Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ochrona przyrody

Sylabus przedmiotu Metody fitosocjologii i kartografii geobotanicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody fitosocjologii i kartografii geobotanicznej
Specjalność Ochrona przyrody
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,50,25zaliczenie
wykładyW2 6 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 6 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki systematycznej w zakresie: znajomości pospolitych gatunków, znajomości zasad nomenklatury naukowej gatunków.
W-2Podstawowe umiejętności pracy z mapą: przeliczanie skali, strony świata, umiejętność interpretacji podstawowych kartograficznych znaków graficznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania zbiorowisk roślinnych i siedlisk przyrodniczych oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
C-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitoekologicznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej1
T-A-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne2
T-A-3Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne. Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności2
T-A-4Metody fitosocjologii3
8
laboratoria
T-L-1Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.6
6
wykłady
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-A-3konsultacje1
A-A-4zaliczenie zajęć1
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2dokończenie sprawozdań z ćwiczeń7
A-L-3konsultacje1
A-L-4zaliczenie zajęć1
15
wykłady
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-op_W01
Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03C-1T-A-4, T-L-1M-1S-1
OS_2A_D01-op_W02
Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej. Potrafi wymienić elementy szaty roślinnej i typy zjawisk zachodzących w obrębie szaty roślinnej, prezentowane przy użyciu różnych rodzajów map geobotanicznych
OS_2A_W07R2A_W05, R2A_W06C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-op_U01
Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-1T-A-4, T-L-1M-2S-3, S-2
OS_2A_D01-op_U02
Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-op_K01
Zorientowany w metodach badania roślinności, kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
OS_2A_K04R2A_K05C-2T-L-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-op_W01
Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
2,0
3,0W sposób niepełny wyjaśnia podstawowe pojęcia fitosocjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_D01-op_W02
Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej. Potrafi wymienić elementy szaty roślinnej i typy zjawisk zachodzących w obrębie szaty roślinnej, prezentowane przy użyciu różnych rodzajów map geobotanicznych
2,0
3,0W sposób niepeły wyjaśnia podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-op_U01
Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
2,0
3,0Przedstawi analizę fitosocjologiczną zbiorowiska roślinnego na podstawie 10 otrzymanych zdjęć fitosocjologicznych z błędami, obliczy tylko niektóre wskaźniki fitosojologiczne, zidentyfikuje i scharakteryzuje zbiorowisko roślinne z błędami.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_D01-op_U02
Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-op_K01
Zorientowany w metodach badania roślinności, kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
2,0
3,0prawidłowo wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Faliński J. B., Kartografia geobbotaniczna, PPWK, Warszawa, 1990, T. 1-3
  2. Wysocki C., Sikorski P., Zarys fitosocjologii stosowanej, SGGW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ecological indicator vatues of vascular plants of Poland, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej1
T-A-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne2
T-A-3Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne. Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności2
T-A-4Metody fitosocjologii3
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-A-3konsultacje1
A-A-4zaliczenie zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2dokończenie sprawozdań z ćwiczeń7
A-L-3konsultacje1
A-L-4zaliczenie zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-op_W01Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania zbiorowisk roślinnych i siedlisk przyrodniczych oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
Treści programoweT-A-4Metody fitosocjologii
T-L-1Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W sposób niepełny wyjaśnia podstawowe pojęcia fitosocjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-op_W02Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej. Potrafi wymienić elementy szaty roślinnej i typy zjawisk zachodzących w obrębie szaty roślinnej, prezentowane przy użyciu różnych rodzajów map geobotanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitoekologicznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
Treści programoweT-A-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-A-3Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne. Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności
T-A-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W sposób niepeły wyjaśnia podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-op_U01Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania zbiorowisk roślinnych i siedlisk przyrodniczych oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
Treści programoweT-A-4Metody fitosocjologii
T-L-1Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawi analizę fitosocjologiczną zbiorowiska roślinnego na podstawie 10 otrzymanych zdjęć fitosocjologicznych z błędami, obliczy tylko niektóre wskaźniki fitosojologiczne, zidentyfikuje i scharakteryzuje zbiorowisko roślinne z błędami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-op_U02Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitoekologicznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
Treści programoweT-A-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-A-3Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne. Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności
T-A-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej
T-A-4Metody fitosocjologii
T-L-1Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-op_K01Zorientowany w metodach badania roślinności, kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitoekologicznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
Treści programoweT-L-1Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.
S-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowo wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0