Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Dobór roślin ozdobnych w hortiterapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dobór roślin ozdobnych w hortiterapii
Specjalność Hortiterapia i dekoracje roślinne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 0,70,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,70,25zaliczenie
wykładyW6 30 1,60,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw botaniki i fizjologii roślin
W-2znajomość najważniejszych roślin ozdobnych z uwzględnieniem podstaw ich produkcji oraz możliwości zastosowania
W-3znajomość podstaw hortiterapii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z roślinami ozdobnymi, które mają znaczenie i są stosowane w hortiterapii, uwzględnienie ich znaczenia sensorycznego oraz funkcjonalnego zastosowania.
C-2wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania roślin ozdobnych w hortiterapii, przy tworzeniu programów terapii dla różnych grup pacjentów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gatunki roślin ozdobnych wpływające na zmysł wzroku. Uwzględnienie takich cech plastycznych roślin jak: wysokość, pokrój, struktura zewnętrzna, struktura wewnętrzna, barwa.3
T-A-2Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł węchu.3
T-A-3Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł dotyku (zróżnicowana faktura liści).3
T-A-4Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł słuchu.3
T-A-5Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł smaku.3
15
laboratoria
T-L-1Gatunki roślin ozdobnych stosowane na kwiat cięty.3
T-L-2Gatunki roślin ozdobnych stosowane do zasuszania.3
T-L-3Gatunki roślin ozdobnych do zastosowania w ogrodach (ogrody skalne, łąki kwietne, ogrody wodne, ogrody naturalistyczne itp.).9
15
wykłady
T-W-1Rola roślin w życiu człowieka, kryteria doboru roślin stosowanych w hortiterapii3
T-W-2Znaczenie barwy w ogrodach terapeutycznych.3
T-W-3Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych formach hortiterapii.3
T-W-4Podział roślin ozdobnych ze względu na ich cechy sensoryczne: oddziaływanie na wzrok, węch, dotyk, słuch i smak.6
T-W-5Podział roślin ozdobnych ze względu na ich funkcjonalne zastosowanie: kwiaty cięte, rośliny na suche bukiety, rośliny balkonowe, rośliny ogrodowe itp.10
T-W-6Zasady rozmnażania, uprawy i pielęgnacji wybranych grup roślin stosowanych w hortiterapii.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury3
A-A-3przygotowanie do zaliczenia3
21
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury3
A-L-3przygotowanie do zaliczenia3
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3konsultacje4
A-W-4przygotowanie do egzaminu8
47

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca – wykład informacyjny, pogadanka
M-2Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, praca zespołowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D06-ht_W01
Student zna rośliny ozdobne stosowane w hortiterapii, uwzględnia ich znaczenie sensoryczne oraz funkcjonalne zastosowanie
OG_1A_W22, OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D06-ht_U01
Student potrafi zastosować rośliny ozdobne w terapii ogrodniczej.
OG_1A_U03, OG_1A_U06, OG_1A_U12, OG_1A_U15R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
OG_1A_D06-ht_U02
Potrafi wykorzystać ich szczególne właściwości sensoryczne przy tworzeniu programów terapii dla różnych grup pacjentów.
OG_1A_U03, OG_1A_U06, OG_1A_U15R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D06-ht_K01
Student jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02
OG_1A_D06-ht_K02
Student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta – pacjent – otoczenie (rośliny).
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D06-ht_W01
Student zna rośliny ozdobne stosowane w hortiterapii, uwzględnia ich znaczenie sensoryczne oraz funkcjonalne zastosowanie
2,0
3,0student zna podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowane w różnych formach hortiterapii, uwzględnia właściwości sensoryczne tych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D06-ht_U01
Student potrafi zastosować rośliny ozdobne w terapii ogrodniczej.
2,0
3,0student potrafi zastosować podstawowe rośliny ozdobne w terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D06-ht_U02
Potrafi wykorzystać ich szczególne właściwości sensoryczne przy tworzeniu programów terapii dla różnych grup pacjentów.
2,0
3,0student poptrafi wykorzystać właściwości sensoryczne podstawowych gatunków roslin przy tworzeniu programów terapii ogrodniczej dla wybranych grup pacjentów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D06-ht_K01
Student jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
2,0
3,0student jest świadomomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D06-ht_K02
Student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta – pacjent – otoczenie (rośliny).
2,0
3,0student ma śwaidomość znaczenia komunikacji z klientem oraz pracy w zespole, jest zdolny do twórczego myślenia, rozumie podstawowe relacje terapeuta - pacjent - otoczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hewson M.L., Horticulture As Therapy, Mitchel L. Hewson, HTM, Ontario, 1994
  2. Hyams E., Rośliny w służbie człowieka, PWN, Warszawa, 1974
  3. Perry L.P., Herbaceous Perennials Production. A guide from propagation and marketing, New York, 1998
  4. Krause J., Kwitnące cebule, Krajowa Rada Polskiego Związku Działkowców, Warszawa, 1992
  5. Krause J., Lisiecka A., Kwiaty jednoroczne, Wydawnictwo Medix Plus, 1998
  6. Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
  7. Ondrej J., Opatrzna M., Rob P., Trawniki i trawy ozdobne, ELIPSA, Warszawa, 1997
  8. Armitage A.M., Laushman J.M., Specialty Cut Flowers: The Production of Annuals, Perennials, Bulbs and Woody Plants for Fresh and Dried Cut Flowers., Timber Press Inc., Portland, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Zieleń Miejska, ABRYS, Poznań, 2011, czasopismo
  2. H. Chmiel, Uprawa Roślin Ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. źródła internetowe

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gatunki roślin ozdobnych wpływające na zmysł wzroku. Uwzględnienie takich cech plastycznych roślin jak: wysokość, pokrój, struktura zewnętrzna, struktura wewnętrzna, barwa.3
T-A-2Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł węchu.3
T-A-3Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł dotyku (zróżnicowana faktura liści).3
T-A-4Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł słuchu.3
T-A-5Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł smaku.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Gatunki roślin ozdobnych stosowane na kwiat cięty.3
T-L-2Gatunki roślin ozdobnych stosowane do zasuszania.3
T-L-3Gatunki roślin ozdobnych do zastosowania w ogrodach (ogrody skalne, łąki kwietne, ogrody wodne, ogrody naturalistyczne itp.).9
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola roślin w życiu człowieka, kryteria doboru roślin stosowanych w hortiterapii3
T-W-2Znaczenie barwy w ogrodach terapeutycznych.3
T-W-3Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych formach hortiterapii.3
T-W-4Podział roślin ozdobnych ze względu na ich cechy sensoryczne: oddziaływanie na wzrok, węch, dotyk, słuch i smak.6
T-W-5Podział roślin ozdobnych ze względu na ich funkcjonalne zastosowanie: kwiaty cięte, rośliny na suche bukiety, rośliny balkonowe, rośliny ogrodowe itp.10
T-W-6Zasady rozmnażania, uprawy i pielęgnacji wybranych grup roślin stosowanych w hortiterapii.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury3
A-A-3przygotowanie do zaliczenia3
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury3
A-L-3przygotowanie do zaliczenia3
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3konsultacje4
A-W-4przygotowanie do egzaminu8
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D06-ht_W01Student zna rośliny ozdobne stosowane w hortiterapii, uwzględnia ich znaczenie sensoryczne oraz funkcjonalne zastosowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z roślinami ozdobnymi, które mają znaczenie i są stosowane w hortiterapii, uwzględnienie ich znaczenia sensorycznego oraz funkcjonalnego zastosowania.
Treści programoweT-W-1Rola roślin w życiu człowieka, kryteria doboru roślin stosowanych w hortiterapii
T-W-2Znaczenie barwy w ogrodach terapeutycznych.
T-W-3Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych formach hortiterapii.
T-W-4Podział roślin ozdobnych ze względu na ich cechy sensoryczne: oddziaływanie na wzrok, węch, dotyk, słuch i smak.
T-W-5Podział roślin ozdobnych ze względu na ich funkcjonalne zastosowanie: kwiaty cięte, rośliny na suche bukiety, rośliny balkonowe, rośliny ogrodowe itp.
T-W-6Zasady rozmnażania, uprawy i pielęgnacji wybranych grup roślin stosowanych w hortiterapii.
T-L-1Gatunki roślin ozdobnych stosowane na kwiat cięty.
T-L-2Gatunki roślin ozdobnych stosowane do zasuszania.
T-L-3Gatunki roślin ozdobnych do zastosowania w ogrodach (ogrody skalne, łąki kwietne, ogrody wodne, ogrody naturalistyczne itp.).
T-A-1Gatunki roślin ozdobnych wpływające na zmysł wzroku. Uwzględnienie takich cech plastycznych roślin jak: wysokość, pokrój, struktura zewnętrzna, struktura wewnętrzna, barwa.
T-A-2Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł węchu.
T-A-3Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł dotyku (zróżnicowana faktura liści).
T-A-4Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł słuchu.
T-A-5Gatunki roślin ozdobnych oddziałujące na zmysł smaku.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca – wykład informacyjny, pogadanka
M-2Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, praca zespołowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowane w różnych formach hortiterapii, uwzględnia właściwości sensoryczne tych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D06-ht_U01Student potrafi zastosować rośliny ozdobne w terapii ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U12student potrafi identyfikować cechy różnicujące gatunki i odmiany użytkowe roślin ozdobnych, sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
OG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z roślinami ozdobnymi, które mają znaczenie i są stosowane w hortiterapii, uwzględnienie ich znaczenia sensorycznego oraz funkcjonalnego zastosowania.
C-2wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania roślin ozdobnych w hortiterapii, przy tworzeniu programów terapii dla różnych grup pacjentów
Metody nauczaniaM-1Metody podająca – wykład informacyjny, pogadanka
M-2Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, praca zespołowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zastosować podstawowe rośliny ozdobne w terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D06-ht_U02Potrafi wykorzystać ich szczególne właściwości sensoryczne przy tworzeniu programów terapii dla różnych grup pacjentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poptrafi wykorzystać właściwości sensoryczne podstawowych gatunków roslin przy tworzeniu programów terapii ogrodniczej dla wybranych grup pacjentów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D06-ht_K01Student jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D06-ht_K02Student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta – pacjent – otoczenie (rośliny).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma śwaidomość znaczenia komunikacji z klientem oraz pracy w zespole, jest zdolny do twórczego myślenia, rozumie podstawowe relacje terapeuta - pacjent - otoczenie
3,5
4,0
4,5
5,0