Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Biologia roślin energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia roślin energetycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 12 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z biologią oraz budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną energetycznych roślin nasiennych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych - budowa i funkcje. Bilans wodny oraz wskaźniki transpiracji.2
T-L-2Materiały zapasowe w komórkach roślin energetycznych, lokalizacja i wykrywanie.2
T-L-3Budowa i funkcje wybranych tkanek roślinnych. Fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin.4
T-L-4Podstawy anatomii wybranych organów roślin energetycznych o znaczeniu użytkowym.2
T-L-5Budowa morfologiczna organów wegetatywnych roślin energetycznych jedno- i dwuliściennych.2
T-L-6Rozpoznawanie gatunków roślin enrgetycznych rodzimych i obcego pochodzenia, przegląd systematyczny, analiza cech.3
15
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej (ściana komórkowa i jej modyfikacje, plastydy, wakuola, materiały zapasowe). Znaczenie wody oraz procesu transpiracji w produktywności roślin.2
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych oraz ich znaczenie użytkowe. Wzrost roślin. Anatomiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych i ich znaczenie użytkowe. Znaczenie różnych typów fotosyntezy w produkcji biomasy roślin.2
T-W-3Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin (korzeń, łodyga, liście). Podział roślin ze względu na trwałość pędu i długość cyklu życiowego. Rozmnażanie wegetatywne roślin.2
T-W-4Rozmnażanie generatywne – budowa kwiatu, zapylenie i zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion, rozprzestrzenianie się owoców i nasion.2
T-W-5Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze.4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie do sprawdzianów pisemnych13
A-L-5zaliczenie formy zajęć2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów24
A-W-3konsultacje8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia14
A-W-5zaliczenie formy zajęć2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: sprawdzian praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B04_W01
opisuje biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych
OZE_1A_W09R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B04_U01
potrafi rozpoznać taksony roślin energetycznych i oceniać ich wartości energetyczne
OZE_1A_U15R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2, T-L-6, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B04_K01
ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy oraz poszukiwania nowych źródeł enegii
OZE_1A_K01R1A_K04, R1A_K05InzA_K01C-1T-L-6, T-W-5M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B04_W01
opisuje biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych
2,0
3,0student zna w stopniu podstawowym biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych. Definiuje procesy transpiracji i fotosyntezy oraz opisuje ich wpływ na produktywność roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B04_U01
potrafi rozpoznać taksony roślin energetycznych i oceniać ich wartości energetyczne
2,0
3,0student potrafi rozpoznać oraz prawidłowo nazwać po polsku i po łacinie 5 podstawowych gatunków roślin energetycznych uprawianych w kraju a także wskazać i nazwać organy tych roślin o znaczeniu energetycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B04_K01
ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy oraz poszukiwania nowych źródeł enegii
2,0
3,0student ma świadomość korzyści dla społeczeństwa i środowiska jakie wynikają z wykorzystywania roślin jako odnawialnych źródeł energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
  2. Kościk B. (red.), Rośliny energetyczne, WAR, Lublin, 2003
  3. Kozłowska M., Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych., PWRiL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Szczukowski S., Tworkowski J., Stolarski M., Kwiatkowski J., Krzyżaniak M., Lajszner W., Graben Ł., Wieloletnie rośliny energetyczne, MULTICO, Warszawa, 2012
  2. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, PWN, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych - budowa i funkcje. Bilans wodny oraz wskaźniki transpiracji.2
T-L-2Materiały zapasowe w komórkach roślin energetycznych, lokalizacja i wykrywanie.2
T-L-3Budowa i funkcje wybranych tkanek roślinnych. Fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin.4
T-L-4Podstawy anatomii wybranych organów roślin energetycznych o znaczeniu użytkowym.2
T-L-5Budowa morfologiczna organów wegetatywnych roślin energetycznych jedno- i dwuliściennych.2
T-L-6Rozpoznawanie gatunków roślin enrgetycznych rodzimych i obcego pochodzenia, przegląd systematyczny, analiza cech.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej (ściana komórkowa i jej modyfikacje, plastydy, wakuola, materiały zapasowe). Znaczenie wody oraz procesu transpiracji w produktywności roślin.2
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych oraz ich znaczenie użytkowe. Wzrost roślin. Anatomiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych i ich znaczenie użytkowe. Znaczenie różnych typów fotosyntezy w produkcji biomasy roślin.2
T-W-3Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin (korzeń, łodyga, liście). Podział roślin ze względu na trwałość pędu i długość cyklu życiowego. Rozmnażanie wegetatywne roślin.2
T-W-4Rozmnażanie generatywne – budowa kwiatu, zapylenie i zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion, rozprzestrzenianie się owoców i nasion.2
T-W-5Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze.4
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie do sprawdzianów pisemnych13
A-L-5zaliczenie formy zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów24
A-W-3konsultacje8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia14
A-W-5zaliczenie formy zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B04_W01opisuje biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W09ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki roślin uprawianych na cele energetyczne, obejmującą głównie ich budowę i rozmnażanie, oraz wiedzę dotyczącą produkcji roślinnej w zakresie wytwarzania biomasy wykorzystywanej w obszarze odnawialnych źródeł energii, obejmującą charakterystykę tradycyjnych roślin uprawnych wykorzystywanych na cele energetyczne oraz roślin uprawianych wyłącznie w tym celu, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin w produkcji biomasy, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk, nowe trendy w uprawie roślin energetycznych, przydatną do rozumienia specyfiki i uwarunkowań produkcji rolniczej na cele energetyczne, a także prowadzenia działalności w tym zakresie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologią oraz budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną energetycznych roślin nasiennych.
Treści programoweT-L-2Materiały zapasowe w komórkach roślin energetycznych, lokalizacja i wykrywanie.
T-L-3Budowa i funkcje wybranych tkanek roślinnych. Fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin.
T-L-5Budowa morfologiczna organów wegetatywnych roślin energetycznych jedno- i dwuliściennych.
T-L-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych - budowa i funkcje. Bilans wodny oraz wskaźniki transpiracji.
T-L-4Podstawy anatomii wybranych organów roślin energetycznych o znaczeniu użytkowym.
T-W-5Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze.
T-W-4Rozmnażanie generatywne – budowa kwiatu, zapylenie i zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion, rozprzestrzenianie się owoców i nasion.
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych oraz ich znaczenie użytkowe. Wzrost roślin. Anatomiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych i ich znaczenie użytkowe. Znaczenie różnych typów fotosyntezy w produkcji biomasy roślin.
T-W-3Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin (korzeń, łodyga, liście). Podział roślin ze względu na trwałość pędu i długość cyklu życiowego. Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-W-1Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej (ściana komórkowa i jej modyfikacje, plastydy, wakuola, materiały zapasowe). Znaczenie wody oraz procesu transpiracji w produktywności roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna w stopniu podstawowym biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych. Definiuje procesy transpiracji i fotosyntezy oraz opisuje ich wpływ na produktywność roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B04_U01potrafi rozpoznać taksony roślin energetycznych i oceniać ich wartości energetyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologią oraz budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną energetycznych roślin nasiennych.
Treści programoweT-L-2Materiały zapasowe w komórkach roślin energetycznych, lokalizacja i wykrywanie.
T-L-6Rozpoznawanie gatunków roślin enrgetycznych rodzimych i obcego pochodzenia, przegląd systematyczny, analiza cech.
T-W-5Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi rozpoznać oraz prawidłowo nazwać po polsku i po łacinie 5 podstawowych gatunków roślin energetycznych uprawianych w kraju a także wskazać i nazwać organy tych roślin o znaczeniu energetycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B04_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy oraz poszukiwania nowych źródeł enegii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologią oraz budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną energetycznych roślin nasiennych.
Treści programoweT-L-6Rozpoznawanie gatunków roślin enrgetycznych rodzimych i obcego pochodzenia, przegląd systematyczny, analiza cech.
T-W-5Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość korzyści dla społeczeństwa i środowiska jakie wynikają z wykorzystywania roślin jako odnawialnych źródeł energii
3,5
4,0
4,5
5,0