Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe i pojazdy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe i pojazdy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>, Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 2,00,46egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 12 1,00,27zaliczenie
laboratoriaL5 12 2,00,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
C-2poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
C-3nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i zasada działania silnika ZI i ZS1
T-A-2Układ zasilania silnika ZI i ZS1
T-A-3Układy rozrządu silników1
T-A-4Komory spalania1
T-A-5Układy smarowania1
T-A-6Układy chłodzenia1
T-A-7Ogólna budowa podwozia pojazdu1
T-A-8Układ kierowniczy1
T-A-9Układ hamulcowy1
T-A-10Sprzęgła i skrzynie przekładniowe1
T-A-11Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne1
T-A-12Podnośnik hydrauliczny1
12
laboratoria
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika4
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika4
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu3
12
wykłady
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego1
T-W-2Wskaźniki pracy silnika1
T-W-3Charakterystyki silników1
T-W-4Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS1
T-W-5Doładowanie silników1
T-W-6Kinematyka i dynamika koła jezdnego1
T-W-7Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym1
T-W-8Bilans mocy pojazdu kołowego1
T-W-9Charakterystyka uciągu1
T-W-10Ustalenie mocy silnika1
T-W-11Mechaniczny układ przeniesienia napędu1
T-W-12Dobór przełożeń w układzie napędowym1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych18
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń48
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2samodzielne przygptowanie do wykładów48
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C23_W01
ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania
OZE_1A_W21R1A_W03, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-8, T-W-12, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C23_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
OZE_1A_U12R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-5, T-A-11, T-A-1, T-A-4, T-A-12, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-10, T-A-8, T-A-9, T-L-1, T-L-4M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C23_K01
rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-8, T-W-12, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-A-11, T-A-12, T-A-7, T-A-10, T-A-8, T-A-9, T-L-1, T-L-4M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C23_W01
ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania
2,0
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania silników i pojazdów, orientuje się w zasadach racjonalnego ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C23_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
2,0
3,0potrafi eksploatować pojazdy w stopniu podstawowym, uwzględnia zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C23_K01
rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
2,0
3,0rozumie potrzebę dalszego kształcenia i pogłębiania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dajniak H., Ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie, WKiŁ, Warszawa, 1985
  2. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i zasada działania silnika ZI i ZS1
T-A-2Układ zasilania silnika ZI i ZS1
T-A-3Układy rozrządu silników1
T-A-4Komory spalania1
T-A-5Układy smarowania1
T-A-6Układy chłodzenia1
T-A-7Ogólna budowa podwozia pojazdu1
T-A-8Układ kierowniczy1
T-A-9Układ hamulcowy1
T-A-10Sprzęgła i skrzynie przekładniowe1
T-A-11Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne1
T-A-12Podnośnik hydrauliczny1
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika4
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika4
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego1
T-W-2Wskaźniki pracy silnika1
T-W-3Charakterystyki silników1
T-W-4Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS1
T-W-5Doładowanie silników1
T-W-6Kinematyka i dynamika koła jezdnego1
T-W-7Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym1
T-W-8Bilans mocy pojazdu kołowego1
T-W-9Charakterystyka uciągu1
T-W-10Ustalenie mocy silnika1
T-W-11Mechaniczny układ przeniesienia napędu1
T-W-12Dobór przełożeń w układzie napędowym1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń48
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2samodzielne przygptowanie do wykładów48
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C23_W01ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów, między innymi niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania silników spalinowych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych, w tym zasilanych biopaliwami, 3) racjonalnego stosowania pojazdów;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-W-8Bilans mocy pojazdu kołowego
T-W-12Dobór przełożeń w układzie napędowym
T-W-6Kinematyka i dynamika koła jezdnego
T-W-10Ustalenie mocy silnika
T-W-9Charakterystyka uciągu
T-W-11Mechaniczny układ przeniesienia napędu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania silników i pojazdów, orientuje się w zasadach racjonalnego ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C23_U01potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U12zna i rozumie budowę oraz zasadę działania silników spalinowych, orientuje się w zakresie problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych, w tym zasilanych biopaliwami, potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-A-5Układy smarowania
T-A-11Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne
T-A-1Budowa i zasada działania silnika ZI i ZS
T-A-4Komory spalania
T-A-12Podnośnik hydrauliczny
T-A-6Układy chłodzenia
T-A-3Układy rozrządu silników
T-A-2Układ zasilania silnika ZI i ZS
T-A-7Ogólna budowa podwozia pojazdu
T-A-10Sprzęgła i skrzynie przekładniowe
T-A-8Układ kierowniczy
T-A-9Układ hamulcowy
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi eksploatować pojazdy w stopniu podstawowym, uwzględnia zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C23_K01rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-W-8Bilans mocy pojazdu kołowego
T-W-12Dobór przełożeń w układzie napędowym
T-W-7Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym
T-W-6Kinematyka i dynamika koła jezdnego
T-W-10Ustalenie mocy silnika
T-W-9Charakterystyka uciągu
T-W-11Mechaniczny układ przeniesienia napędu
T-A-11Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne
T-A-12Podnośnik hydrauliczny
T-A-7Ogólna budowa podwozia pojazdu
T-A-10Sprzęgła i skrzynie przekładniowe
T-A-8Układ kierowniczy
T-A-9Układ hamulcowy
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie potrzebę dalszego kształcenia i pogłębiania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0