Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy współzależności między mikroorganizmami i roślinami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy współzależności między mikroorganizmami i roślinami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,50,34zaliczenie
wykładyW3 20 1,50,66zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z przedmiotu Biologia (zakres szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie oddziaływań między organizmami glebowymi. Nabycie wiedzy o znaczeniu bioróżnorodności jako czynniku regulującym relacje między organizmami biocenozy.
C-2Umiejętność wykorzystania naturalnych interakcji między bateriami, grzybamii, a roślinami w integrowanej ochronie roślin.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd systemów współzależności bakterii i roślin na konkretnych przykładach (mtoda przypadków). Przegląd biopreparatów (bakteryjnych, grzybowych) i mechanizm ich działania. Przegląd biopreparatów roślinnych bakteriostatycznych. Biopreparaty bakteriofagowe.10
10
wykłady
T-W-1Przegląd organizmów zasiedlających różne ekosystemy (glebowe i wodne) pod względem ich ekologii i interakcji z innymi grupami.3
T-W-2Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na zmiany oddziaływań między mikroorganizmami, a roślinami.3
T-W-3Grzyby glebowe, jako nieodzowny partner roślin. Grzyby glebowe jako czynnik infekcyjny roślin. Nietypowe mikoryzy.3
T-W-4Bezpośrednie oddziaływanie bakterii na rośliny. Pozytywne i negatywne konsekwencje współistnienia obu grup organizmów, analizowane na wielu przykładach.4
T-W-5Charakterystyka oddziaływań pośrednich między bakteriami, a roślinami. Analiza pozytywnych i negatywnych skutków sąsiedztwa tych grup organizmów. Analiza przykładów.4
T-W-6Wpływ bakterii wodnych i innych mikroorganizmów na rozwój roślin wodnych.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do kolokwium14
A-A-3przygotowanie do zajęć, praca własna z materiałami naukoymi10
A-A-4konsultacje z prowadzącym2
A-A-5przygotowanie prezentacji9
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2przygotowanie do kolokwium16
A-W-3studiowanie literatury naukowej7
A-W-4konsultacje z prowadzącym2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
M-4referat

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O2_W01
Poznanie interakcji między organizmami glebowymi oraz konsekwencji tych współzleżności dla środowiska
MR_1A_W04, MR_1A_W10, MR_1A_W12R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O2_U01
Umiejętność wykorzystania wiedzy o naturalnie zachodzących współzależnościach w ekosystemach do ochrony roślin przed pagenami
MR_1A_U06, MR_1A_U07, MR_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-A-1M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O2_K01
Świadomość potrzeby ograniczania chemizacji w rolnictwie, a opracowywania natralnych sposobów eliminowania chorób roślin. Zrozumienie potrzeby ciągłej akualizacji wiedzy na temat integrowanej ochrony roślin
MR_1A_K01, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O2_W01
Poznanie interakcji między organizmami glebowymi oraz konsekwencji tych współzleżności dla środowiska
2,0
3,0podstawowa wiedza na temat interakcji między mikroorganizmami, a roślinami. Potrafi wymienić i krótko opisać kilka przykładów oddziaływań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O2_U01
Umiejętność wykorzystania wiedzy o naturalnie zachodzących współzależnościach w ekosystemach do ochrony roślin przed pagenami
2,0
3,0podstawowa umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu i wykorzystania odpowiedniej właściwości mikroorganizmów do ochrony roślin przed patogenami i spadkiem plonów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O2_K01
Świadomość potrzeby ograniczania chemizacji w rolnictwie, a opracowywania natralnych sposobów eliminowania chorób roślin. Zrozumienie potrzeby ciągłej akualizacji wiedzy na temat integrowanej ochrony roślin
2,0
3,0uświadomienie znaczenia bioróżnorodności i wykorzystania mikroorganizmów w integrowanej ochronie roślin (przed patogenami i nadmierną chemizacją)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Clark F., Paul E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2001
  2. Kunicki-Goldfiger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2010
  3. Jaworska M., Ochrona środowiska i ochrona roślin, WUR, Kraków, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Martyniuk S., Czynniki wpływające na wykorzystanie biopestycydów mikrobiologicznych w uprawie roślin, Progress in Plant Protection, Poznań, 2012
  2. Mau F., EM - efektywne mikroorganizmy, undacja Żródła Życia, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd systemów współzależności bakterii i roślin na konkretnych przykładach (mtoda przypadków). Przegląd biopreparatów (bakteryjnych, grzybowych) i mechanizm ich działania. Przegląd biopreparatów roślinnych bakteriostatycznych. Biopreparaty bakteriofagowe.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd organizmów zasiedlających różne ekosystemy (glebowe i wodne) pod względem ich ekologii i interakcji z innymi grupami.3
T-W-2Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na zmiany oddziaływań między mikroorganizmami, a roślinami.3
T-W-3Grzyby glebowe, jako nieodzowny partner roślin. Grzyby glebowe jako czynnik infekcyjny roślin. Nietypowe mikoryzy.3
T-W-4Bezpośrednie oddziaływanie bakterii na rośliny. Pozytywne i negatywne konsekwencje współistnienia obu grup organizmów, analizowane na wielu przykładach.4
T-W-5Charakterystyka oddziaływań pośrednich między bakteriami, a roślinami. Analiza pozytywnych i negatywnych skutków sąsiedztwa tych grup organizmów. Analiza przykładów.4
T-W-6Wpływ bakterii wodnych i innych mikroorganizmów na rozwój roślin wodnych.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do kolokwium14
A-A-3przygotowanie do zajęć, praca własna z materiałami naukoymi10
A-A-4konsultacje z prowadzącym2
A-A-5przygotowanie prezentacji9
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2przygotowanie do kolokwium16
A-W-3studiowanie literatury naukowej7
A-W-4konsultacje z prowadzącym2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O2_W01Poznanie interakcji między organizmami glebowymi oraz konsekwencji tych współzleżności dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
MR_1A_W12posiada wiedzę o różnorodności i roli organizmów pożytecznych jako naturalnego oporu środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie oddziaływań między organizmami glebowymi. Nabycie wiedzy o znaczeniu bioróżnorodności jako czynniku regulującym relacje między organizmami biocenozy.
Treści programoweT-W-1Przegląd organizmów zasiedlających różne ekosystemy (glebowe i wodne) pod względem ich ekologii i interakcji z innymi grupami.
T-W-4Bezpośrednie oddziaływanie bakterii na rośliny. Pozytywne i negatywne konsekwencje współistnienia obu grup organizmów, analizowane na wielu przykładach.
T-W-5Charakterystyka oddziaływań pośrednich między bakteriami, a roślinami. Analiza pozytywnych i negatywnych skutków sąsiedztwa tych grup organizmów. Analiza przykładów.
T-W-3Grzyby glebowe, jako nieodzowny partner roślin. Grzyby glebowe jako czynnik infekcyjny roślin. Nietypowe mikoryzy.
T-W-2Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na zmiany oddziaływań między mikroorganizmami, a roślinami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0podstawowa wiedza na temat interakcji między mikroorganizmami, a roślinami. Potrafi wymienić i krótko opisać kilka przykładów oddziaływań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O2_U01Umiejętność wykorzystania wiedzy o naturalnie zachodzących współzależnościach w ekosystemach do ochrony roślin przed pagenami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U06posiada umiejętność identyfikacji najważniejszych grup agrofagów roślin uprawnych i dziko rosnących
MR_1A_U07potrafi zidentyfikować organizmy pożyteczne i skorelować ich występowanie z żywicielami w określonym środowisku oraz zastosować metody wspierające naturalny opór środowiska względem agrofagów
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystania naturalnych interakcji między bateriami, grzybamii, a roślinami w integrowanej ochronie roślin.
Treści programoweT-A-1Przegląd systemów współzależności bakterii i roślin na konkretnych przykładach (mtoda przypadków). Przegląd biopreparatów (bakteryjnych, grzybowych) i mechanizm ich działania. Przegląd biopreparatów roślinnych bakteriostatycznych. Biopreparaty bakteriofagowe.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
M-4referat
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0podstawowa umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu i wykorzystania odpowiedniej właściwości mikroorganizmów do ochrony roślin przed patogenami i spadkiem plonów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O2_K01Świadomość potrzeby ograniczania chemizacji w rolnictwie, a opracowywania natralnych sposobów eliminowania chorób roślin. Zrozumienie potrzeby ciągłej akualizacji wiedzy na temat integrowanej ochrony roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie oddziaływań między organizmami glebowymi. Nabycie wiedzy o znaczeniu bioróżnorodności jako czynniku regulującym relacje między organizmami biocenozy.
C-2Umiejętność wykorzystania naturalnych interakcji między bateriami, grzybamii, a roślinami w integrowanej ochronie roślin.
Treści programoweT-W-1Przegląd organizmów zasiedlających różne ekosystemy (glebowe i wodne) pod względem ich ekologii i interakcji z innymi grupami.
T-W-4Bezpośrednie oddziaływanie bakterii na rośliny. Pozytywne i negatywne konsekwencje współistnienia obu grup organizmów, analizowane na wielu przykładach.
T-W-5Charakterystyka oddziaływań pośrednich między bakteriami, a roślinami. Analiza pozytywnych i negatywnych skutków sąsiedztwa tych grup organizmów. Analiza przykładów.
T-W-3Grzyby glebowe, jako nieodzowny partner roślin. Grzyby glebowe jako czynnik infekcyjny roślin. Nietypowe mikoryzy.
T-W-2Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na zmiany oddziaływań między mikroorganizmami, a roślinami.
T-A-1Przegląd systemów współzależności bakterii i roślin na konkretnych przykładach (mtoda przypadków). Przegląd biopreparatów (bakteryjnych, grzybowych) i mechanizm ich działania. Przegląd biopreparatów roślinnych bakteriostatycznych. Biopreparaty bakteriofagowe.
T-W-6Wpływ bakterii wodnych i innych mikroorganizmów na rozwój roślin wodnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
M-4referat
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uświadomienie znaczenia bioróżnorodności i wykorzystania mikroorganizmów w integrowanej ochronie roślin (przed patogenami i nadmierną chemizacją)
3,5
4,0
4,5
5,0