Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka molekularna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW7 20 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać ugruntowana wiedzę z zakresu genetyki, podstaw biotechnologii, podstaw hodowli roślin i metod biotechnologicznych możliwych do zastosowania w medycynie roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
C-2Nabycie umiejętności w doborze odpowiedniej techniki molekularnej do postawionego problemu diagnostycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przegląd podstawowych technik badawczych.2
T-A-2Techniki molekularne wspierające klasyczną diagnostykę w identyfikacji patogenów2
T-A-3Podstawowe techniki immunologiczne. Test immunoenzymatyczny Elisa.2
T-A-4Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR) w wykrywaniu patogenów kwarantannowych.3
T-A-5Sprawdzian zaliczeniowy1
10
wykłady
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.2
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.5
T-W-3Przegląd technik immunologicznych stosowanych w wykrywaniu chorób i szkodników kwarantannowych.5
T-W-4Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.5
T-W-5Identyfikacja chorób i szkodników roślin uprawnych na poziomie molekularnym.2
T-W-6Sprawdzian pisemny1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Studiowanie samodzielne literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego5
A-A-4Przygotowanie pracy pisemnej na zadany temat10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów5
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienia, prezentacje problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O23_W01
Student poszerza zakres wiedzy o nowoczene metody diagnostyczne wykorzystujące techniki immunologiczne i molekularne.
MR_1A_W01, MR_1A_W04, MR_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O23_U01
Student nabywa umiejętność wskazania odpowiedniej techniki badawczej do rozwiązania konkretnego problemu diagnostycznego w medycynie roślin.
MR_1A_U09, MR_1A_U11R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O23_K01
Student rozumie potrzebę systematycznego zdobywania wiedzy, uświadamia sobie wpływ nowoczesnych technologii na zmiany społeczne i problemy etyczne.
MR_1A_K01, MR_1A_K03, MR_1A_K07R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O23_W01
Student poszerza zakres wiedzy o nowoczene metody diagnostyczne wykorzystujące techniki immunologiczne i molekularne.
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki molekularne, rozumie mechanizm wykrywania patogenów przy pomocy tych technik.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O23_U01
Student nabywa umiejętność wskazania odpowiedniej techniki badawczej do rozwiązania konkretnego problemu diagnostycznego w medycynie roślin.
2,0
3,0Student umie rozwiązać problem diagnostyczny dobierjąc odpowiednią technikę molekularną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O23_K01
Student rozumie potrzebę systematycznego zdobywania wiedzy, uświadamia sobie wpływ nowoczesnych technologii na zmiany społeczne i problemy etyczne.
2,0
3,0Student nabywa kometencje w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2
  2. Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008
  3. P.M. Lydyard, A. Whelan, M.W. Fanger, Immunologia. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2012, 2

Literatura dodatkowa

  1. Clark M.S., Plant Molecular Biology - A Laboratory Manual, Springer, Heidelberg, 1997
  2. Hoelzel A.R., Molecular genetic analysis of population, IRL Press, Oxford, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przegląd podstawowych technik badawczych.2
T-A-2Techniki molekularne wspierające klasyczną diagnostykę w identyfikacji patogenów2
T-A-3Podstawowe techniki immunologiczne. Test immunoenzymatyczny Elisa.2
T-A-4Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR) w wykrywaniu patogenów kwarantannowych.3
T-A-5Sprawdzian zaliczeniowy1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.2
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.5
T-W-3Przegląd technik immunologicznych stosowanych w wykrywaniu chorób i szkodników kwarantannowych.5
T-W-4Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.5
T-W-5Identyfikacja chorób i szkodników roślin uprawnych na poziomie molekularnym.2
T-W-6Sprawdzian pisemny1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Studiowanie samodzielne literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego5
A-A-4Przygotowanie pracy pisemnej na zadany temat10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów5
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O23_W01Student poszerza zakres wiedzy o nowoczene metody diagnostyczne wykorzystujące techniki immunologiczne i molekularne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie biologii, chemii, biochemii, genetyki, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w biosferze, w ekosystemach naturalnych i uprawnych
MR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik i mechanizmów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
Treści programoweT-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
T-W-3Przegląd technik immunologicznych stosowanych w wykrywaniu chorób i szkodników kwarantannowych.
T-W-4Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-5Identyfikacja chorób i szkodników roślin uprawnych na poziomie molekularnym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki molekularne, rozumie mechanizm wykrywania patogenów przy pomocy tych technik.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O23_U01Student nabywa umiejętność wskazania odpowiedniej techniki badawczej do rozwiązania konkretnego problemu diagnostycznego w medycynie roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności w doborze odpowiedniej techniki molekularnej do postawionego problemu diagnostycznego
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przegląd podstawowych technik badawczych.
T-A-3Podstawowe techniki immunologiczne. Test immunoenzymatyczny Elisa.
T-A-4Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR) w wykrywaniu patogenów kwarantannowych.
T-A-2Techniki molekularne wspierające klasyczną diagnostykę w identyfikacji patogenów
T-A-5Sprawdzian zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-2Objaśnienia, prezentacje problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie rozwiązać problem diagnostyczny dobierjąc odpowiednią technikę molekularną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O23_K01Student rozumie potrzebę systematycznego zdobywania wiedzy, uświadamia sobie wpływ nowoczesnych technologii na zmiany społeczne i problemy etyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K03jest przygotowany do pracy indywidualnej i zespołowej w organizacjach i instytucjach zajmujących się produkcją roślinną oraz organizacją ochrony roślin
MR_1A_K07ma świadomość społecznych i etycznych aspektów stosowania inżynierii genetycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
C-2Nabycie umiejętności w doborze odpowiedniej techniki molekularnej do postawionego problemu diagnostycznego
Treści programoweT-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
T-W-3Przegląd technik immunologicznych stosowanych w wykrywaniu chorób i szkodników kwarantannowych.
T-W-4Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-5Identyfikacja chorób i szkodników roślin uprawnych na poziomie molekularnym.
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przegląd podstawowych technik badawczych.
T-A-3Podstawowe techniki immunologiczne. Test immunoenzymatyczny Elisa.
T-A-4Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR) w wykrywaniu patogenów kwarantannowych.
T-A-2Techniki molekularne wspierające klasyczną diagnostykę w identyfikacji patogenów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienia, prezentacje problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabywa kometencje w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0