Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Ochrona zasobów genowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona zasobów genowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw genetyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o ochronie zasobów genowych roślin i zwierząt, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej organizmów żywych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów | 2 |
T-A-2 | Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków roślinnych w Polsce i na świecie. | 4 |
T-A-3 | Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków zwierzęcych w Polsce i na świecie. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan zasobów genetycznych i potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin i zwierząt w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Ochrona zasobów genowych in situ i ex situ | 2 |
T-W-3 | Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych. | 2 |
T-W-4 | Strategia i programy ochrony roślinnych i zwierzęcych zasobów genowych w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-5 | Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie zasobów genowych. | 1 |
T-W-6 | Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów. Aspekty prawne i ekonomiczne wykorzystania materiałów. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | poszukiwanie materiałów i przygotowanie prezentacji multimedialnej | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów, przygotowanie do sprawdzianu | 18 |
A-W-3 | sprawdzian | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O10-3_W01 Objaśnianie zjawiska bioróżnorodności i jej roli w przyrodzie. Omawianie sposobów ochrony zasobów genowych. Znajomość gatunków objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie | — | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O10-3_U01 Umiejętność wskazywania czynników i skutków zmniejszania bioróżnorodności. Umiejętność analizy programów ochrony zasobów genowych | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O10-3_K01 Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i nabycie przekonania o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-A-3, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O10-3_W01 Objaśnianie zjawiska bioróżnorodności i jej roli w przyrodzie. Omawianie sposobów ochrony zasobów genowych. Znajomość gatunków objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje pojęcie bioróżnorodności i krótko omawia jej rolę w przyrodzie. Wymienia i krótko omawia sposoby ochrony zasobów genowych. Zna po kilka gatunków roślin i zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O10-3_U01 Umiejętność wskazywania czynników i skutków zmniejszania bioróżnorodności. Umiejętność analizy programów ochrony zasobów genowych | 2,0 | |
3,0 | Student umie wskazać czynniki i skutki zmniejszania bioróżnorodności. Umie dokonać analizy programów ochrony zasobów genowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O10-3_K01 Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i nabycie przekonania o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Freeland J. R., Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2008
- Litwińczuk Z. (red), Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, 2011
- Andrzejewski R., Weigle A. (red.), Różnorodność biologiczna Polski, NFOŚ, Warszawa, 2003
- Symonides E., Różnorodność biologiczna na poziomie gatunkowym., NFOŚ, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Gliwicz J., Konwencja o różnorodności biologicznej: koncepcja, badania, strategia., NFOŚ, Warszawa, 1994