Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Ekonomia w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawowe zagadnienia ekonomiczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska |
C-2 | nabycie umiejętności podstawowej analizy ekonomicznej działań z zakresu ochrony środowiska i skutków zmian w środowisku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska | 5 |
T-A-2 | naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zależności między gospodarką a ochroną środowiska | 6 |
T-W-2 | Podmioty gospodarcze i ich wpływ na stan środowiska, oowiązki podmiotów korzytsających z zasobów środowiska na cele gospdarcze | 6 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | opracowanie podstawowej dokumentacji środowiskowej w roli przedsiębiorcy | 8 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 8 |
A-A-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-A-4 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | prygotowanie sie do dyskusji panelowej | 8 |
A-W-3 | platforma e-learningowa | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test wiedzy z zagadnień wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena bieżąca pracy studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D10_W01 zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska | OS_1A_W12, OS_1A_W14 | R1A_W02, R1A_W09 | InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
OS_1A_D10_W02 Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska | OS_1A_W04, OS_1A_W12 | R1A_W02 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D10_U01 posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej | OS_1A_U11, OS_1A_U05, OS_1A_U01, OS_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08 | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
OS_1A_D10_U02 Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska | OS_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D10_K01 potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym | OS_1A_K07, OS_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K08 | InzA_K02 | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
OS_1A_D10_K02 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa | OS_1A_K07, OS_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D10_W01 zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska | 2,0 | student nie zna podstawowych regulacji ekonomicznych i zasad przedsiębiorczosci |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości | |
3,5 | student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości w stopniu wyższym niż dostateczny | |
4,0 | student dobrze zna regulacje ekonomiczne i zasady przesiębiorczości | |
4,5 | student w stopniu wyższym niż dobry ale nie bardzo dobrym zna regulacje ekonmiczne i zadad przedsięiorczości | |
5,0 | student biegle posługuje się wiedzą z zakresu regulacji ekonomicznych i zasad przedsiębiorczości | |
OS_1A_D10_W02 Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska | 2,0 | student nie zna podstawowych definicji i regulacji prawnych |
3,0 | student zna kilka podstawowych definicji i regulacji prawnych | |
3,5 | student ma podstawowe umiejętności w definiowaniu podstawowych definicji i regulacji prawnych | |
4,0 | student ma dobrze ugruntowaną umiejętność w definiowaniu pojęć prawnych i wskazywaniu odpowiednich regulacji | |
4,5 | student biegle posługuje się pojęciami prawnymi i regulacjami | |
5,0 | student świetnie radzi sobie ze znajomością pojęć i regulacji prawnych z zakresu ochrony środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D10_U01 posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej | 2,0 | student nie posiada umiejętności samodzielnego stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania nawet przy pomocy nauczyciela |
3,0 | student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania ale przy pomocy nauczyciela | |
3,5 | student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania przy ograniczonej pomocy nauczyciela | |
4,0 | student posiada podstawową umiejętność samodzielnego stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania | |
4,5 | student trafnie i samodzielnie identyfikuje problemy ekonomiczne i umiejętnie je przedstawia | |
5,0 | student świetnie radzi sobie z samodzielnym stawianiem problemów ekonomicznych i umiejętnie je przedstawia zarówno w formie pisemnej jak i ustnej | |
OS_1A_D10_U02 Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska | 2,0 | student nie potrafi zdefiniować kontekstu prawnego zjawisk wpływających na jakość środowiska |
3,0 | student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk tylko z pomocą nauczyciela | |
3,5 | student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk przy ograniczonej pomocy nauczyciela | |
4,0 | student samodzielnie potrafi zdefiniować kontekst prawny podstawowych zjawisk wpływających na jakość środowiska | |
4,5 | student ma szerokie pojęcie o definiowaniu kontekstu prawnego podstawowych zjawisk wpływających na jakość środowiska | |
5,0 | student samodzielnie i kreatywnie definiuje kontekst prawny podstawowych zjawisk wpływających na jakość środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D10_K01 potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym | 2,0 | student nie potrafi określać priorytetów i rozwiązywać ekonomicznych problemów środowiskowych |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe pod kierunkiem nauczyciela | |
3,5 | student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe przy ograniczonej pomocy nauczyciela | |
4,0 | student bez pomocy nauczyciela potrafi określać priorytety i rozwiazywać ekonomiczne problemy środowiskowe w stopniu dobrym | |
4,5 | student samodzielnie i trafnie określa priorytety i rozwiazuje ekonomiczne problemy środowiskowe | |
5,0 | student biegle porusza się w problematyce ekonomicznej ochrony środowiska i umiejętnie określa priorytety i rozwiazuje problemy | |
OS_1A_D10_K02 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa | 2,0 | student nie potrafi określać priorytetów i rozwiązywać problemów środowiskowych |
3,0 | student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe tylko z pomocą nauczyciela | |
3,5 | student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe przy ograniczonej pomocy nauczyciela | |
4,0 | student potrafi samodzielnie wskazać priorytety i rozwiązywać podstawowe problemy środowiskowe | |
4,5 | student dobrze sobie radzi z samodzielnym wskazywaniem priorytetów i rozwiązywaniem problemów środowiskowych | |
5,0 | student posługuje się biegłą umiejętnością wskazywania priorytetów i rozwiązywaniem problemów środowiskowych |
Literatura podstawowa
- Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu.pl, Warszawa, 2011, III
Literatura dodatkowa
- Korzeniowski P., Prawa i obowiązki przedsiębiorców w ochronie środowiska. Zarys encyklopedyczny, Difin, Warszawa, 2010