Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Entomologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Entomologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość obsługi sprzętu do mikro- i makroskopii |
W-2 | znajomość popsolitych gatunków rośiin zielnych oraz drzew i krzewów |
W-3 | podstawowa wiedza z zakresu entomologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | ukształowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach |
C-2 | zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach |
C-3 | kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nicienie (Nematoda) - wskaźniki procesów ekologicznych | 2 |
T-A-2 | Szkodliwe i pożyteczne pajęczaki (Arachnida) | 2 |
T-A-3 | Owady (Insecta) - morfologia, biologia i ekologia | 2 |
T-A-4 | Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym | 2 |
T-A-5 | Entomofauna pożyteczna - znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka fitofagów na podstawie różnych stadiów rozwojowych oraz na podstawie uszkodzeń roślin. | 4 |
T-L-2 | Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych | 2 |
T-W-2 | Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska | 2 |
T-W-3 | Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników | 2 |
T-W-4 | Metody ochrony roślin przed fitofagami. Integrowana metoda zwalczania organizmów szkodliwych. Niechemiczne metody ograniczania szkodników roślin. | 2 |
T-W-5 | Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych. | 2 |
T-W-6 | Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów. | 2 |
T-W-7 | Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. Geograficzne zasięgi ich występowania oraz przyczyny wymierania gatunków. | 2 |
T-W-8 | Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy. | 2 |
T-W-9 | Entomologia leśna - szkodniki piertwotne i wtórne drzew. | 2 |
T-W-10 | Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych, pod osłonami i w lasach. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | udział w konsultacyach związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych | 4 |
A-A-3 | przygotowanie do sprawdzianów cząstkowych z ćwiczeń | 6 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
A-A-5 | studiowanie przedmiotowej literatury | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | udział w konsultacyach związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
A-L-4 | studiowanie przedmiotowej literatury | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wykładu | 5 |
A-W-3 | udział w zaliczeniu wykładów | 2 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | studiowanie przedmiotowej literatury | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz połączony z przeżyciem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: aprobata |
S-4 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C04_W01 rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach | OS_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-4, M-5, M-6 | S-1, S-4, S-2 |
OS_1A_C04_W02 wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania | OS_1A_W07, OS_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C04_U01 identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach | OS_1A_U01, OS_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08 | InzA_U02 | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
OS_1A_C04_U02 dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony | OS_1A_U01, OS_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08 | InzA_U02 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C04_K01 jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4 | M-3, M-4, M-6 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C04_W01 rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe różnice morfologczne i potrafi wymienić najważniejsze grupy stanownogów oraz ocenić ich rolę w środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C04_W02 wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C04_U01 identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach | 2,0 | |
3,0 | potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zidentyfikować pojedyncze fitofagi i ocenić ich wymierną rolę w środowisku i w gospodarce człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C04_U02 dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami, zna podstawowe metody ochrony roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C04_K01 jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia. Entomologia szczegółowa 2, PWRiL, Poznań, 2010
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia stosowana, Poznań, 2002
- Jaworska Magdalena, Ochrona środowiska i ochrona roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków, 2012
Literatura dodatkowa
- Boczek J., Brzeski M., Kropczyńska-Linkiewicz D., Wybrane działy zoologii. Podręcznik dla studiujących ochronę roślin i środowiska., PWN, Warszawa, 2000
- Banaszak J., Przegląd systematyczny owadów, WSP, Bydgoszcz, 1994
- Wiech K., Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Medix Plus, Poznań, 1997