Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metaboliczne strategie przetrwania roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaboliczne strategie przetrwania roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Biochemii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie kursu z zakresu biochemii ogólnej i fizjologii roślin w celu łatwiejszego zrozumienia regulacji metabolizmu i generowania metabolicznej odpowiedzi roślin na niekorzystne bodźce płynące ze środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-4Student umie opisać prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych2
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych4
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin4
10
wykłady
T-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska, działanie różnych czynników środowiskowych na roślinę.2
T-W-2Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych1
T-W-3Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie abiotycznym: wodnym, termicznym solnym, oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska.4
T-W-4Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Związki fenolowe i inne mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. Zjawisko allelopatii - forma przetrwania roślin.4
T-W-5Znaczenie fitoaleksyn i fitotoksyn w strategii przetrwania roślin1
T-W-6Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).2
T-W-7Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.2
T-W-8Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.2
T-W-9Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia podsumowującego ćwiczenia audytoryjne7
A-A-4Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczającego wykłady15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
M-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacje multimedialne z zakresu treści programowych przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-2_W01
Student potrafi wyjaśnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
OS_1A_W06, OS_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-5, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-2_U01
Student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1, C-2, C-3, C-5, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-2_K01
Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
OS_1A_K01, OS_1A_K05R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2, C-3, C-5, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-1M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-2_W01
Student potrafi wyjaśnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
2,0
3,0Student potrafi ogólnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu występujące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-2_U01
Student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
2,0S
3,0Student w nieznacznym stopniu umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-2_K01
Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bartosz G., Druga twarz tlenu, PWN, Warszawa, 2006
  2. Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
  3. Wojtaszek P., Woźny A., Ratajczak L., Biologia komórki roślinnej t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kopcewicz L., Lewak S. (red.), Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2006
  2. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych2
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych4
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska, działanie różnych czynników środowiskowych na roślinę.2
T-W-2Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych1
T-W-3Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie abiotycznym: wodnym, termicznym solnym, oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska.4
T-W-4Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Związki fenolowe i inne mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. Zjawisko allelopatii - forma przetrwania roślin.4
T-W-5Znaczenie fitoaleksyn i fitotoksyn w strategii przetrwania roślin1
T-W-6Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).2
T-W-7Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.2
T-W-8Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.2
T-W-9Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia podsumowującego ćwiczenia audytoryjne7
A-A-4Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczającego wykłady15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O08-2_W01Student potrafi wyjaśnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi
C-4Student umie opisać prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
Treści programoweT-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska, działanie różnych czynników środowiskowych na roślinę.
T-W-3Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie abiotycznym: wodnym, termicznym solnym, oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska.
T-W-6Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).
T-W-2Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych
T-W-7Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.
T-W-8Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.
T-W-9Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacje multimedialne z zakresu treści programowych przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ogólnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu występujące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O08-2_U01Student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi
C-4Student umie opisać prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
Treści programoweT-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska, działanie różnych czynników środowiskowych na roślinę.
T-W-3Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie abiotycznym: wodnym, termicznym solnym, oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska.
T-W-6Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).
T-W-2Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych
T-W-7Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.
T-W-8Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.
T-W-9Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacje multimedialne z zakresu treści programowych przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0S
3,0Student w nieznacznym stopniu umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O08-2_K01Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi
C-4Student umie opisać prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
Treści programoweT-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
3,5
4,0
4,5
5,0