Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Kartowanie krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz biotopów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kartowanie krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz biotopów
Specjalność Ochrona przyrody
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,50,62zaliczenie
laboratoriaL4 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem zajęć student powinien posiadać ugruntowaną wiedzę z zakresu wykorzystania systemów GIS, podstawy klimatologii i meteorologii oraz ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami kartowania i modelowania krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz kartowania biotopów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podejmowania samodzielnych decyzji w ramach wykonywania opracowań wymaganych prawem z zakresu kartowania krytycznych ładunków i biotopów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Samodzielne skartowanie krytycznych ładunków we wskazanym przykładie inwestycyjnym2
T-L-2Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw2
T-L-3Samodzielna ocena potencjalnej wrażliwości środowiska oraz kartowanie biotopów w pobliżu przykładowej inwestycji2
6
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.2
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.2
T-W-3Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń2
T-W-4Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział stsudenta w ćwiczeniach labolatoryjnych10
A-L-2Przygotowanie studenta do zaliczenia praktycznego części labolatoryjnej5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez studenta5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-op_W01
Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne
OS_2A_W05, OS_2A_W07, OS_2A_W02R2A_W01, R2A_W03, R2A_W05, R2A_W06C-3, C-1, C-4, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-4, M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-op_U01
Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów
OS_2A_U06, OS_2A_U03, OS_2A_U01, OS_2A_U07R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-3, C-1, C-4, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-op_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K05, OS_2A_K06, OS_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-3M-4, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-op_W01
Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne
2,0student nie zna podstawowych procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,0student słabo zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,5student zna ale nie interpretuje procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,0student dobrze zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,5student zna prawie wszystkie procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
5,0student zna interpretuje oraz wyciąga samodzielnie wnioski z analizy procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-op_U01
Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów
2,0student nie posiada umiejętności wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonać zadań
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie zadawalająco wykonać zadania
3,5student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie w stopniu podstawowym wykonać zadania
4,0student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
4,5student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
5,0student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać wszystkie zadania bez zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-op_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
2,0student nie jest w stanie ocenić skutków środowiskowych emisji oraz nie jest w stanie sformułować prawidłowych decyzji
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć zadowalającą decyzję co do postępowania ograniczającego
3,5student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć decyzję co do postępowania ograniczającego
4,0student potrafi w stopniu odpowiednim ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
4,5student potrafi w sposób dojrzały ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
5,0student potrafi w sposób ponadprzeciętny ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć właściwą decyzję co do postępowania ograniczającego

Literatura podstawowa

  1. Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  2. Sejm RP, USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (Dz. U. z dnia 20 czerwca 2001 r. z późn. zm.), 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ministerstwo Środowiska, Wskazówki metodyczne dotyczące modelowania matematycznego w systemie zarządzania jakością powietrza, 2003
  2. Komisja Europejska, DYREKTYWA 2001/81/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, str. 22), 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Samodzielne skartowanie krytycznych ładunków we wskazanym przykładie inwestycyjnym2
T-L-2Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw2
T-L-3Samodzielna ocena potencjalnej wrażliwości środowiska oraz kartowanie biotopów w pobliżu przykładowej inwestycji2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.2
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.2
T-W-3Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń2
T-W-4Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział stsudenta w ćwiczeniach labolatoryjnych10
A-L-2Przygotowanie studenta do zaliczenia praktycznego części labolatoryjnej5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez studenta5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D07-op_W01Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
OS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
OS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
C-1Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami kartowania i modelowania krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz kartowania biotopów
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podejmowania samodzielnych decyzji w ramach wykonywania opracowań wymaganych prawem z zakresu kartowania krytycznych ładunków i biotopów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.
T-W-3Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-4Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska
T-L-2Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw
T-L-3Samodzielna ocena potencjalnej wrażliwości środowiska oraz kartowanie biotopów w pobliżu przykładowej inwestycji
T-L-1Samodzielne skartowanie krytycznych ładunków we wskazanym przykładie inwestycyjnym
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,0student słabo zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,5student zna ale nie interpretuje procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,0student dobrze zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,5student zna prawie wszystkie procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
5,0student zna interpretuje oraz wyciąga samodzielnie wnioski z analizy procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D07-op_U01Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta z literatury w języku obcym (angielskim).
OS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
C-1Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami kartowania i modelowania krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz kartowania biotopów
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podejmowania samodzielnych decyzji w ramach wykonywania opracowań wymaganych prawem z zakresu kartowania krytycznych ładunków i biotopów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.
T-W-3Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-4Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonać zadań
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie zadawalająco wykonać zadania
3,5student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie w stopniu podstawowym wykonać zadania
4,0student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
4,5student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
5,0student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać wszystkie zadania bez zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D07-op_K01W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.
T-W-3Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-4Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska
T-L-2Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw
T-L-3Samodzielna ocena potencjalnej wrażliwości środowiska oraz kartowanie biotopów w pobliżu przykładowej inwestycji
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie ocenić skutków środowiskowych emisji oraz nie jest w stanie sformułować prawidłowych decyzji
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć zadowalającą decyzję co do postępowania ograniczającego
3,5student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć decyzję co do postępowania ograniczającego
4,0student potrafi w stopniu odpowiednim ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
4,5student potrafi w sposób dojrzały ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
5,0student potrafi w sposób ponadprzeciętny ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć właściwą decyzję co do postępowania ograniczającego