Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 12 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
C-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem. Rola mikroorganizmów w środowisku i niektórych gałęziach przemysłu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii2
T-L-2Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.2
T-L-3Mikroorganizmy a żyzność gleby2
6
wykłady
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.1
T-W-2Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.1
T-W-3Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.2
T-W-4Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.2
T-W-5Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne.2
T-W-6Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach2
T-W-7Mikroorganizmy a żyzność gleby.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie do zaliczeń5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-4konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B12_W01
Student ma wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
OG_1A_W11R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B12_U01
Student zna zasady pracy w laboratorium mikrobiologicznym, umie wykonywać proste zadania izolacji i przeszczepiania mikroorganizmów.
OG_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B12_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B12_W01
Student ma wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
2,0
3,0Student ma w niewielkim zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B12_U01
Student zna zasady pracy w laboratorium mikrobiologicznym, umie wykonywać proste zadania izolacji i przeszczepiania mikroorganizmów.
2,0
3,0student potrafi w niewielkim stopniu samodzielnie wykonywać czynności laboratoryjne, analizować wyniki doświadczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B12_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
2,0
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza, PWRiL, Warszawa, 1986
  2. A. Nowak, Mikrobiologia, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2000
  3. A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków:biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010
  4. A. Szember, Zarys mikrobiologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Fassiatova O., Grzyby mikroskopowe w mikrobiologii technicznej, WNT, Warszawa, 1983
  2. Paul E.A., Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000
  3. Richards B.N., Wstęp do ekologii gleby, PWN, Warszawa, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii2
T-L-2Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.2
T-L-3Mikroorganizmy a żyzność gleby2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.1
T-W-2Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.1
T-W-3Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.2
T-W-4Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.2
T-W-5Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne.2
T-W-6Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach2
T-W-7Mikroorganizmy a żyzność gleby.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie do zaliczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-4konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B12_W01Student ma wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W11student ma wiedzę z zakresu mikrobiologii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w środowisku pod wpływem mikroorganizmów, w tym wykorzystywania procesów mikrobiologicznych w praktyce ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
C-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem. Rola mikroorganizmów w środowisku i niektórych gałęziach przemysłu.
Treści programoweT-W-3Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-4Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-6Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-W-5Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne.
T-W-2Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-7Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-L-2Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-3Mikroorganizmy a żyzność gleby
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma w niewielkim zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B12_U01Student zna zasady pracy w laboratorium mikrobiologicznym, umie wykonywać proste zadania izolacji i przeszczepiania mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
C-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem. Rola mikroorganizmów w środowisku i niektórych gałęziach przemysłu.
Treści programoweT-W-3Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-4Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-6Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-W-5Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne.
T-W-2Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-7Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-L-2Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-3Mikroorganizmy a żyzność gleby
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w niewielkim stopniu samodzielnie wykonywać czynności laboratoryjne, analizować wyniki doświadczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B12_K01Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
C-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem. Rola mikroorganizmów w środowisku i niektórych gałęziach przemysłu.
Treści programoweT-W-3Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-4Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-6Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-W-5Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne.
T-W-2Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-7Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-L-2Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-3Mikroorganizmy a żyzność gleby
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0