Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone zajęcia z matematyki i statystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami statystycznym analizy danych |
C-2 | Wksztalcenie umiejetności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań |
C-3 | Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza struktury zbiorowości statystycznej | 1 |
T-A-2 | Testy istotności - właściwości i zastosowanie | 1 |
T-A-3 | Pojęcie interakcji, doświadczenia dwuczynikowe | 1 |
T-A-4 | Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie | 1 |
T-A-5 | Metody wygładzania szeregów czasowych | 1 |
T-A-6 | Zastosowanie testów nieparametrycznychdo analizy danych ankietowych | 1 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyliczenie miar tendencji centralnej, zmienności i kształtu oraz ich interpretacja. Budowa szeregu rozdzielczego zmiennej ciagłej | 2 |
T-L-2 | Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t-Studenta. porównanie ze średnią wzorcową | 2 |
T-L-3 | Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w ukladzie kompletnej randomizacji. Interpretacja wyników na podstawie testu F oraz wartości NIR | 2 |
T-L-4 | Określenie zależności pomiedzy wieloma zmiennymi, wyliczenie współczynnika regresji wielokrotnej, zastosowanie różnych metod otrzymywania równań regresji | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojecia statystyki, statystyka opisowa | 1 |
T-W-3 | Estymatory -właściwości, zasady wnioskowania statystycznego | 1 |
T-W-4 | Weryfikacja hipotez statystycznych | 1 |
T-W-5 | Analiza wariancji jako jakosciowa metoda statystyczna, uklady doswiadczeń 1-czynnikowych | 1 |
T-W-6 | Porównania wielokrotne średnich | 1 |
T-W-7 | Korelacja i regresja prosta i wielokrotna | 1 |
T-W-8 | Analiza szeregów czasowych | 1 |
T-W-9 | Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności | 1 |
T-W-10 | Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 32 |
A-L-3 | Wykonanie prac kontrolnych | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B01_W01 Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach ośrodowisku | OS_2A_W02 | R2A_W01, R2A_W03 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B01_U01 Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski | OS_2A_U02, OS_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04 | C-3, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B01_K01 Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | OS_2A_K06, OS_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08 | C-3, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B01_W01 Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach ośrodowisku | 2,0 | Nie ma wiedzy na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku |
3,0 | Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku | |
3,5 | Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku | |
4,0 | Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować | |
4,5 | Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie | |
5,0 | Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie i porównać |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B01_U01 Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski | 2,0 | Nie posiada umiejętności stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski |
3,0 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty | |
3,5 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty | |
4,0 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki | |
4,5 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski | |
5,0 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ma umiejetność krytycznej analizy przeprowadzonych badań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B01_K01 Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | 2,0 | Nie wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań |
3,0 | Wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | |
3,5 | Potrafi organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | |
4,0 | Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | |
4,5 | Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy | |
5,0 | Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy i aktywizacji innych osób |
Literatura podstawowa
- Wagner W., Błażczak P, Statystyka matematyczna z elementami doświadczalnictwa, Wyydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1986
- Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Kala R., Wprowadzenie do statystyki i ekonometrii, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w poznaniu, Poznań, 2003