobne w wilgoć; stanowiska suche - pastwiska, suche ugory, pola uprawne, miedze, przychacia, rośliny ruderalne, lasy, polany, zarośla. Adaptacja roślin dzikorosnących do warunków uprawy.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (dyskusja, wykład problemowy)
M-3metody praktyczne (tworzenie dokumentacji fitosocjologicznej, identyfikacja surowców, rozpoznawanie roślin)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: sprawozdanie
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wymaganą wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D07-zi_U01Student posiada umiejętność badania zbiorowisk roślin leczniczych, ocenia zasobność stanowisk w w poszczególne gatunki, podejmuje decyzję o zbiorze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U12student potrafi identyfikować cechy różnicujące gatunki i odmiany użytkowe roślin ozdobnych, sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami badań zbiorowisk roślin lecznuczych, charakterystyką morfologiczną roślin leczniczych występujących w środowisku naturalnym, ich zastosowaniem w fitoterapii.
Treści programoweT-W-1Zasady badania zbiorowisk roślinnych. Dokumentacja fitosocjologiczna oraz ocena zasobności wybranych roślin leczniczych na stanowiskach naturalnych.
T-L-2Siedliska z ważniejszymi gatunkami roślin leczniczych: stanowiska wilgotne i podmokłe - jeziora, brzegi i zalewy rzek, tereny bagienne, torfowiska, tereny niezadrzewione, łąki i murawy zasobne w wilgoć; stanowiska suche - pastwiska, suche ugory, pola uprawne, miedze, przychacia, rośliny ruderalne, lasy, polany, zarośla. Adaptacja roślin dzikorosnących do warunków uprawy.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (dyskusja, wykład problemowy)
M-3metody praktyczne (tworzenie dokumentacji fitosocjologicznej, identyfikacja surowców, rozpoznawanie roślin)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł umiejętność na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D07-zi_U02Student posiada umiejętność rozpoznawania i stosowania poszczególnych surowców pochodzących z dzikorosnących roślin leczniczych w fitoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze znaczeniem roślin zielarskich pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych w fitoterapii, zasadami zbioru ziół ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z prawną ochroną przyrody i środowiska naturalnego.
C-2Zapoznanie studenta z zasadami badań zbiorowisk roślin lecznuczych, charakterystyką morfologiczną roślin leczniczych występujących w środowisku naturalnym, ich zastosowaniem w fitoterapii.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka morfologiczna i właściwości lecznicze surowców wybranych roślin leczniczych pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (dyskusja, wykład problemowy)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: sprawozdanie
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wymaganą umiejętność.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D07-zi_K01Ma świadomość ryzyka i ocenia skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze znaczeniem roślin zielarskich pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych w fitoterapii, zasadami zbioru ziół ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z prawną ochroną przyrody i środowiska naturalnego.
C-2Zapoznanie studenta z zasadami badań zbiorowisk roślin lecznuczych, charakterystyką morfologiczną roślin leczniczych występujących w środowisku naturalnym, ich zastosowaniem w fitoterapii.
Treści programoweT-W-1Zasady badania zbiorowisk roślinnych. Dokumentacja fitosocjologiczna oraz ocena zasobności wybranych roślin leczniczych na stanowiskach naturalnych.
T-W-2Charakterystyka morfologiczna i właściwości lecznicze surowców wybranych roślin leczniczych pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych.
T-L-1Zasady ochrony przyrody i nadzór prawny odnośnie zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, zasady racjonalnego zbioru, terminy i sposoby zbioru.
T-L-2Siedliska z ważniejszymi gatunkami roślin leczniczych: stanowiska wilgotne i podmokłe - jeziora, brzegi i zalewy rzek, tereny bagienne, torfowiska, tereny niezadrzewione, łąki i murawy zasobne w wilgoć; stanowiska suche - pastwiska, suche ugory, pola uprawne, miedze, przychacia, rośliny ruderalne, lasy, polany, zarośla. Adaptacja roślin dzikorosnących do warunków uprawy.
Metody nauczaniaM-2metody problemowe (dyskusja, wykład problemowy)
M-3metody praktyczne (tworzenie dokumentacji fitosocjologicznej, identyfikacja surowców, rozpoznawanie roślin)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: sprawozdanie
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczył w zajęciach, nie wykazywał własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0