Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy toksykologii środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy toksykologii środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,00,66zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowe wiadomości z chemii, biochemii, fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi opisać budową chemiczną najważniejszych biocydów, scharakteryzować ich właściwości oraz wskaźniki zanieczyszczenia i mobilonści w środowisku.
C-2Student zna podstawy metod i technik analitycznych stosowanych do wykrywania, oznaczania ilościowego substancji toksycznych w różnych elementach środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Najwyższe dopuszczalne stężenie. Najwyższe dopuszczalne stężenie chwilowe (NDSCh) i najwyższe dopuszczalne stężenie progowe (NDSP). Toksyczność związku wyrażona jako LD100 LC50 i EC50. Zasady pobierania prób i ocena wyników pomiarów toksykologicznych.2
T-A-2Metody rozdziału. Wyodrębnianie trucizn metalicznych i trucizn organicznych z materiału środowiskowego.3
T-A-3Metody analityczne w toksykologii. Metody optyczne. Metody chromatograficzne. Absorpcyjna spektroskopia atomowa.5
10
wykłady
T-W-1Główne grupy biocydów w środowisku naturalnym (metale ciężkie, WWA, PCB, THM, dioksyny, SPC ) - budowa i właściwości chemiczne oraz ich źródła.3
T-W-2Działanie podstawowych związków toksycznych występujących w środowisku na rośliny. Sposoby wyrażania dawek substancji toksycznych w środowisku. Przegląd toksyn naturalnych występujących w środowisku. Czynniki abiotyczne wpływające na efekt toksyczny ksenobiotyków.3
T-W-3Zachowanie się, kumulacja, przemiany i mobilność biocydów w hydrosferze, litosferze i atmosferze. Wskaźniki zanieczyszczenia i mobilności biocydów w środowisku. Współczynnik podziału. Procesy kumulacji biocydów w sieciach troficznych, biologiczne nagromadzenia, WBN, bioakumulacji i biomagnifikacji. Najważniejsze katastrofy ekologiczne.3
T-W-4Specyfika metod wykrywaniu i oznaczani substancji toksycznych w środowisku, oraz kontroli skażeń środowiskowych. Ogólny schemat rozwiązań analitycznych. Metody instrumentalne – korzyści i ograniczenia.2
T-W-5Pobór próbek środowiskowych do analiz toksykologicznych. Metody izolacji trucizn i ich metabolitów z próbek środowiskowych. Metody ekstrakcyjne: charakterystyka ogólna, rozwiązania metodyczne.2
T-W-6Analiza trucizn lotnych: potrzeby i rozwiązania analityczne. Metody optyczne w analizie toksykologicznej. Absorpcyjna spektroskopia atomowa. Metody chromatograficzne w analizie toksykologicznej. Metody analityczne wykorzystujące promieniowanie rentgenowskie w badaniu6
T-W-7Metody wykrywania zanieczyszczeń środowiskowych: Krajowa sieć podstawowych stacji monitoringu zanieczyszczeń powietrza, wód i gleb. Przyrządy do ciągłego pomiaru zanieczyszczeń. Strategie pomiarów.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie sprawozdań8
A-A-3konsultacje6
A-A-4Studiowanie wskazanej literatury6
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach20
A-W-2Utrwalenie materiału i przygotowanie do testu6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Metody praktyczne (samodzielne obliczeie wskaźników zanieczyszczeń i mobilnosci biocydów w wybranych elementach środowiska, interpretowanie otrzymanych wyników)
M-3Metody problemowe( dobór metod poboru prób i metod analiz biocydów w środowisku, dyskusja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test zaliczenniowy jednokrotnego wyboru.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O18_W01
Student zna budową chemiczną biocydów, ich właściwości oraz umie opisać przemiany związków toksycznych w środowisku.
MR_1A_W01, MR_1A_W03, MR_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O18_U01
Student umie ocenić negatywny wpływ biocydów na wybrane elemnty srodowiska oraz dobrać odopwiednie metody analtyczne do przeprowadzenia badań w tym zakresie
MR_1A_U03, MR_1A_U09, MR_1A_U10, MR_1A_U11R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O18_K01
Student ma świadomość wpływu biocydów na wybrane elementy środwiska i zachodzące w nim przemiany oraz jest zorientowany na ciągłe poszerzanie wiedzy w tym zakresie
MR_1A_K01, MR_1A_K03, MR_1A_K04, MR_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O18_W01
Student zna budową chemiczną biocydów, ich właściwości oraz umie opisać przemiany związków toksycznych w środowisku.
2,0
3,0Student w biewielkim stopniu zna budową chemiczną biocydów, ich właściwości oraz umie opisać przemiany związków toksycznych w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O18_U01
Student umie ocenić negatywny wpływ biocydów na wybrane elemnty srodowiska oraz dobrać odopwiednie metody analtyczne do przeprowadzenia badań w tym zakresie
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu ocenia negatywny wpływ biocydów na wybrane elemnty srodowiska oraz dobiera odopwiednie metody analtyczne do przeprowadzenia badań w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O18_K01
Student ma świadomość wpływu biocydów na wybrane elementy środwiska i zachodzące w nim przemiany oraz jest zorientowany na ciągłe poszerzanie wiedzy w tym zakresie
2,0
3,0Student ma bardzo małą świadomość wpływu biocydów na wybrane elementy środwiska i zachodzące w nim przemiany oraz jest słabo zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B, Podstawy Ekotoksykologii, PWN, W-wa, 2002
  2. Zakrzewski S, Podstawy toksykologii środowiska, PWN, W-wa, 2000
  3. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, W-wa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. G.W. van Loon, S.J. Daff, Chemia Środowiska, PWN, W-wa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Najwyższe dopuszczalne stężenie. Najwyższe dopuszczalne stężenie chwilowe (NDSCh) i najwyższe dopuszczalne stężenie progowe (NDSP). Toksyczność związku wyrażona jako LD100 LC50 i EC50. Zasady pobierania prób i ocena wyników pomiarów toksykologicznych.2
T-A-2Metody rozdziału. Wyodrębnianie trucizn metalicznych i trucizn organicznych z materiału środowiskowego.3
T-A-3Metody analityczne w toksykologii. Metody optyczne. Metody chromatograficzne. Absorpcyjna spektroskopia atomowa.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne grupy biocydów w środowisku naturalnym (metale ciężkie, WWA, PCB, THM, dioksyny, SPC ) - budowa i właściwości chemiczne oraz ich źródła.3
T-W-2Działanie podstawowych związków toksycznych występujących w środowisku na rośliny. Sposoby wyrażania dawek substancji toksycznych w środowisku. Przegląd toksyn naturalnych występujących w środowisku. Czynniki abiotyczne wpływające na efekt toksyczny ksenobiotyków.3
T-W-3Zachowanie się, kumulacja, przemiany i mobilność biocydów w hydrosferze, litosferze i atmosferze. Wskaźniki zanieczyszczenia i mobilności biocydów w środowisku. Współczynnik podziału. Procesy kumulacji biocydów w sieciach troficznych, biologiczne nagromadzenia, WBN, bioakumulacji i biomagnifikacji. Najważniejsze katastrofy ekologiczne.3
T-W-4Specyfika metod wykrywaniu i oznaczani substancji toksycznych w środowisku, oraz kontroli skażeń środowiskowych. Ogólny schemat rozwiązań analitycznych. Metody instrumentalne – korzyści i ograniczenia.2
T-W-5Pobór próbek środowiskowych do analiz toksykologicznych. Metody izolacji trucizn i ich metabolitów z próbek środowiskowych. Metody ekstrakcyjne: charakterystyka ogólna, rozwiązania metodyczne.2
T-W-6Analiza trucizn lotnych: potrzeby i rozwiązania analityczne. Metody optyczne w analizie toksykologicznej. Absorpcyjna spektroskopia atomowa. Metody chromatograficzne w analizie toksykologicznej. Metody analityczne wykorzystujące promieniowanie rentgenowskie w badaniu6
T-W-7Metody wykrywania zanieczyszczeń środowiskowych: Krajowa sieć podstawowych stacji monitoringu zanieczyszczeń powietrza, wód i gleb. Przyrządy do ciągłego pomiaru zanieczyszczeń. Strategie pomiarów.1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie sprawozdań8
A-A-3konsultacje6
A-A-4Studiowanie wskazanej literatury6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach20
A-W-2Utrwalenie materiału i przygotowanie do testu6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O18_W01Student zna budową chemiczną biocydów, ich właściwości oraz umie opisać przemiany związków toksycznych w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie biologii, chemii, biochemii, genetyki, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w biosferze, w ekosystemach naturalnych i uprawnych
MR_1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości, surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student potrafi opisać budową chemiczną najważniejszych biocydów, scharakteryzować ich właściwości oraz wskaźniki zanieczyszczenia i mobilonści w środowisku.
C-2Student zna podstawy metod i technik analitycznych stosowanych do wykrywania, oznaczania ilościowego substancji toksycznych w różnych elementach środowiska.
Treści programoweT-W-1Główne grupy biocydów w środowisku naturalnym (metale ciężkie, WWA, PCB, THM, dioksyny, SPC ) - budowa i właściwości chemiczne oraz ich źródła.
T-W-2Działanie podstawowych związków toksycznych występujących w środowisku na rośliny. Sposoby wyrażania dawek substancji toksycznych w środowisku. Przegląd toksyn naturalnych występujących w środowisku. Czynniki abiotyczne wpływające na efekt toksyczny ksenobiotyków.
T-W-3Zachowanie się, kumulacja, przemiany i mobilność biocydów w hydrosferze, litosferze i atmosferze. Wskaźniki zanieczyszczenia i mobilności biocydów w środowisku. Współczynnik podziału. Procesy kumulacji biocydów w sieciach troficznych, biologiczne nagromadzenia, WBN, bioakumulacji i biomagnifikacji. Najważniejsze katastrofy ekologiczne.
T-W-4Specyfika metod wykrywaniu i oznaczani substancji toksycznych w środowisku, oraz kontroli skażeń środowiskowych. Ogólny schemat rozwiązań analitycznych. Metody instrumentalne – korzyści i ograniczenia.
T-W-5Pobór próbek środowiskowych do analiz toksykologicznych. Metody izolacji trucizn i ich metabolitów z próbek środowiskowych. Metody ekstrakcyjne: charakterystyka ogólna, rozwiązania metodyczne.
T-W-6Analiza trucizn lotnych: potrzeby i rozwiązania analityczne. Metody optyczne w analizie toksykologicznej. Absorpcyjna spektroskopia atomowa. Metody chromatograficzne w analizie toksykologicznej. Metody analityczne wykorzystujące promieniowanie rentgenowskie w badaniu
T-W-7Metody wykrywania zanieczyszczeń środowiskowych: Krajowa sieć podstawowych stacji monitoringu zanieczyszczeń powietrza, wód i gleb. Przyrządy do ciągłego pomiaru zanieczyszczeń. Strategie pomiarów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczenniowy jednokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w biewielkim stopniu zna budową chemiczną biocydów, ich właściwości oraz umie opisać przemiany związków toksycznych w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O18_U01Student umie ocenić negatywny wpływ biocydów na wybrane elemnty srodowiska oraz dobrać odopwiednie metody analtyczne do przeprowadzenia badań w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U03posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z podmiotami związanymi z ochroną środowiska i z ochroną roślin
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U10potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Student potrafi opisać budową chemiczną najważniejszych biocydów, scharakteryzować ich właściwości oraz wskaźniki zanieczyszczenia i mobilonści w środowisku.
C-2Student zna podstawy metod i technik analitycznych stosowanych do wykrywania, oznaczania ilościowego substancji toksycznych w różnych elementach środowiska.
Treści programoweT-W-1Główne grupy biocydów w środowisku naturalnym (metale ciężkie, WWA, PCB, THM, dioksyny, SPC ) - budowa i właściwości chemiczne oraz ich źródła.
T-W-2Działanie podstawowych związków toksycznych występujących w środowisku na rośliny. Sposoby wyrażania dawek substancji toksycznych w środowisku. Przegląd toksyn naturalnych występujących w środowisku. Czynniki abiotyczne wpływające na efekt toksyczny ksenobiotyków.
T-W-3Zachowanie się, kumulacja, przemiany i mobilność biocydów w hydrosferze, litosferze i atmosferze. Wskaźniki zanieczyszczenia i mobilności biocydów w środowisku. Współczynnik podziału. Procesy kumulacji biocydów w sieciach troficznych, biologiczne nagromadzenia, WBN, bioakumulacji i biomagnifikacji. Najważniejsze katastrofy ekologiczne.
T-W-4Specyfika metod wykrywaniu i oznaczani substancji toksycznych w środowisku, oraz kontroli skażeń środowiskowych. Ogólny schemat rozwiązań analitycznych. Metody instrumentalne – korzyści i ograniczenia.
T-W-5Pobór próbek środowiskowych do analiz toksykologicznych. Metody izolacji trucizn i ich metabolitów z próbek środowiskowych. Metody ekstrakcyjne: charakterystyka ogólna, rozwiązania metodyczne.
T-W-6Analiza trucizn lotnych: potrzeby i rozwiązania analityczne. Metody optyczne w analizie toksykologicznej. Absorpcyjna spektroskopia atomowa. Metody chromatograficzne w analizie toksykologicznej. Metody analityczne wykorzystujące promieniowanie rentgenowskie w badaniu
T-W-7Metody wykrywania zanieczyszczeń środowiskowych: Krajowa sieć podstawowych stacji monitoringu zanieczyszczeń powietrza, wód i gleb. Przyrządy do ciągłego pomiaru zanieczyszczeń. Strategie pomiarów.
T-A-1Najwyższe dopuszczalne stężenie. Najwyższe dopuszczalne stężenie chwilowe (NDSCh) i najwyższe dopuszczalne stężenie progowe (NDSP). Toksyczność związku wyrażona jako LD100 LC50 i EC50. Zasady pobierania prób i ocena wyników pomiarów toksykologicznych.
T-A-2Metody rozdziału. Wyodrębnianie trucizn metalicznych i trucizn organicznych z materiału środowiskowego.
T-A-3Metody analityczne w toksykologii. Metody optyczne. Metody chromatograficzne. Absorpcyjna spektroskopia atomowa.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (samodzielne obliczeie wskaźników zanieczyszczeń i mobilnosci biocydów w wybranych elementach środowiska, interpretowanie otrzymanych wyników)
M-3Metody problemowe( dobór metod poboru prób i metod analiz biocydów w środowisku, dyskusja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu ocenia negatywny wpływ biocydów na wybrane elemnty srodowiska oraz dobiera odopwiednie metody analtyczne do przeprowadzenia badań w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O18_K01Student ma świadomość wpływu biocydów na wybrane elementy środwiska i zachodzące w nim przemiany oraz jest zorientowany na ciągłe poszerzanie wiedzy w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K03jest przygotowany do pracy indywidualnej i zespołowej w organizacjach i instytucjach zajmujących się produkcją roślinną oraz organizacją ochrony roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
MR_1A_K06ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności wynikających ze stosowania środków ochrony roślin w produkcji roślinnej oraz wpływu pestycydów na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student potrafi opisać budową chemiczną najważniejszych biocydów, scharakteryzować ich właściwości oraz wskaźniki zanieczyszczenia i mobilonści w środowisku.
C-2Student zna podstawy metod i technik analitycznych stosowanych do wykrywania, oznaczania ilościowego substancji toksycznych w różnych elementach środowiska.
Treści programoweT-W-1Główne grupy biocydów w środowisku naturalnym (metale ciężkie, WWA, PCB, THM, dioksyny, SPC ) - budowa i właściwości chemiczne oraz ich źródła.
T-W-2Działanie podstawowych związków toksycznych występujących w środowisku na rośliny. Sposoby wyrażania dawek substancji toksycznych w środowisku. Przegląd toksyn naturalnych występujących w środowisku. Czynniki abiotyczne wpływające na efekt toksyczny ksenobiotyków.
T-W-3Zachowanie się, kumulacja, przemiany i mobilność biocydów w hydrosferze, litosferze i atmosferze. Wskaźniki zanieczyszczenia i mobilności biocydów w środowisku. Współczynnik podziału. Procesy kumulacji biocydów w sieciach troficznych, biologiczne nagromadzenia, WBN, bioakumulacji i biomagnifikacji. Najważniejsze katastrofy ekologiczne.
T-W-4Specyfika metod wykrywaniu i oznaczani substancji toksycznych w środowisku, oraz kontroli skażeń środowiskowych. Ogólny schemat rozwiązań analitycznych. Metody instrumentalne – korzyści i ograniczenia.
T-W-5Pobór próbek środowiskowych do analiz toksykologicznych. Metody izolacji trucizn i ich metabolitów z próbek środowiskowych. Metody ekstrakcyjne: charakterystyka ogólna, rozwiązania metodyczne.
T-W-6Analiza trucizn lotnych: potrzeby i rozwiązania analityczne. Metody optyczne w analizie toksykologicznej. Absorpcyjna spektroskopia atomowa. Metody chromatograficzne w analizie toksykologicznej. Metody analityczne wykorzystujące promieniowanie rentgenowskie w badaniu
T-W-7Metody wykrywania zanieczyszczeń środowiskowych: Krajowa sieć podstawowych stacji monitoringu zanieczyszczeń powietrza, wód i gleb. Przyrządy do ciągłego pomiaru zanieczyszczeń. Strategie pomiarów.
T-A-1Najwyższe dopuszczalne stężenie. Najwyższe dopuszczalne stężenie chwilowe (NDSCh) i najwyższe dopuszczalne stężenie progowe (NDSP). Toksyczność związku wyrażona jako LD100 LC50 i EC50. Zasady pobierania prób i ocena wyników pomiarów toksykologicznych.
T-A-2Metody rozdziału. Wyodrębnianie trucizn metalicznych i trucizn organicznych z materiału środowiskowego.
T-A-3Metody analityczne w toksykologii. Metody optyczne. Metody chromatograficzne. Absorpcyjna spektroskopia atomowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Metody praktyczne (samodzielne obliczeie wskaźników zanieczyszczeń i mobilnosci biocydów w wybranych elementach środowiska, interpretowanie otrzymanych wyników)
M-3Metody problemowe( dobór metod poboru prób i metod analiz biocydów w środowisku, dyskusja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczenniowy jednokrotnego wyboru.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma bardzo małą świadomość wpływu biocydów na wybrane elementy środwiska i zachodzące w nim przemiany oraz jest słabo zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0