Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MR_1A_O17_U01 | Student potrafi posługować sie podstawowymi technikami w ocenie stanu środowiska i wpływu środowiska na zdowotność roślin, łączy przedmioty związane z ochroną środowiska i z ochroną roślin. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MR_1A_U03 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z podmiotami związanymi z ochroną środowiska i z ochroną roślin |
---|
MR_1A_U09 | potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu |
MR_1A_U10 | potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska |
MR_1A_U11 | posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z możliwoscią oceny stanu środowiska na podstawie występowania i zdrowotności bioindykatorów zasiedlających różne ekosystemy. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rosliny jako biowskazniki i biomonitory. Fitoremediacja. |
---|
T-W-2 | Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu srodowiska na podstawie wystepowania specyficznych gatunków oraz zmian ilosciowych składników biocenozy |
T-W-3 | Bioidykacja zanieczyszczeń atmosfery. Zastosowanie roslin nizszych i wyzszych (porostów, mchów, drzew iglastych) w ocenie skazen atmosfery ditlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaznik zakwaszenia srodowiska. |
T-W-4 | Bioidykacja zanieczyszczeń gleb. |
T-A-1 | Biomonitoring ditlenku siarki przy uzyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt. |
T-A-2 | Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskażniki skażenia środowiska pestycydami
i metalami ciężkimi. Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego. |
T-A-3 | Biomonitoring fluoru i oznonu przy użyciu roślin niższych i wyższych. |
T-W-8 | Wykorzystanie ssaków i ptaków do bioidykacji skazenia srodowiska metalami ciezkimi, WWA, pestycydami |
T-W-6 | Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód płynących |
T-W-7 | Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód stojących |
T-W-5 | Biologiczne wskaźniki jakości wód |
T-A-5 | Wyznaczanie wartości makrofitowych wskaźników jakości wód powierzchniowych (MIR i ESMI) |
T-A-4 | Rozpoznawanie gatunków roślin wodnych zasiedlających zbiornik wodny na terenie zieleni miejskiej. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-4 | Praca w grupach |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne) |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena czastkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajec równiez za aktywnosc i zaangazowanie |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w koncowej fazie dwóch form zajec jako podsumowujaca osiagniete efekty uczenia sie |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre techniki stosowane w ocenie stanu środowiska i na ogół potrafi ocenić wpływ zanieczyszczenia środowiska występowanie biowskaźników |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |