Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Genetycznie modyfikowane organizmy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetycznie modyfikowane organizmy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami modyfikacji genetycznych
C-2Uświadomienie korzyści i zagrożeń płynących z uwalniania GMO do środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i charakterystyka metod stosowanych do modyfikacji genetycznych roślin2
T-A-2Zasady identyfikowania elementów konstruktów genowych (GMO) w roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych2
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata2
T-A-4Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych4
10
wykłady
T-W-1Metody tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie.3
T-W-2Cele modyfikacji genetycznych różnych organizmów.2
T-W-3Historia produkcji i wprowadzania do obrotu produktów GMO i z dodatkiem GMO2
T-W-4Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i certyfikacje żywności GM2
T-W-5Metody wykorzystywane do identyfikacji GMO2
T-W-6Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów2
T-W-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i wybranych krajach świata2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnych20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury związanej z przedmiotem12
A-W-3sprawdzian pisemny3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-3_W01
Student zna sposoby tworzenia GMO, korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych organizmów, zna podstawy prawodawstwa dotyczącego GMO
OS_1A_W06, OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-3_U01
Student umie formułować sądy na temat celowości tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO, potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych organizmów
OS_1A_U01, OS_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-3_K01
Student ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat
OS_1A_K01, OS_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-2T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-3_W01
Student zna sposoby tworzenia GMO, korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych organizmów, zna podstawy prawodawstwa dotyczącego GMO
2,0
3,0znajomość metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie, podstawowa wiedza na temat korzyści i zagrożeń wynikających z wprowadzania i użytkowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-3_U01
Student umie formułować sądy na temat celowości tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO, potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych organizmów
2,0
3,0umiejętność formułowania sądu na temat celowości tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-3_K01
Student ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat
2,0
3,0wyrażanie własnej opinii na temat skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red), Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Wrześniewska-Wal Iwona, Żywność genetycznie zmodyfikowana. Aspekty prawne., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczeństwo biotechnologii., Agencja Edytor, Poznań, 2003
  3. Kwapich E., Twardowski T., Biotechnologia a prawo; zbiór przepisów., Agencja Edytor, Poznań, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i charakterystyka metod stosowanych do modyfikacji genetycznych roślin2
T-A-2Zasady identyfikowania elementów konstruktów genowych (GMO) w roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych2
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata2
T-A-4Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie.3
T-W-2Cele modyfikacji genetycznych różnych organizmów.2
T-W-3Historia produkcji i wprowadzania do obrotu produktów GMO i z dodatkiem GMO2
T-W-4Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i certyfikacje żywności GM2
T-W-5Metody wykorzystywane do identyfikacji GMO2
T-W-6Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów2
T-W-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i wybranych krajach świata2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnych20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury związanej z przedmiotem12
A-W-3sprawdzian pisemny3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O10-3_W01Student zna sposoby tworzenia GMO, korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych organizmów, zna podstawy prawodawstwa dotyczącego GMO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami modyfikacji genetycznych
C-2Uświadomienie korzyści i zagrożeń płynących z uwalniania GMO do środowiska
Treści programoweT-W-1Metody tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie.
T-W-2Cele modyfikacji genetycznych różnych organizmów.
T-W-3Historia produkcji i wprowadzania do obrotu produktów GMO i z dodatkiem GMO
T-W-4Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i certyfikacje żywności GM
T-W-5Metody wykorzystywane do identyfikacji GMO
T-W-6Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów
T-W-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i wybranych krajach świata
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0znajomość metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie, podstawowa wiedza na temat korzyści i zagrożeń wynikających z wprowadzania i użytkowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O10-3_U01Student umie formułować sądy na temat celowości tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO, potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami modyfikacji genetycznych
C-2Uświadomienie korzyści i zagrożeń płynących z uwalniania GMO do środowiska
Treści programoweT-A-1Istota i charakterystyka metod stosowanych do modyfikacji genetycznych roślin
T-A-2Zasady identyfikowania elementów konstruktów genowych (GMO) w roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata
T-A-4Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych
T-W-1Metody tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie.
T-W-2Cele modyfikacji genetycznych różnych organizmów.
T-W-3Historia produkcji i wprowadzania do obrotu produktów GMO i z dodatkiem GMO
T-W-4Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i certyfikacje żywności GM
T-W-5Metody wykorzystywane do identyfikacji GMO
T-W-6Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów
T-W-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i wybranych krajach świata
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umiejętność formułowania sądu na temat celowości tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O10-3_K01Student ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie korzyści i zagrożeń płynących z uwalniania GMO do środowiska
Treści programoweT-A-4Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wyrażanie własnej opinii na temat skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0