Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 12 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z efektywnością elementów i zjawisk meteorologicznych w dysperjsji zanieczyszczeń i w proceach samooczyszczania atmosfery
C-2Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji
C-3Posługiwanie się technikami komputerowymi w ocenie dyspersji zanieczyszczeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie z działaniem programem Ek100W - aplikacji służącej do wykonywania obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu.2
T-A-2Przygotowanie danych wejściowych, przeprowadzenie obliczeń, analiza i raportowania wyników.4
T-A-3Przygotowanie danych wejściowych, przeprowadzenie obliczeń, analiza i raportowanie wyników. Wizualizacja wyników obliczeń w aplikacji Grafika.8
14
wykłady
T-W-1Procesy atmosferyczne kształtujące jakość powietrza. Warunki anemomertryczne a dyspersja zanieczyszczeń2
T-W-2Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze. Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza2
T-W-3Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery. Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, warunki topoklimatu miasta a jakość powietrza.2
T-W-4Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.2
T-W-5Procesy atmosferyczne kształtujące jakość powietrza.2
T-W-6Wpływ warunków anemometrycznych na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń powietrza3
T-W-7Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze3
T-W-8Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza4
T-W-9Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery2
T-W-10Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Warunki meteorologiczne a jakość powietrza w mieście.3
T-W-11Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.3
28

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach6
A-A-2Przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań w programie Ek100W6
A-A-3Analiza wyników indywidualnych zadań praktycznych8
A-A-4udział w konsultacjach10
A-A-5Realizacja indywidualnych zadań praktycznych10
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4Udział w konsultacjach16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, zawierające elementy metod eksponujących (film).
M-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu.
M-3Ćwiczenia z użyciem komputera i programu Ek100W: samodzielne przeprowadzenie obliczeń, analizowanie, raportowania oraz wizualizacja wyników dotyczących rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wskazanego tematu ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C04_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C04_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania oraz opracowania i interpretacji danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza przy zastosowaniu podstawowych metod statystycznych.
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-2T-A-1M-2S-2, S-3
OS_2A_C04_U02
Student posiada umiejętność wyszukiwania danych oraz opracowania i interpretacji wyników z zakresu wpływu warunków atmosferycznych na zmienność emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-2T-A-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C04_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności.
OS_2A_K01R2A_K01, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07C-2, C-3T-W-4, T-A-1, T-W-11M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C04_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
2,0
3,0Student potrafi wskazać niektóre elementy meteorologiczne bądź ich zespoły istotnie determinujące warunki aerosanitarne powietrza, nie potrafi jednak dokładnie opisać ich roli.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C04_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania oraz opracowania i interpretacji danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza przy zastosowaniu podstawowych metod statystycznych.
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i prostego opracowania danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza, nie umie jednak poprawnie zinterpretować wyników,ocenić ich znaczenia i przydatności.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_C04_U02
Student posiada umiejętność wyszukiwania danych oraz opracowania i interpretacji wyników z zakresu wpływu warunków atmosferycznych na zmienność emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i prostego opracowania danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza, nie umie jednak poprawnie zinterpretować wyników,ocenić ich znaczenia i przydatności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C04_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności.
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  2. Łykowski B. (red.), Podstawy klimatologii stosowanej. Działy wybrane, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  3. Juda J., Chruściel S., Ochrona powietrza atmosferycznego., Wyd. Nauk. Techn., Warszawa, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010
  2. Czarnecka M., Koźmiński C, Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
  3. Juda – Rezler K., Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskie, Warszawa, 2000
  4. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
  5. Gomółka E. Szaynok A., Chemia wody i powietrza - część II- chemia powietrza, Oficyna Wydawnicz Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie z działaniem programem Ek100W - aplikacji służącej do wykonywania obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu.2
T-A-2Przygotowanie danych wejściowych, przeprowadzenie obliczeń, analiza i raportowania wyników.4
T-A-3Przygotowanie danych wejściowych, przeprowadzenie obliczeń, analiza i raportowanie wyników. Wizualizacja wyników obliczeń w aplikacji Grafika.8
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy atmosferyczne kształtujące jakość powietrza. Warunki anemomertryczne a dyspersja zanieczyszczeń2
T-W-2Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze. Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza2
T-W-3Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery. Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, warunki topoklimatu miasta a jakość powietrza.2
T-W-4Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.2
T-W-5Procesy atmosferyczne kształtujące jakość powietrza.2
T-W-6Wpływ warunków anemometrycznych na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń powietrza3
T-W-7Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze3
T-W-8Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza4
T-W-9Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery2
T-W-10Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Warunki meteorologiczne a jakość powietrza w mieście.3
T-W-11Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.3
28

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach6
A-A-2Przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań w programie Ek100W6
A-A-3Analiza wyników indywidualnych zadań praktycznych8
A-A-4udział w konsultacjach10
A-A-5Realizacja indywidualnych zadań praktycznych10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4Udział w konsultacjach16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C04_W01Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z efektywnością elementów i zjawisk meteorologicznych w dysperjsji zanieczyszczeń i w proceach samooczyszczania atmosfery
Treści programoweT-W-1Procesy atmosferyczne kształtujące jakość powietrza. Warunki anemomertryczne a dyspersja zanieczyszczeń
T-W-4Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
T-W-2Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze. Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza
T-W-3Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery. Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, warunki topoklimatu miasta a jakość powietrza.
T-W-5Procesy atmosferyczne kształtujące jakość powietrza.
T-W-6Wpływ warunków anemometrycznych na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń powietrza
T-W-7Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze
T-W-8Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza
T-W-9Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery
T-W-10Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Warunki meteorologiczne a jakość powietrza w mieście.
T-W-11Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, zawierające elementy metod eksponujących (film).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać niektóre elementy meteorologiczne bądź ich zespoły istotnie determinujące warunki aerosanitarne powietrza, nie potrafi jednak dokładnie opisać ich roli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C04_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania oraz opracowania i interpretacji danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza przy zastosowaniu podstawowych metod statystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji
Treści programoweT-A-1Zapoznanie z działaniem programem Ek100W - aplikacji służącej do wykonywania obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wskazanego tematu ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i prostego opracowania danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza, nie umie jednak poprawnie zinterpretować wyników,ocenić ich znaczenia i przydatności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C04_U02Student posiada umiejętność wyszukiwania danych oraz opracowania i interpretacji wyników z zakresu wpływu warunków atmosferycznych na zmienność emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji
Treści programoweT-A-1Zapoznanie z działaniem programem Ek100W - aplikacji służącej do wykonywania obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wskazanego tematu ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i prostego opracowania danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza, nie umie jednak poprawnie zinterpretować wyników,ocenić ich znaczenia i przydatności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C04_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji
C-3Posługiwanie się technikami komputerowymi w ocenie dyspersji zanieczyszczeń
Treści programoweT-W-4Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
T-A-1Zapoznanie z działaniem programem Ek100W - aplikacji służącej do wykonywania obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu.
T-W-11Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu.
M-3Ćwiczenia z użyciem komputera i programu Ek100W: samodzielne przeprowadzenie obliczeń, analizowanie, raportowania oraz wizualizacja wyników dotyczących rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0