Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka molekularna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka molekularna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać ugruntowana wiedzę z zakresu genetyki, podstaw biotechnologii, podstaw hodowli roślin i metod biotechnologicznych możliwych do zastosowania w medycynie roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin. |
C-2 | Nabycie umiejętności w doborze odpowiedniej techniki molekularnej do postawionego problemu diagnostycznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Przegląd podstawowych technik badawczych. | 2 |
T-A-2 | Techniki molekularne wspierające klasyczną diagnostykę w identyfikacji patogenów | 2 |
T-A-3 | Podstawowe techniki immunologiczne. Test immunoenzymatyczny Elisa. | 2 |
T-A-4 | Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR) w wykrywaniu patogenów kwarantannowych. | 3 |
T-A-5 | Sprawdzian zaliczeniowy | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań. | 2 |
T-W-2 | Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin. | 5 |
T-W-3 | Przegląd technik immunologicznych stosowanych w wykrywaniu chorób i szkodników kwarantannowych. | 5 |
T-W-4 | Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne. | 5 |
T-W-5 | Identyfikacja chorób i szkodników roślin uprawnych na poziomie molekularnym. | 2 |
T-W-6 | Sprawdzian pisemny | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Studiowanie samodzielne literatury przedmiotu | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie pracy pisemnej na zadany temat | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Objaśnienia, prezentacje problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O23_W01 Student poszerza zakres wiedzy o nowoczene metody diagnostyczne wykorzystujące techniki immunologiczne i molekularne. | MR_1A_W01, MR_1A_W04, MR_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O23_U01 Student nabywa umiejętność wskazania odpowiedniej techniki badawczej do rozwiązania konkretnego problemu diagnostycznego w medycynie roślin. | MR_1A_U09, MR_1A_U11 | R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O23_K01 Student rozumie potrzebę systematycznego zdobywania wiedzy, uświadamia sobie wpływ nowoczesnych technologii na zmiany społeczne i problemy etyczne. | MR_1A_K01, MR_1A_K03, MR_1A_K07 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O23_W01 Student poszerza zakres wiedzy o nowoczene metody diagnostyczne wykorzystujące techniki immunologiczne i molekularne. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe techniki molekularne, rozumie mechanizm wykrywania patogenów przy pomocy tych technik. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O23_U01 Student nabywa umiejętność wskazania odpowiedniej techniki badawczej do rozwiązania konkretnego problemu diagnostycznego w medycynie roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student umie rozwiązać problem diagnostyczny dobierjąc odpowiednią technikę molekularną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O23_K01 Student rozumie potrzebę systematycznego zdobywania wiedzy, uświadamia sobie wpływ nowoczesnych technologii na zmiany społeczne i problemy etyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student nabywa kometencje w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy S., Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2
- Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008
- P.M. Lydyard, A. Whelan, M.W. Fanger, Immunologia. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2012, 2
Literatura dodatkowa
- Clark M.S., Plant Molecular Biology - A Laboratory Manual, Springer, Heidelberg, 1997
- Hoelzel A.R., Molecular genetic analysis of population, IRL Press, Oxford, 1994