Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 6 0,50,32zaliczenie
wykładyW3 12 0,50,68zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z biologii
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
C-2Metody badania związków: człowiek - atmosfera
C-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.1
T-W-2Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne.1
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla1
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych1
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych1
T-W-6Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.2
T-W-7Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.2
T-W-8Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.1
T-W-9Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych2
12
laboratoria
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach12
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca własna studenta14
A-W-4Zaliczenie1
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
30
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C09_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C09_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
OS_2A_U04R2A_U05, R2A_U09C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C09_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
OS_2A_K01R2A_K01, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07C-3T-W-6, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C09_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
2,0
3,0Potrafi zdefiniować rodzaje bodźców działających na człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C09_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
2,0
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C09_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 1997, monografie 1
  2. Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011, 1
  3. Koźmiński C., Michalska B., Szczepanowska E., Górnik K., Marks R., Turystyka zdrowotna, uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2015, drugie, rozszerzone
  4. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, monografie 4

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki J., Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, Poznań, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.1
T-W-2Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne.1
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla1
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych1
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych1
T-W-6Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.2
T-W-7Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.2
T-W-8Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.1
T-W-9Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych2
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach12
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca własna studenta14
A-W-4Zaliczenie1
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C09_W01Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
Treści programoweT-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować rodzaje bodźców działających na człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C09_U01Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-W-2Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne.
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych
T-W-6Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.
T-W-7Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.
T-W-8Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C09_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-W-6Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.
T-W-8Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0