Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ochrona przyrody
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo szczegółowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo szczegółowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest poznanie procesów glebotwórczych oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa | 2 |
T-A-2 | Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów | 4 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi | 2 |
T-L-2 | Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa | 4 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb | 1 |
T-W-3 | Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb | 1 |
T-W-4 | Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych | 1 |
T-W-5 | Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych | 1 |
T-W-6 | Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych | 1 |
T-W-7 | Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych | 1 |
T-W-8 | Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych | 1 |
T-W-9 | Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych | 1 |
T-W-10 | Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń. | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach | 6 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń | 28 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 26 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie samodzielnie wykonanego monolitu glebowego | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie monolitów glebowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C02_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe procesy glebotwórcze. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | OS_2A_W01, OS_2A_W08 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C02_U01 Student potrafi rozpoznawać poziomy genetyczne i diagnostyczne gleb. | OS_2A_U02, OS_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C02_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych. | OS_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C02_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe procesy glebotwórcze. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C02_U01 Student potrafi rozpoznawać poziomy genetyczne i diagnostyczne gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C02_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
- Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997