Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona przyrody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień na poziomie podstawowym z zakresu biologii i fizjografii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady, tryb i kryteria powoływania obszarów chronionych o różnej randze i sprawowania w nich ochrony | 5 |
T-A-2 | Analiza możliwości ochrony obszarów cennych przyrodniczo, wybór najskuteczniejszej metody ochrony | 2 |
T-A-3 | Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Posce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia ochrony przyrody. Podstawowe akty prawne. Cele, zasady i formy ochrony przyrody w Polsce. Metody ochrony przyrody | 2 |
T-W-2 | Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, stanowiska dokumentacyjne. Obszary chronione w województwie zachodniopomorskim. | 3 |
T-W-3 | Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - obszary Natura 2000 | 3 |
T-W-4 | Formy indywidualnej ochrony przyrody - użytki ekologiczne, pomniki przyrody, ochrona gatunkowa. | 3 |
T-W-5 | Ochrona czynna gatunków i siedlisk. Monitoring przyrodniczy. | 2 |
T-W-6 | Międzynarodowe konwencje i porozumienia z zakresu ochony przyrody, króych sygnatariuszem jest polska | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat z zakresu ochrony przyrody | 6 |
A-A-3 | Dokończenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych | 6 |
A-A-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie literatury przedmiotu | 3 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 3 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 4 |
A-W-5 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 4 |
A-W-6 | pisemne zaliczenie | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń audytoryjnych, przygotowywanych w zespołach. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena referatu na wybrany temat, przygotowywanego w zespołach i prezentowanego na ćwiczeniach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C03_W01 Potrafi omówić procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego oraz wskazać przykładowe działania mające na celu zmniejszenie ich negatywnego wpływu na przyrodę. | OS_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
OS_1A_C03_W02 Potrafi wymienić i scharakteryzować formy ochrony przyrody w Polsce, wskazać cele i sposoby powierzchniowej i indywidualnej ochrony przyrody, omówić sposoby ochrony różnoodności biologicznej w Polsce na tle Europy i świata. | OS_1A_W08 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C03_U01 Potrafi korzystać z dokumentacji podstawowych, tworzonych na potrzeby inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczych w obszarach objętych ochroną prawną. Potrafi dokonać oceny stanu obiektów przyrodniczych na podstawie dostarczonych danych. | OS_1A_U08 | R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U06 | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2 | S-2 |
OS_1A_C03_U02 Potrafi omówić wybrane zagadnienie z zakresu ochrony obiektów przyrodniczo cennych, ochrony gatunków lub ochrony siedlisk, z wykorzystaniem różnorodnych źródeł. | OS_1A_U08 | R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U06 | C-1, C-2 | T-A-3 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C03_K01 Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w dokumentacjach podstawowych sporządzanych dla obszarów chronionych oraz w aktach prawnych, regulujących ochronę przyrody w Polsce. | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C03_W01 Potrafi omówić procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego oraz wskazać przykładowe działania mające na celu zmniejszenie ich negatywnego wpływu na przyrodę. | 2,0 | |
3,0 | Omawia w sposób niepełny i z błędami podstawowe procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C03_W02 Potrafi wymienić i scharakteryzować formy ochrony przyrody w Polsce, wskazać cele i sposoby powierzchniowej i indywidualnej ochrony przyrody, omówić sposoby ochrony różnoodności biologicznej w Polsce na tle Europy i świata. | 2,0 | |
3,0 | Wymienia w sposób niepełny formy prawnej ochrony przyrody w Polsce oraz główne cele ochrony przyrody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C03_U01 Potrafi korzystać z dokumentacji podstawowych, tworzonych na potrzeby inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczych w obszarach objętych ochroną prawną. Potrafi dokonać oceny stanu obiektów przyrodniczych na podstawie dostarczonych danych. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawi w formie trzech sprawozdań pisemnych analizę zagadnień opracowywanych na ćwiczeniach audytoryjnych, słabo, z dużymi brakami i błędami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C03_U02 Potrafi omówić wybrane zagadnienie z zakresu ochrony obiektów przyrodniczo cennych, ochrony gatunków lub ochrony siedlisk, z wykorzystaniem różnorodnych źródeł. | 2,0 | |
3,0 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C03_K01 Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w dokumentacjach podstawowych sporządzanych dla obszarów chronionych oraz w aktach prawnych, regulujących ochronę przyrody w Polsce. | 2,0 | |
3,0 | W trzech sprawozdaniach pisemnych oraz w prezentacji multimedialnej wykorzysta słabo i z błędami dostępne publikowane i niepublikowane źródła danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. UW, Warszawa, 2008
- Ustawa o ochronie przyrody, 2004
Literatura dodatkowa
- Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Klub Przyrodników, Świebodzin, 2000