Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_O04-1_W01 | Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_W09 | Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach |
---|
OS_1A_W12 | Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem |
OS_1A_W10 | Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością. |
OS_1A_W08 | Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W02 | ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
R1A_W07 | ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów. |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody. |
---|
T-W-2 | Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy |
T-W-7 | Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych. Zaliczenie wykładów. |
T-W-6 | Biomonitoring gleb. |
T-W-1 | Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory. |
T-W-5 | Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych ( Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego. |
T-W-3 | Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska. |
T-A-4 | Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi. |
T-A-6 | Testy z wykorzystaniem organizmów zwierzęcych (Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego. Zaliczenie ćwiczeń. |
T-A-3 | Biomonitoring ozonu |
T-A-5 | Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego |
T-A-1 | Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt. |
T-A-2 | Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych |
Metody nauczania | M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
---|
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-5 | Praca w grupach |
M-3 | Wykład problemowy |
M-7 | Anegdota |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne) |
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie o ocenie stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |