Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_2A_O07-1_K01 | Student ma świadomość przemian jakie zachodzą w osadach dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_2A_K01 | Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. |
---|
OS_2A_K04 | W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób |
---|
R2A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
R2A_K05 | ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
R2A_K06 | posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
R2A_K07 | ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
Cel przedmiotu | C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu roli osadów dennych w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych oraz możliwości zagospodarowania przyrodniczego urobku. |
---|
Treści programowe | T-W-3 | Podstawowe składniki i zanieczyszczenia osadów dennych. Przemieszczanie nutrientów na granicy faz osad-woda. Rola osadów w procesach samooczyszczenia się wód. |
---|
T-W-2 | Podstawowe procesy fizykochemiczne przebiegające z udziałem osadów dennych - koagulacja i flokulacja, sedymentacja, rozpuszczanie, sorpcja. |
T-W-4 | Metody pobierania próbek osadów dennych do badań. Wskaźniki jakości i zmian zachodzacych w osadach dennych. Gospodarcze i przyrodnicze wykorzystanie osadów dennych w świetle obowiązujących przepisów |
T-W-1 | Ogólna charakterystyka, pochodzenie, wiek i podział osadów dennych. Czynniki regionalne i lokalne kształtujące skład chemiczny osadów jeziornych. |
T-A-2 | Zapoznanie z wybranymi metodami analizy chemicznej stosowanymi w analizie osadów; analiza specjacyjna osadów dennych i obliczenia stechiometryczne zawartości składników. |
T-A-1 | Datowanie radiowęglowe wieku osadów dennych |
T-A-3 | Ocena wpływu wybranych czynników (rodzaju i wielkość koagulantu, pH) na szybkość koagulacji. Rola osadu jako adsorbenta w procesach adsorpcji i desorpcji. Obliczanie parametrów izotermy adsorpcji. |
Metody nauczania | M-1 | metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
---|
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student ma niewilką świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę nie potrafi w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |