Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Bioindykacja środowiska przyrodniczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioindykacja środowiska przyrodniczego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,34zaliczenie
wykładyW6 20 1,00,66zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na poziomie szkoły średniej z zakresu biologii, chemii i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwoscią oceny stanu środowiska na podstawie występowania i zdrowotności bioindykatorów zasiedlających różne ekosystemy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biomonitoring ditlenku siarki przy uzyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.2
T-A-2Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskażniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi. Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego.2
T-A-3Biomonitoring fluoru i oznonu przy użyciu roślin niższych i wyższych.1
T-A-4Rozpoznawanie gatunków roślin wodnych zasiedlających zbiornik wodny na terenie zieleni miejskiej.1
T-A-5Wyznaczanie wartości makrofitowych wskaźników jakości wód powierzchniowych (MIR i ESMI)4
10
wykłady
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rosliny jako biowskazniki i biomonitory. Fitoremediacja.4
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu srodowiska na podstawie wystepowania specyficznych gatunków oraz zmian ilosciowych składników biocenozy4
T-W-3Bioidykacja zanieczyszczeń atmosfery. Zastosowanie roslin nizszych i wyzszych (porostów, mchów, drzew iglastych) w ocenie skazen atmosfery ditlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaznik zakwaszenia srodowiska.2
T-W-4Bioidykacja zanieczyszczeń gleb.2
T-W-5Biologiczne wskaźniki jakości wód2
T-W-6Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód płynących2
T-W-7Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód stojących2
T-W-8Wykorzystanie ssaków i ptaków do bioidykacji skazenia srodowiska metalami ciezkimi, WWA, pestycydami2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach10
A-A-2Wykonanie samodzielnych badań zanieczyszczenia atmosfery przy zastosowaniu skali porostowej.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Wykonanie samodzielnych badań opartych na identyfikacji roślin wodnych i określenie stanu troficznego analizowanych wód5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Praca w grupach
M-5Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena czastkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajec równiez za aktywnosc i zaangazowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w koncowej fazie dwóch form zajec jako podsumowujaca osiagniete efekty uczenia sie
S-3Ocena formująca: Ocena czastkowa za wykonanie projektu
S-4Ocena formująca: Ocena cząstkowa za wykonanie badań terenowych i przedstawienie sprawozdania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O17_W01
Student ma podstawową wiedzę w rozumieniu procesów zachodzacych w biosferze, zna podstawy technik kształtowania środowiska dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin, posiada wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego i zasadach zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody.
MR_1A_W01, MR_1A_W03, MR_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O17_U01
Student potrafi posługować sie podstawowymi technikami w ocenie stanu środowiska i wpływu środowiska na zdowotność roślin, łączy przedmioty związane z ochroną środowiska i z ochroną roślin.
MR_1A_U03, MR_1A_U09, MR_1A_U10, MR_1A_U11R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O17_K01
Student rozumie konieczność ciągłego poszerzania wiedzy, ma świadomośc odpowiedzialności za swoje działania oraz docenia znaczenie ochrony środowska na jakość produkcji roślinnej
MR_1A_K01, MR_1A_K03, MR_1A_K04, MR_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-5M-1, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O17_W01
Student ma podstawową wiedzę w rozumieniu procesów zachodzacych w biosferze, zna podstawy technik kształtowania środowiska dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin, posiada wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego i zasadach zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody.
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę o procesach zachodzących w biosferze i ich wpływu na stan środowiska poprzez analizę występowania biowskaźników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O17_U01
Student potrafi posługować sie podstawowymi technikami w ocenie stanu środowiska i wpływu środowiska na zdowotność roślin, łączy przedmioty związane z ochroną środowiska i z ochroną roślin.
2,0
3,0Student zna niektóre techniki stosowane w ocenie stanu środowiska i na ogół potrafi ocenić wpływ zanieczyszczenia środowiska występowanie biowskaźników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O17_K01
Student rozumie konieczność ciągłego poszerzania wiedzy, ma świadomośc odpowiedzialności za swoje działania oraz docenia znaczenie ochrony środowska na jakość produkcji roślinnej
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie konieczność ciągłego poszerzania wiedzy i potrzebę monitoringu środowiska w celu zapewnienia prawidłowej jakości produkcji roślinnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Traczewska Teodora Małgorzata, Biologiczne metody oceny skazenia srodowiska, Oficyna Wyd.Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
  2. Zimny Henryk, Ekologiczna ocena stanu srodowiska. Bioindykacja i biomonitoring., Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadium Grzegorczyk, Warszawa, 2006
  3. J.N.B. Bell, M. Treshow, Zanieczyszczenie powietrza a życie roślin, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  4. Krzysztof Szoszkiewicz Szymon Jusik Tomasz Zgoła, Klucz do oznaczania makrofitów dla potrzeb oceny stanu ekologicznego wód powierzchniowych, BIBLIOTEKA MONITORINGU ŚRODOWISKA, WARSZAWA 2010, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje WIOS, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biomonitoring ditlenku siarki przy uzyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.2
T-A-2Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskażniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi. Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego.2
T-A-3Biomonitoring fluoru i oznonu przy użyciu roślin niższych i wyższych.1
T-A-4Rozpoznawanie gatunków roślin wodnych zasiedlających zbiornik wodny na terenie zieleni miejskiej.1
T-A-5Wyznaczanie wartości makrofitowych wskaźników jakości wód powierzchniowych (MIR i ESMI)4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rosliny jako biowskazniki i biomonitory. Fitoremediacja.4
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu srodowiska na podstawie wystepowania specyficznych gatunków oraz zmian ilosciowych składników biocenozy4
T-W-3Bioidykacja zanieczyszczeń atmosfery. Zastosowanie roslin nizszych i wyzszych (porostów, mchów, drzew iglastych) w ocenie skazen atmosfery ditlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaznik zakwaszenia srodowiska.2
T-W-4Bioidykacja zanieczyszczeń gleb.2
T-W-5Biologiczne wskaźniki jakości wód2
T-W-6Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód płynących2
T-W-7Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód stojących2
T-W-8Wykorzystanie ssaków i ptaków do bioidykacji skazenia srodowiska metalami ciezkimi, WWA, pestycydami2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach10
A-A-2Wykonanie samodzielnych badań zanieczyszczenia atmosfery przy zastosowaniu skali porostowej.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Wykonanie samodzielnych badań opartych na identyfikacji roślin wodnych i określenie stanu troficznego analizowanych wód5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O17_W01Student ma podstawową wiedzę w rozumieniu procesów zachodzacych w biosferze, zna podstawy technik kształtowania środowiska dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin, posiada wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego i zasadach zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie biologii, chemii, biochemii, genetyki, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w biosferze, w ekosystemach naturalnych i uprawnych
MR_1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości, surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwoscią oceny stanu środowiska na podstawie występowania i zdrowotności bioindykatorów zasiedlających różne ekosystemy.
Treści programoweT-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rosliny jako biowskazniki i biomonitory. Fitoremediacja.
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu srodowiska na podstawie wystepowania specyficznych gatunków oraz zmian ilosciowych składników biocenozy
T-W-3Bioidykacja zanieczyszczeń atmosfery. Zastosowanie roslin nizszych i wyzszych (porostów, mchów, drzew iglastych) w ocenie skazen atmosfery ditlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaznik zakwaszenia srodowiska.
T-W-4Bioidykacja zanieczyszczeń gleb.
T-A-1Biomonitoring ditlenku siarki przy uzyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
T-A-2Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskażniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi. Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego.
T-A-3Biomonitoring fluoru i oznonu przy użyciu roślin niższych i wyższych.
T-W-8Wykorzystanie ssaków i ptaków do bioidykacji skazenia srodowiska metalami ciezkimi, WWA, pestycydami
T-W-6Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód płynących
T-W-7Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód stojących
T-W-5Biologiczne wskaźniki jakości wód
T-A-5Wyznaczanie wartości makrofitowych wskaźników jakości wód powierzchniowych (MIR i ESMI)
T-A-4Rozpoznawanie gatunków roślin wodnych zasiedlających zbiornik wodny na terenie zieleni miejskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Praca w grupach
M-5Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena czastkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajec równiez za aktywnosc i zaangazowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w koncowej fazie dwóch form zajec jako podsumowujaca osiagniete efekty uczenia sie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę o procesach zachodzących w biosferze i ich wpływu na stan środowiska poprzez analizę występowania biowskaźników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O17_U01Student potrafi posługować sie podstawowymi technikami w ocenie stanu środowiska i wpływu środowiska na zdowotność roślin, łączy przedmioty związane z ochroną środowiska i z ochroną roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U03posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z podmiotami związanymi z ochroną środowiska i z ochroną roślin
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U10potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwoscią oceny stanu środowiska na podstawie występowania i zdrowotności bioindykatorów zasiedlających różne ekosystemy.
Treści programoweT-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rosliny jako biowskazniki i biomonitory. Fitoremediacja.
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu srodowiska na podstawie wystepowania specyficznych gatunków oraz zmian ilosciowych składników biocenozy
T-W-3Bioidykacja zanieczyszczeń atmosfery. Zastosowanie roslin nizszych i wyzszych (porostów, mchów, drzew iglastych) w ocenie skazen atmosfery ditlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaznik zakwaszenia srodowiska.
T-W-4Bioidykacja zanieczyszczeń gleb.
T-A-1Biomonitoring ditlenku siarki przy uzyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
T-A-2Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskażniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi. Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego.
T-A-3Biomonitoring fluoru i oznonu przy użyciu roślin niższych i wyższych.
T-W-8Wykorzystanie ssaków i ptaków do bioidykacji skazenia srodowiska metalami ciezkimi, WWA, pestycydami
T-W-6Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód płynących
T-W-7Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód stojących
T-W-5Biologiczne wskaźniki jakości wód
T-A-5Wyznaczanie wartości makrofitowych wskaźników jakości wód powierzchniowych (MIR i ESMI)
T-A-4Rozpoznawanie gatunków roślin wodnych zasiedlających zbiornik wodny na terenie zieleni miejskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Praca w grupach
M-5Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena czastkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajec równiez za aktywnosc i zaangazowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w koncowej fazie dwóch form zajec jako podsumowujaca osiagniete efekty uczenia sie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre techniki stosowane w ocenie stanu środowiska i na ogół potrafi ocenić wpływ zanieczyszczenia środowiska występowanie biowskaźników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O17_K01Student rozumie konieczność ciągłego poszerzania wiedzy, ma świadomośc odpowiedzialności za swoje działania oraz docenia znaczenie ochrony środowska na jakość produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K03jest przygotowany do pracy indywidualnej i zespołowej w organizacjach i instytucjach zajmujących się produkcją roślinną oraz organizacją ochrony roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
MR_1A_K06ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności wynikających ze stosowania środków ochrony roślin w produkcji roślinnej oraz wpływu pestycydów na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwoscią oceny stanu środowiska na podstawie występowania i zdrowotności bioindykatorów zasiedlających różne ekosystemy.
Treści programoweT-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rosliny jako biowskazniki i biomonitory. Fitoremediacja.
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu srodowiska na podstawie wystepowania specyficznych gatunków oraz zmian ilosciowych składników biocenozy
T-W-3Bioidykacja zanieczyszczeń atmosfery. Zastosowanie roslin nizszych i wyzszych (porostów, mchów, drzew iglastych) w ocenie skazen atmosfery ditlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaznik zakwaszenia srodowiska.
T-W-4Bioidykacja zanieczyszczeń gleb.
T-A-2Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskażniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi. Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego.
T-A-3Biomonitoring fluoru i oznonu przy użyciu roślin niższych i wyższych.
T-W-8Wykorzystanie ssaków i ptaków do bioidykacji skazenia srodowiska metalami ciezkimi, WWA, pestycydami
T-W-6Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód płynących
T-W-7Wykorzystanie roślin wodnych w bioindykacji wód stojących
T-W-5Biologiczne wskaźniki jakości wód
T-A-5Wyznaczanie wartości makrofitowych wskaźników jakości wód powierzchniowych (MIR i ESMI)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
M-4Praca w grupach
M-5Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena czastkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajec równiez za aktywnosc i zaangazowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w koncowej fazie dwóch form zajec jako podsumowujaca osiagniete efekty uczenia sie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie konieczność ciągłego poszerzania wiedzy i potrzebę monitoringu środowiska w celu zapewnienia prawidłowej jakości produkcji roślinnej
3,5
4,0
4,5
5,0