Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Nowoczesne systemy nawożenia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne systemy nawożenia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>, Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy fizjologii roslin i chemii nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | wyrobienie umiejętności wprowadzania nowoczesnych systemów nawożenia roślin |
C-2 | wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od stosowanego systemu nawożenia rośliny |
C-3 | zapoznanie studenta z asortymentem różnych grup nawozów |
C-4 | zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na środowisko i jakość plonów roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sposoby mineralizacji materiału roślinnego i glebowego. Oznaczanie wybranych pieriwstków metodą absorpcji atomowej jako sprawdzian skuteczności nawożenia roślin. | 2 |
T-A-2 | Obliczanie dopuszczalnych dawek nawozów (mineralnych, naturalnych, organicznych). Ocena wartości nawozwej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego | 4 |
T-A-3 | Demonstracja próbek nawozów i środków wspomagajacych uprawę gleb wykorzystywanych w nowoczesnych systemach nawożenia roślin. Zasady mieszania i przechowywania nawozów mineralnych. | 2 |
T-A-4 | Regulacja stanu zakwaszenia gleb i ziem ogrodniczych. Nawozy odkwaszające i zakwaszające gleby. Krzywa neutralizacji. Rodzaje ziem ogrodniczych i ich zastosowanie | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania pokarmowe i nawozowe roślin uprawnych | 2 |
T-W-2 | Technologie stosowane w nawożeniu roślin uprawnych | 6 |
T-W-3 | Charakterystyka nawozów stosowanych w produkcji roślin uprawnych. Dolistne dokarmianie roślin w uprawie polowej i pod osłonami | 5 |
T-W-4 | Nowoczesne systemy nawożenia roślin z wykorzystaniem odpadów przemysłowych i komunalnych | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka środków wspomagajacych uprawę roślin ogrodniczych pod osłonami. Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin. | 3 |
T-W-6 | Komputerowe doradztwo nawozowe | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 12 |
A-A-3 | samodzielen studiowanie zagadnień | 12 |
A-A-4 | udział w konsultacjach przedmiotowych | 10 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | udział w konsultacjach przedmiotowaych | 6 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | demonstracje materiałów dydaktycznych |
M-3 | prezentacje multimedialne z użyciem komputera i rzutnika |
M-4 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć, jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O9_W01 Zna asortyment nawozów, sposoby określenia wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin | MR_1A_W05, MR_1A_W06, MR_1A_W13 | R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-3, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
MR_1A_O9_W02 Ma wiedzę z korzystnego i niekorzystnego oddziaływania nawozów, odpadów komuanlnych, przemysłowych oraz środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonu roslin | MR_1A_W05, MR_1A_W06, MR_1A_W13 | R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-4 | T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O9_U01 umie ocenić wartość nawozwą wybranych nawozów, potrzeby nawozwe roślin oraz sporządzić projekt nawozwy gleb z wykorzystaniem nawozów | MR_1A_U09, MR_1A_U10, MR_1A_U12 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05 | C-3, C-2, C-1 | T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O9_K01 Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy. Ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonu roślin | MR_1A_K04, MR_1A_K05, MR_1A_K06, MR_1A_K08 | R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O9_W01 Zna asortyment nawozów, sposoby określenia wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawową wiedzę z zakresu nowoczesnych systemów nawożenia roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MR_1A_O9_W02 Ma wiedzę z korzystnego i niekorzystnego oddziaływania nawozów, odpadów komuanlnych, przemysłowych oraz środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonu roslin | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady stosowania odpadów komunalnych, przemysłowych i środków wspomagających uprawę oraz ich właściwości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O9_U01 umie ocenić wartość nawozwą wybranych nawozów, potrzeby nawozwe roślin oraz sporządzić projekt nawozwy gleb z wykorzystaniem nawozów | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie nowoczesnych systemów nawożenia roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O9_K01 Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy. Ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonu roślin | 2,0 | |
3,0 | Student uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się małym stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma niewielką wiedzę o wpływie stosowanych nawozów oraz odpadów na jakość gleb i roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Sady, Nawożenie warzyw polowych, Plantpress sp.z.o.o., Kraków, 2000, I
- W. Grzebisz, Nawożenie roslin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2008, I
- S. Baran, J. Łabętowicz, E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011, I
- A. Komosa, Żywienie roślin ogrodniczych, PWRiL, Poznań, 2012, I
- J.Nurzyński, Nawożenie roślin ogrodniczych, AR Lublin, Lublin, 2003
- E.Krzywy-Gawrońska, Analzi chemiczna gleb, nawozów i roślin, AR, Szczecin, 2007, I
- W.Breś, Żywienie roślin ogrodniczych, UP, Poznań, 2009, III